مجسمه پیهتایی که میکل انژ برای مقبره خودش ساختهبود مرمت شد و در معرض نمایش قرار گرفت
مجسمه پیهتایی که میکل انژ هنرمند ایتالیایی دوران رنسانس برای مقبره خود ساخته بود پس از دوسال مرمت و بازیابی شد و در معرض نمایش قرار گرفت. در مسیر مرمت این مجسمه محققان به حقایقی جدید درباره بینش این هنرمند رسیدند.
هنرامروز: این مجسمه از سنگ مرمری یک تکه تراشیده شده و جسد عیسی مسیح را در کنار مریم مقدس و مریم مجدلیه نشان میدهد. در این مجسمه نیکودیموس فریسی هم که از یاران عیسی بود حضور دارد و چهرهاش شبیه به میکل انژ است و در واقع نمادی از خود اوست. این اثر هنری البته نا تمام ماند اما به دلیل اینکه ارتباط این هنرمند شهیر را با مرگ نشان میداد برای علاقمندان هنر و پژوهشگران جذاب بود.
گفته میشود میکل انژ از سال ۱۵۴۷ تا ۱۵۵۵ و تقریبا زمانی که حدود ۷۰ سال داشت روی این مجسمه کار کرد. جورجیو وازاری مورخ هنری دوران رنسانس درباره این اثرهنری چنین نوشت: «سنگ مرمر سخت و پر از شکاف است. وقتی چکش هنرمند با سنگ برخورد میکند، جرقه ایجاد میشود.»
در پی تحقیقات بیشتر مشخص شد که این سنگ از معدنی که متعلق به خاندان مدیچی بود استخراج شده و از معدنی که در توسکانی بود و عموما میکل انژ سنگهایش را از انجا میگرفت تهیه نشده.
بخشهایی از این مجسمه ناتمام نیز توسط دستیار میکل انژ، تیبریو کالکاگنی حکاکی شد.
در سال ۱۵۶۰ این اثر هنری توسط فرانچسکو باندینی خریداری شد. (به همین دلیل ، مجسمه اغلب با نام Bandini Pietà شناخته می شود.)
مرمت این مجسمه در سال ۲۰۱۹ و با حمایت مالی ۵۹۰۰ پوندی بنیاد دوستان فلورانس اغاز شد و میتوان گفت عمدهترین مرمت در طول ۴۷۰ سال گذشته بر ان صورت گرفتهاست.
مرمت این مجسمه در فضای باز موزه اپرا دل دوومو یا کلیسای جامع فلورانس انجام شد. مرمتگران کارهای زیادی برای مرمت این مجسمه داشتند. پیهتا که چند صد سال در کلیسای جامع فلورانس نصب بود، با لایههایی از گرد و غبار، موم محافظ و ... پوشیده شدهبود و تغییر رنگ دادهبود و بخشهایی از ان که شکسته بود به طرزی ناشیانه وصل شدهبود که همه اینها مرمت و اصلاح شدند.
پروسه مرمت این مجسمه چندین بار و به دلیل همهگیری کرونا متوقف و به تاخیر افتاد و حالا به پایان رسیده و قرار است به مدت ۶ ماه در محلی که مرمت شد در معرض دید عموم قرار گیرد. بازدیدکنندگان این نمایش این فرصت را دارند که بخشی از مراحل مرمت را نیز ببینند و متوجه شوند کن چگونه یک شاهکار هنری حفظ میشود.
تیموتی وردون، مدیر موزه اپرا دل دوومو، در این باره میگوید: «این شخصی ترین اثر میکل آنژ است، نه تنها به این دلیل که پرتره شخصی او را بر خود دارد و قرار بود که در مقبرهاش نصب شود بلکه رابطه عذاب آور او با سنگ مرمر را بیان می کند.» نیویورک تایمز
منبع: ارت نت
تصاویر را اینجا ببینید: