{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

فروش انلاین و آثار NFT بازار هنر را تقویت کرد

فروش انلاین و آثار  NFT بازار هنر را تقویت کرد
کدخبر : 7140
خبرنگار:

این روزها در بازار هنر همه چیز در روند بهبودی پس از همه گیری کرونا قرار گرفته‌است و به نظر می‌‍رسد رشد بازارهای آنلاین و فروش روز افزون توکن‌‍های غیر قابل معاوضه آثار هنری نیز در روند این بهبود تاثیر به سزایی دارند.

هنرام‌‍روز: بر اساس گزارش سالانه وب سایت آرت پرایس Artprice رویدادهای فروش هنر معاصر در سال گذشته به بالاترین حد خود یعنی ۲.۷ میلیارد دلار رسید و یکی از دلایل این رشد فروش آنلاین و ورود هنرهای دیجیتال در قالب "NFT" به بازار هنر بود.

اوایل سال گذشته بازار هنر با سقوط حدود یک سومی میزان فروش به دلیل همه گیری ویروس کرونا مواجه شد اما نتایج میزان فروش از ژوئن ۲۰۲۰ تا ژوئن ۲۰۲۱ نشان از افزایش فروش به دلیل سرعت گرفتن فروش انلاین را نشان می‌‍دهند. 

تیری ارمن ، مدیرعامل Artprice  در پیشگفتار این گزارش می‌‍نویسد: "فروش آثار عکاسی و چاپ در بستر فروش آنلاین موفق بوده است و در سال ۲۰۲۱ ، شاهد ورود پرشور آثار هنری کاملاً غیرمادی، NFT های معروف بودیم."

NFT ها یا "توکنهای غیرقابل تعویض" به مردم اجازه می دهند تمامی حقوق آثار هنری دیجیتال، انیمیشن یا حتی توییت‌ها را خریداری کنند.

در ماه مارس ۲۰۲۱ بیپل هنرمند امریکایی اثر دیجیتالی خود «هر روز: ۵۰۰۰ روز نخست» را به عنوان نخستین اثر هنری کاملا دیجیتالی در حراجی کریستیز به قیمت ۶۹.۳ میلیون دلار فروخت و اثرش در لیست گرانترین آثار هنری از هنرمندان زنده قرار گرفت.  خانه حراج کریستیز اعلام کرد که ۲۲ میلیون نفر که تقریبا ۶۰ درصد انها زیر ۴۰ سال بودند در این اولین حراج آنلاین  NFT حضور داشتند. طبق اخرین گزارشها فروش NFTها یک سوم از کل فروش آنلاین حراجیها و ۲۱ درصد از مبلغ فروش کل بازار هنر را به خود اختصاص دادند.

4000

بعد از بیپل بنکسی هم وارد بازی ان اف تی شد و اثری از خود را با عنوان «نمیتوانم که باور کنم شما احمقها این را خریداری میکنید» را به قیمت ۳۸۰ هزار دلار فروخت. 

1023

البته ارت پرایس در گزارشش اعلام کرد یکی از دیگر از عوامل تقویت بازار هنر ظهور بازار اسیا بود. این روزها هنگ کنگ خود را به عنوان دومین شهر در زمینه فروش هنرهای معاصر و بعد از نیویورک معرفی می کند. 

در این گزارش همچنین امده که سال گذشته گردش مالی چین در حراجیهای هنری از امریکا پیشی گرفت و این کشور را در رتبه قرار داد (کاهش ۴۰ درصد به ۳۲ درصد) و بعد از ان بریتانیا با ۱۶ درصد در رتبه سوم قرار گرفت. 

ارمن گفت: " هنگ کنگ در حال حاضر نقشی شتاب دهنده برای افزایش قیمت و فروش برجسته ترین هنرمندان جوان غربی دارد و خود را به عنوان اصلی ترین رقیب نیویورک معرفی می کند."

پرفروش ترین هنرمند سال گذشته ژآن میشل باسکیت بود که ۹۳.۱ میلیون دلار فروش داشت. این هنرمند سیاه پوست در جوانی و در سال ۱۹۸۸ درگذشت. دومین هنرمند پرفروش هم بیپل به واسطه فروش اثر ان اف تی خود بود. اما رتبه سوم این جدول چن دانکینگ، هنرمند ۶۸ ساله چینی  بود که از دهه ۱۹۸۰ در امریکا زندگی می کند. در ماه ژوئن تابلویی از این هنرمند در پکن  و قیمت ۲۱۵.۲ میلیون دلار فروخته شد.  یکی دیگر از محبوبترین هنرمندان در سال گذشته هم Kaws هنرمند پاپ بود که در طول سال ۱۶۲۱۸ اثر هنری فروخت.

منبع گاردین

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها