{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

آقای جبلی وسط میدان مین آمده!

آقای جبلی وسط میدان مین آمده!
کدخبر : 8303

حسن بهشتی پور ـ کارشناس رسانه ـ درباره ی طرح تحول صداوسیما معتقد است: آقای جبلی وسط میدانی آمده که واقعا شبیه به میدان مین است اما می شود از این چنبره راحت خارج شد و فضا را تغییر داد.

به گزارش هنر ام‌روز، بهشتی پور در گفت و گویی با ایسنا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تحول صداوسیما به منظور جلب اعتماد بیشتر مخاطب، با آمدن ریاست جدید در کدام بخش ها اولویت دارد، اظهار کرد: آقای جبلی به چند دلیل اصلاحات را از خبر و تحلیل های سیاسی شروع کردند؛ دلیل اول اینکه خودشان در این زمینه تخصص دارند. فردی تحلیلگر و دست به قلم بوده اند. در معاونت سیاسی کار کرده اند. در العالم کار کرده اند و اصلا در بخش خبری بزرگ شده اند و تجربه  خیلی خوبی در زمینه بحث خبر و تحلیل آن دارند؛ بنابراین اصلاح را از جایی آغاز کردند که خودشان تخصص بیشتری دارند.

وی ادامه داد: دلیل دوم اینکه آقای جبلی همکاران بسیار خوبی دارند که در این زمینه می توانند به ایشان کمک کنند که تاکنون از آنها در صداوسیما استفاده نمی شد. ایشان این افراد را به کار گرفته و در معاونت سیاسی و برون مرزی از آنها استفاده می کند و به نظرم باید این اصلاح را با یک نیروی انسانی مبتکر و با انگیزه انجام دهند و ظاهرا تیمی هم دارند و یک یا علی(ع) گفته و وسط میدانی آمده که واقعا شبیه به میدان مین است.

بخش خبر زود بازده است

این کارشناس رسانه در ادامه درباره دلیل سوم شروع طرح تحول سازمان صداوسیما از بخش های خبری، گفت: بخش خبر معاونت سیاسی و تحلیل خبر، زود بازده است و نتایج آن خیلی سریع به چشم می آید و می تواند در جامعه فضاسازی کند. در نتیجه این تحول، صداوسیما به سمتی می رود که به مفهموم واقعی صداوسیمای ملی باشد؛ به مفهوم اینکه اکثریت مردم را پشتیبانی کند و دیدگاه های اکثریت مردم را پاسخ بدهد و خیلی موارد دیگر. به عنوان مثال اگر شما در بخش رادیو یا بخش های دیگر تلویزیون این اصلاحات را انجام دهید نتایج طولانی مدت خواهد داشت. ولی در بخش های خبری و تحلیلی زودبازده است و خیلی سریع اثرات آن در آنتن دیده می شود. بنابراین با توجه به تخصص لازم و نیروی انسانی لازم و اثر بخشی بیشتر در جلب اعتماد مردم و به دلیل کسب اعتبار بیشتر اصلاحات را از این بخش شروع کرده اند.

اصلاحات در گفت وگوهای تلویزیونی دیده شود

بهشتی پور درباره لزوم تغییر رویکرد برخی برنامه های گفت و گو محور تلویزیون، نیز اظهار کرد: باید حتما در برنامه های گفت و گو محور مثل برنامه «گفت و گوی ویژه خبری» که خود آقای جبلی بنیانگذار این بخش بودند و گفت و گوهایی که در شبکه یک سیما پخش می شود و به ویژه شبکه افق که شبکه رهایی است، اثرات این اصلاحات دیده شود. برنامه هایی مثل «ثریا» که یک طرفه درباره هر موضوعی روی آنتن می رفتند، باید بدانند که به یک موضوع از جنبه های مختلف می شود پرداخت. می توان از نگاه های متفاوت موضوع را بررسی کرد و جمع بندی خوبی به مخاطب داد. مثل کاری که اخیرا در موضوع جایگاه های سوخت، شهردار یا در موضوع آقای علی اکبری و غیره شاهد بودیم. اینها موضوعاتی است که نشان می دهد خبرنگار تلاش می کند موضوع را از جهات مختلف بررسی می کند و نه یک سویه. اگر آن موضوع یک طرفه مورد بررسی قرار بگیرد و حتی درست هم باشد، نمی تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. زمانی ارتباط برقرار می کند که شما یک موضوع را از جنبه های مختلف بررسی کنید. مثل خبر آقای شهردار که در آن دیدگاهای مختلف را مطرح کردند،حتی حاضر بودند با خود آقای شهردار هم صحبت کنند اما ظاهرا صحبت نکردند. بنابراین اینها اتفاقات خوبی است و باید تداوم داشته باشد.

می شود از این چنبره راحت خارج شد و فضا را تغییر داد

تحلیلگر مسایل بین‌الملل و مدیر پیشین شبکه‌ی‌ العالم سپس گفت: پس از بخش خبری و تحلیل در بخش گفت و گوهای ویژه، می توان این اقدامات را تکرار کرد و مراحل بعدی در رادیو و پس از آن در برنامه های نمایشی و سریال که کار مشکل تری است اما می شود از این چنبره راحت خارج شد و فضا را تغییر داد. 

آقای جبلی وسط میدان مین آمده!
حسن بهشتی پور

بخش فنی صداوسیما نیاز به بازنگری دارد

این کارشناس رسانه با اعتقاد بر اینکه بخش فنی سازمان صداوسیما هم نیاز به یک بازنگری دارد، اظهار کرد: این بخش هم در پخش برنامه های تلویزیونی خیلی تاثیرگذار است؛ بنابراین جنبه های هنری، محتوایی و بخش فنی و سپس بخش فضای مجازی نیاز به اقدامات اساسی دارد. حضور صداوسیما در فضای مجازی خیلی کمرنگ است؛ در حالی که در گوشی ها، فضای مجازی حرف اول را می می زند و صداوسیما هیچ حضوری در گوشی ها ندارد و اگر دارد خیلی کم است. بنابراین شاید در مراحل بعدی در این بخش هم بتوان سرمایه گذاری کرد؛ چرا که نسل آینده به سمتی می رود که اصلا گوشی های همراه جایگزین گیرنده هایی چون تلویزیون شود نه در ایران بلکه در تمام دنیا. یعنی شبکه های اجتماعی و با آمدن نسل پنجم و ششم ارتباطات، تحولات بیشتری رخ می دهد.

او به حرفهایش اضافه کرد: فکر می کنم آقای جبلی خودش را آماده می کند تا صداوسیما را بتواند در نسل پنجم تحولات دنیای دیجیتال و حتی نسل ششم وارد کند و حرف برای گفتن داشته باشد تا با مخاطب هم ارتباطات بیشتر، صحیح تر و بهتری برقرار کند و در مجموع به امنیت و منافع ملی کمک کند؛ چرا که صداوسیما اگر خوب کار کند، در جهت توسعه منافع ملی خواهد بود و اگر بد کار کند به منافع ملی ضرر خواهد زد، این رسانه حتی می تواند به امنیت ملی هم ضربه بزند و برعکس.

بهشتی پور در پایان یادآور شد: من سال ها در صداوسیما بودم و سال 92 بازنشسته شده ام اما تا جایی که می دانم در صداوسیما نیروهای مستعدی هستند که باید به کار گرفته شوند. خوب است که آقای پیمان جبلی از این نیروها استفاده کند و صداوسیما واقعا در خانه های مردم حضور و بروز خوبی داشته باشد و به تامین امنیت ملی و منافع ملت ایران کمک کند که منافع اکثریت مردم است.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها