{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

گوهر خیراندیش، در حال اهدای تندیس قهرمان گمنام

گوهر خیراندیش، در حال اهدای تندیس قهرمان گمنام
کدخبر : 8415

تندیس قهرمان گمنام (دریاقلی سورانی)، امسال به زنده‌یاد مرحوم حاج عباس سرخیلی، اصلی‌ترین بنیان‌گذار گمنام زرهی و توپخانه زمان جنگ و زنده‌یاد حمید آخوندی، بنیان‌گذار خیریه روز سوم اهدا شد.

به گزارش هنر ام‌روز، مراسم یادبود قهرمان گمنام (بازیادی کوچک از حماسه شهید دریاقلی سورانی در سالگرد واقعه کوی ذوالفقاری آبادان)، به‌صورت کاملا مردمی در دو شهر آبادان و تهران برگزار و به دو خانواده از این عزیزان و قهرمانان گمنام، تندیس مذکور اهدا شد.

اولین تندیس در آبادان به خانواده قهرمان گمنام، مرحوم حاج‌عباس سرخیلی اهدا شد. او فرماندهی گمنام بود که در تشکیل رسته زرهی با استفاده از تانک‌های غنیمتی از دشمن بعثی و همچنین ادوات و توپخانه برای رزمندگان مردمی که در خط مقدم نبرد و در مقابل ارتشی سر تا پا مسلح شده، تنها مجهز به سلاح‌های سبک بودند، نقش اصلی را بر عهده داشت. تأثیر دوگانه این تجهیز و توانایی دفاع در مقابله با توپخانه‌ها و خمپاره‌اندازهای دشمن باعث شد از سوی دیگر دشمن بعثی به خود جرأت ندهد تا هر لحظه شهرهای مرزی و مردم بی‌دفاع ما را زیر آتش توپخانه قرار دهد و از شهادت هزاران نفر از مردم جلوگیری کند.

در کنار اهدای این تندیس و به هدف تنوع در کار خیر، سه دستگاه پارک بازی نیز با تقدیم به روح شهدای کوی ذوالفقاری در روستاهای محروم سیدمحمد، جمبه و شفه از توابع غیزانیه نصب، راه‌اندازی و در اختیار کودکان این مناطق قرار داده شد.

از دیگر برنامه‌های خودجوش و کاملاً مردمی در سطح شهر آبادان به مناسبت سالگرد حماسه کوی ذوالفقاری و اولین شکست بزرگ دشمن در تصرف یک شهر مرزی در اوایل جنگ، می‌توان به مسابقه دوچرخه‌سواری بین کودکان و نوجوانان در مسیر کوی ذوالفقاری تا سپاه (مسیر معروف دوچرخه راندن شهید دریاقلی) و راه‌اندازی کارناوال شادی به‌صورت خودجوش و مردمی توسط گروه گردشگری مردمی مهرآذین، مراسم جشن با کمک خیرین در باغ موزه دفاع مقدس آبادان و با تمرکز بر شادی و فعالیت‌های کودکانه از قبیل مسابقات نقاشی، انشاءنویسی اشاره کرد که در سطح نسبتاً وسیعی از منطقه صورت پذیرفت.

جانباز شیمیایی مرحوم حاج عباس سرخیلی، دو ماه پیش به علت کرونا و در نهایت گمنامی در میان مردم شهر و کشورش به دیار باقی شتافت.

تندیس قهرمان گمنام، امسال به چه کسانی اهدا شد؟

دومین تندیس در تهران به خانواده مرحوم حمید آخوندی، بنیانگذار خیریه روز سوم و تهیه‌کننده فیلم سینمایی «روز سوم» با حضور گوهر خیراندیش و مکی یازع تعلق گرفت.

به پاسداشت اهداء این تندیس به خیریه، با کمک خیرین، پرویز پرستویی، گوهرخیراندیش و دیگر هنرمندان همکار  خیریه روز سوم، مادر بدهکاری نیز  از زندان آزاد شد.

گوهر خیراندیش در مراسم اهدای این تندیس گفت: «حمید آخوندی قلبی از جنس بلور داشت، قدم‌هایی که او برای انسان‌ها برمی‌داشت هیچ ربطی به هیچ ایدئولوژی نداشت، و فقط به انسان‌ها فکر می‌کرد.»

وی افزود: «آخوندی پل ارتباطی بین هنرمندان‌ و عزیزان و خانواده‌ها و کسانی بود که جان‌شان را برای مملکت فدا کرده بودند.»

حمید آخوندی در کنار تهیه‌کنندگی سینما به همراه علیرضا جلالی، بعد از ساخت فیلم سینمایی «روز سوم»، خیریه روز سوم را با هدف کمک به تحصیل کودکان بی‌سرپرست تأسیس کرد. وی در امر آزادسازی زندانیان مالی به‌واسطه مسابقات کتابخوانی دفاع مقدس در ندامتگاه‌ها، کمک به آزادسازی آنان کرد. تهیه‌کنندگی فیلم «ماهورا»، «چاقی» و «پایان خدمت» از دیگر فعالیت‌های اوست.

تندیس قهرمان گمنام، امسال به چه کسانی اهدا شد؟

تندیس قهرمان گمنام شهید دریاقلی، هر سال در نهم تا یازدهم آبان به فرد در قید حیات و یا خانواده فردی اهدا می‌شود که حق بزرگی بر گردن مردم کشور داشته، ولی به هر دلیلی تاکنون ناشناخته باقی مانده است.

ارتش متجاوز بعث عراق پس از حمله ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ به خاک میهن اسلامی و در پی تصرف خرمشهر پس از ۳۵ روز مقاومت دلیرانه، درصدد اشغال شبه جزیره آبادان برآمد و تلاش کرد با عبور از رودخانه بهمنشیر، وارد این شهر شود. نیروهـای بعثی در شب نهم آبان ۱۳۵۹، پنج روز پس از سقوط خرمشهر، با احداث پل شناور بر روی رودخانه بهمنشیر به سمت کوی ذوالفقاری آبادان یورش بردند.

دریاقلی سورانی، اوراق فروش کوی ذوالفقاری، هنگامی‌که متوجه تحرکات شبانه سربازان عراقی در این محله آبادان شد، با دوچرخه راهی شهر شد تا مردم و نیروهای سپاه را از ورود عراقی‌ها به آبادان با خبر کند.

دریاقلی در نهایت موفق شد خود را به سپاه آبادان رسانده و موضوع را به فرماندهی سپاه اطلاع دهد. با اعلام حمله شبانه ارتش بعث عراق به منطقه ذوالفقاری، نیروهای سپاه و بسیج مردمی، راهی ذوالفقاری شدند. درگیری سختی بین نیروهای خودی با حداقل امکانات و نیروهای بعثی مجهز به سلاح‌های پیشرفته رخ داد و در نهایت مدافعان موفق شدند تا غروب همان روز نیروهای عراقی را شکست داده و شهر و جزیره آبادان را از خطر حتمی سقوط نجات دهند. دریاقلی نیز به مدافعان آبادان پیوست و بر اثر انفجار خمپاره پایش زخمی شد. وی برای مداوا به تهران اعزام شد و در بیمارستان سینا بستری شد. او، مظلومانه و تنها در بیمارستان سینا به شهادت رسید و در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

شهید دریاقلی سورانی یانچشمه‌ای، متولد ۱۳۲۴ روستای یانچشمه استان چهارمحال و بختیاری، اوراق‌فروشی که به همراه فرزند خردسال خود، در کنار انبوهی از اتومبیل‌های فرسوده در حاشیه آبادان زندگی می‌کرد، اینک به نماد مقاومت کوی ذوالفقاری آبادان تبدیل شده است.

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها