{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

چرا رهی معیری هیچ وقت ازدواج نکرد؟

چرا رهی معیری هیچ وقت ازدواج نکرد؟
کدخبر : 8822

برنامه مستند "ماجرا" رادیو صبا، علت شهرت غزل های عاشقانه رهی معیری را بررسی می کند.

به گزارش هنر ام‌روز، "ماجرا " عنوان یکی از برنامه های مستند رادیو صباست که در قالب گزارش به بررسی دلایل شهرت افراد و ماجراهای معروف می پردازد.

این برنامه سه شنبه، ۲۵ آبان ماه با توجه به سالروز درگذشت رهی معیری، از غزلسرایان معاصر ایران با موضوع آشنایی با رهی معیری و عاشقانه هایش از رادیو صبا پخش می‌شود. احتمالا شعر معروف "شد خزان گلشن" با صدای بدیع زاده را در این برنامه می شنوید که این شعر متعلق به محمد حسن معیری، متخلص به "رهی" است.

معیری شاعری است که آن را به‌ واسطه غزل‌های مشهورش می‌شناسید. رهی یکی از شاعران و غزل‌سرایان مشهور معاصر است و مجموعه سایه او، یکی از شاهکارهای ادبی ایران محسوب می‌شود.

او در اشعارش از اندیشه‌های ناب و تخیلات لطیفی بهره برده است و سروده‌هایش، زبانی یک‌دست دارند.

معیری در سال ۱۲۸۸ در تهران به دنیا آمد و در موسیقی و نقاشی هم ذوق و مهارت داشت. رهی فرزند معیرالممالک، یکی از رجال عصر قاجار بود. وی علاوه بر غزل، مثنوی و ترانه هم می سرود. در سال ۱۹۶۴ در تهران، مجموعه ای از اشعار او تحت عنوان "سایه عمر" انتشار یافت.

محمدحسن از دوران کودکی غرق دنیای هنر بود و به شعر، موسیقی و نقاشی علاقه زیادی نشان می‌داد. نبوغ رهی در ۱۷ سالگی ‌اش شکوفا می‌شود و او اولین رباعی خود را می‌سراید.

وی فعالیت خود در زمینه شعر را با ورود به انجمن ادبی حکیم نظامی با سرپرستی وحید دستگردی آغاز کرد. در این انجمن رهی خودی نشان می‌داد و از اعضای فعال این انجمن محسوب می‌شد. سپس انجمن ادبی فرهنگستان را با افرادی دیگر تاسیس کرد و از اعضای مشهور آن انجمن شناخته می‌شد.

در برنامه "گل‌های رنگارنگ" رادیو که یکی از برنامه‌های مشهور زمان خود محسوب می‌شد، رهی معیری با داوود پیرنیا در انتخاب اشعار برنامه همکاری می‌کرد و تا آخر عمر خود سرپرستی آن را برعهده داشت.

در ۲۴ آبان ماه سال ۱۳۴۷  رهی معیری غزل سرای معاصر در ۵۹ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت.

لیلا علاقه مند، گزارشگر مستند "ماجرا" درباره این برنامه توضیح داد: این ماجرا از گوش دادن به  یک آهنگ با صدای زنده یاد استاد بنان و آهنگ "شد خزان" شروع شد. به دنبال شاعر این اشعار عاشقانه به اسم رهی معیری رسیدم که زندگی نامه این شاعر غزل های عاشقانه را مرور کردم و سوالی ذهنم را درگیر کرد. شاعری که صاحب کلی از ترانه ها و تصنیف های مشهور و شعرهای عاشقانه بسیار است اما به طرز عجیبی هیچوقت ازدواج نکرده، چطور ممکن است شاعری که این همه شعر عاشقانه دارد و ازدواج نکرده باشد؟

او ادامه داد: بنابراین به دنبال این سوال تلاش کردم با آقای نیکنام، نوسینده کتاب "زندگی نامه رهی معیری" گفتگو کنم اما موفق نشدم و بالاخره بعد از جستجوی بسیار به علی رزاقی شانی، نویسنده کتاب "آشنایی با رهی معیری" توانستم صبحت کنم و با ناگفته هایی از زندگی محمد حسن معیری روبه رو شدم.

به گزارش ایسنا، برنامه "ماجرا" روز سه شنبه، ۲۵  آبان ماه حرف های شنیدنی از داستان زندگی این شاعر عاشق برای مخاطبان دارد. این مستند به تهیه کنندگی انسیه شمس اللهی ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه از رادیو صبا روی آنتن می رود.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها