{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

خبرنگاران پس از سالها رییس صداوسیما را دیدند

خبرنگاران پس از سالها رییس صداوسیما را دیدند
کدخبر : 9325

پیمان جبلی دو ماه پس از انتصاب به ریاست سازمان صداوسیما در جمع خبرنگاران رسانه های داخلی حاضر شد و به پرسش هایی درباره طرح تحول در صداوسیما، پخش آگهی های بازرگانی، بازگشت چهره های محبوب به تلویزیون و وضعیت شبکه نمایش خانگی پاسخ داد. اتفاقی که در اواخر دوره ریاست محمد سرافراز و در تمام چهار سال ریاست عبدالعلی علی عسکری، از سوی روسای رسانه ملی به فراموشی سپرده شده بود.

به گزارش هنر ام‌روز، پیمان جبلی که در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند، به پرسش های خبرنگاران پاسخ می داد، درباره طرح تغییر و تحول در صداوسیما گفت: ساختار، تابع دو عنصر مهم است؛ یکی تحول در رویکرد و دیگری تحول در محتوا. هر ساختاری ‌که با این دو تحول انطباق داشته باشد، ساختار کارآمدی است.

او درباره آخرین تصمیم گیری ها درباره عملکرد سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر(ساترا) در شبکه نمایش خانگی، عنوان کرد: ما تابع قانون هستیم؛ قانون هرچه درباره ساترا بگوید ما تابع آن خواهیم بود. در قانون بودجه سال ۱۴۰۰، ساترا به عنوان نهاد قانونی کنترل کننده پخش خانگی یا اینترنتی مشخص شده بود و ما تابع قانون هستیم.

رییس صداوسیما همچنین در پاسخ به سوالی درباره پرداخت حق پخش مسابقات فوتبال به باشگاه‌ها، گفت: ما تابع قانونیم و هر آنچه قانون بگوید ما به آن عمل می‌کنیم. ما سال‌های پیش از قانون تبعیت کردیم و امسال هم از قانون تبعیت می‌کنیم.

او درباره بحث ادغام ها در سازمان صداوسیما هم اظهار کرد: هیچکدام از گمانه زنی هایی که شنیده اید، صحت ندارد. ما بر اساس یک اصل مشخص تحول که بر منبای دو عنصر هویت و عدالت است، پیش‌ می رویم. این تحول در حوزه تولید محتوا، در حوزه های مختلف تولیدات سرگرم کننده، خبر، نمایشی و ... اتفاق خواهد افتاد. در حوزه محتوا، محتواهایی که باید بیش از این ها به آن پرداخته شود و کمتر به آن پرداخته شده، در دستور کار است. این دو تحول اصل خواهد بود و هر تغییری بر اساس قابلیت تحقق این دو عنصر (عدالت و هویت) است.

جبلی درباره بازگشت چهره های محبوب به تلویزیون، عنوان کرد: تلویزیون ترکیبی از فکر و هنر و ایده و زیبایی و ظرفیت های انسانی است. تمام ظرفیت های انسانی که در قالب های مختلف هنرمند کارگردان مجری... عوامل تولید همه سرمایه های تلویزیون هستند و از هر کدام باید به بهترین نحو ممکن استفاده کرد که این پازل زیبا شکل بگیرد هیچ ظرفیتی را در دوره جدیدی نمی گذاریم هدر برود از همه ظرفیت ها در حد امکان بهره مند خواهیم شد. تمام عزیزان ما و سرمایه های انسانی ما برای ما عزیز و محترم هستند و جایشان در رسانه ملی همیشه باز خواهد بود اما اینکه در دوره تحولی جدید در ارتباط با چهره ها چه خواهیم کرد، امیدواریم ان شاءالله بتوانیم صیانت بهتری از چهره ها انجام دهیم.

او درباره توقف ساخت چند سریال گفت: سریال ها و همه تولیدات تلویزیونی باید در راستای هدایت فرهنگی و سالم سازی فضای فرهنگی جامعه و وفا به امانتی باشد که جامعه در اختیار ما به عنوان رسانه قرار داده است. هر تولید و محتوایی که نتواند این امانت داری را حفظ کند و کمکی به هدایت فرهنگی جامعه نکند طبیعتا مورد پذیرش جامعه و مردم هم نیست. بارها شاهد این بودیم که گله هایی که از بعضی از این تولیدات می شده به خاطر این بوده که به این امانت داری وفادار نبودند. تلاش ما این است که بتوانیم امانتدار صادقی برای مردم باشیم زیرا رسانه را امانت مردم می دانیم که در اختیار ماست. فرهنگ مردم و اخلاق مردم داشته مردم و سرمایه مردم است که امانت در دست ماست ما باید حداکثر دقت را در وفای به این امانت داشته باشیم.

رییس صداوسیما درباره پخش آگهی از تلویزیون و تامین هزینه های این سازمان گفت: تلویزیون حاکمیتی که صداوسیما یکی از مصادیق آن است نباید برای تامین نیاز بودجه ای خودش نیازمند به پخش آگهی باشد. اگر خودمان را با تلویزیون های دولتی در دنیا مقایسه کنیم، می بینیم که هیچکدام وابسته نیستند و اگر از آگهی بازرگانی استفاده می کنند با هدف فرهنگ سازی اتفاق می افتد. متاسفانه صدا و سیما همیشه در وضعیتی به سر برده که توازن بین هزینه ها و بودجه اش متوازن نبوده؛ بنابراین ناچار بوده هزینه هایش را از طریق آگهی ها تامین کند. البته آگهی ها می تواند تاثیر بسزایی بر رونق تولید، صنعت و معرفی کالای ایرانی داشته باشد اما در شکل و قالب هدایت شده و هدفمند که به اصل پیام لطمه نزند. ما به دنبال این خواهیم بود که از آگهی به عنوان وسیله تامین درآمد و نیاز، به سمتی برویم که آگهی را متناسب با ماموریت فرهنگی بتوانیم شکل دهیم.
تلاش خواهیم کرد اولا سهم بودجه سازمان را با همکاری دولت و مجلس افرایش دهیم و روش های متنوع دیگری را برای تامین نیازهای مالی صداوسیما به وجود بیاوریم که نیاز اجباری مان به آگهی کمتر شود و آگهی در راستای هدف فرهنگی ما تولید و پخش شود.

جبلی درباره اینکه گفته شده بود به برنامه دورهمی علاقه ای ندارد، گفت: گمانه زنی هایی که درباره سلیقه من هست، همه حدس و گمانه زنی است.

او در پایان گفت: سازمان صداوسیما بزرگترین دستگاه فرهنگی کشور است. نگاهی که در دوره جدید به صداوسیما وجود دارد نگاهی حاکی از بیم و امید است. امید نسبت به اینکه رسانه ملی در جایگاه خودش بیشتر قرار بگیرد و نقش خود را به خوبی ایفا کند و خوف از اینکه در این مسیر نتواند به توفیقات خودش دست پیدا کند. عرض من این است که مسوولیت سنگین رسانه ملی نباید تحت الشعاع تمایلات یا اراده های متفرقه ای که هر کدام در جایگاه خودش محترم است قرار بگیرد. رسانه ملی امانت دار مردم و نظام است و در این مسیر نباید تحت تاثیر فضاهایی که ایجاد می شود قرار بگیرد.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها