صحنهای برای تلفیق فرهنگ ایرانی و شرقی در چارچوب بوم کور پور
حضور کور پور، بازیگر ایرانی-بریتانیایی در آرتبازل ۲۰۲۱ میامی
کور پور، هنر ایرانی-بریتانیایی است که شهرت بسیاری با تابلوهی منحصربهفرد خود در دنیای هنر ایجاد کرده
هنر امروز:
کور پور (Kour Pour) از جمله هنرمندان ایرانی است که در آرتبازل ۲۰۲۱ میامی شرکت دارد. نمایشگاه آثار او در دو گالری "شراین" و "سارجنت داترز" نیویورک تا ۲۲ دسامبر نیز برقرار است. اثر ارائه شده در بازل میامی (عکس دوم)، “Fresh off the boat” نام دارد و اکریلیک روی بوم نصبشده برروی پنل میباشد.
یکی از اولین خاطرههای کور پور، نقاش ایرانی-انگلیسیتبار ساکن لوسآنجلس، بازی کردن برروی فرشهای ایرانی در خانهشان در اکستر انگلیس است. او در سن ۲۶ سالگی و در کالج هنر و طراحی اوتیس، از عکس فرشهایی که در کاتالوگها چاپ شده بود، نقاشیهای هایپررئال میکشید. کورپور میگوید: «نقاشیها از یک جای شخصی و خصوصی آغاز شدند؛ اما در ادامه به سمت دیگری پیش رفتند.» اولین نمایشگاه انفرادی او در نیویورک، شامل هفت بوم با اندازههای نزدیک به ۲،۵ متر و جزئیات بسیار پیچیدهای، توجه همه را به خود جلب کرد؛ طوری که آثار حتی قبل از بازگشایی نمایشگاه به فروش رفتند. تقاضای ناگهانی بازار، در موضوع آثارش تأثیرگذار است. پور میگوید، روایتهای تصویرشده در این بوم-فرشها اغلب درباره تجارت جاده ابریشم میباشد.
او میگوید: «در فرشهایی که نقاشی کردهام، به معنای واقعی کلمه تصویر یک فرش را برروی بوم کشیدهام. کار من بافتن فرش نیست بلکه کشیدن آن است. سنت نقاشی مینیاتور نیز مانند فرآیند بافتن فرش است؛ هر ضربه کوچک خط و قلم مانند بافتن فرش میباشد. میخواستم شی را بهگونهای دگرگون کنم که بیننده در مواجهه به این پرسش وادار شود که هدف من از دوباره خلق کردن فرش برروی بوم چه بوده است؟
در واقع، به شکل استعاری، برداشتن فرش از روی زمین و قرار دادن آن (برروی بوم) بر دیوار بیانیهای مستقیم درمورد طردشدن و ارزشها است. همچنین صحبت دربارهی اینکه چطور صاف و تخت بودن و شکل هندسی هنرهای تزئینی راه خود را برای رسیدن به هنر مدرن پیدا کردند.»
مجموعهای دیگر از آثار کور پور، مستقیما برگرفته از تکنیک چاپ ژاپنی، اوکی-یوئه بوده. کارهای جدید او در واقع مطالعهای هستند برروی هنر ژاپنیسم، و تأثیر هنر ژاپن بر فرهنگ غرب. نقاشیهای جدیدش برای او، کاوش دیگری هستند در تبادلهای فرهنگی که در جهان اتفاق افتاده است. درست مثل بومهای فرشمانندش که رد اولین تبادلهای فرهنگی از دیگر ملتها را تصویر کرده بود، این آثارش را نیز به همین منوال جلو برده است.
اوکییوئه گونهای از چاپ کلیشه چوبی است که در دوران ادو در ژاپن به مرحله باروری رسید. چاپهای چوبی اوکییوئه به موضوعهای روزمره زندگی میپرداخت و به سوژههایی چون کابوکی، ادبیات کلاسیک، آداب و رسوم، مذهب، شعر، طبیعت بیجان، زندگی دربار و غربگرایی توجه نشان میداد. اوکییوئه در واژه به معنای نقاشیهای جهان گذران است. این نقاشیها، زیباییهای زودگذر جهان ملموس را موضوع کار خود قرار میدادند. با نگاه کردن به هنر غرب، بهخوبی ردپای اوکی-یوئه و تأثیر عمیق آن بر تولد هنر مدرن متوجه شدم. امپرسیونیستها از بسیاری از ویژگیهای چاپ اوکی-یوئه مانند برشهای تصویری و خطوط دقیق و تمیز استفاده کردند.
هدف کور پور، کشف و کاوش در این تبادل فرهنگی بین ژاپن و غرب بوده و به همین سبب شروع به آزمایش فرآیند چاپ مورد استفاده در روش اوکی-یوئه میشود، کردم. در حین انجام آن به نقشههای جغرافیایی ژاپن برخورد که بسیار به آثار آبستره و انتزاعی نقاشان اروپایی و آمریکایی شبیه بوده.
از آنجایی که منظرههای ژاپن ساختار اصلی اوکی-یوئه است، بنابراین نقشههای جغرافیایی به عنوان عنصر طبیعی در این چاپها استفاده میشده. او شروع به خلق نقاشیهایی کرد که ظاهرشان شبیه به آثار انتزاعی غربی بوده اما شیوهی اجرا و موضوع مورد استفاده با تکنیکهای ژاپنی انجام شده. این گفتوگو بیشتر به ابتکار، موقعیت و جابهجا شدن است.