{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

آن چیزی که در «خندوانه» نمی‌بینید

آن چیزی که در «خندوانه» نمی‌بینید
کدخبر : 9630

سه شنبه ـ ۱۶ آذر ماه ـ برنامه «خندوانه» که میزبان نوید محمدی ـ کارگردان سینما و تلویزیون ـ بود، ضبط متفاوتی را تجربه کرد. غافلگیر کردن محمد بحرانی، صداپیشه جناب خان در روز تولدش توسط رامبد جوان و عوامل برنامه در پشت صحنه، «خندوانه»‌ای متفاوت را در حضور تماشاگران رقم زد.

به گزارش هنر ام‌روز، «افرادی که به قصد حضور در برنامه  «خندوانه» به عنوان تماشاگر در محل حاضر شده‌اند، پس از تست اکسیژن خون و ضربان قلب و ضدعفونی دست ها و نیز دریافت ماسک‌هایی شفاف و مشابه منتظر می‌ایستند تا زمان ورودشان به صحنه مشخص شود. در داخل، صدای ضبط آهنگ افغانستانی با صدای جناب خان به گوش می‌رسد. عوامل که تعدادشان هم کم نیست همه مشغول انجام دادن کاری هستند. عکاس عکس‌هایی از پشت صحنه و چهره‌ها می‌گیرد، گریمور مشغول گریم مهمان برنامه است و برنامه ریز در حال هماهنگی‌های لازم برای شروع ضبط است.

۱۰ دقیقه بعد تماشاگران وارد صحنه ضبط «خندوانه» می‌شوند. هر کس در جای خود می‌نشیند و سپس یکی از عوامل برای توضیح مراحل کار به آنها وارد صحنه می‌شود. او تمام کارهایی که لازم است تماشاگران در طول ضبط یک قسمت از «خندوانه» انجام دهند را آموزش می‌دهد. اینکه چه زمانی تشویق کنند و یا جملاتی کوتاه را با هم یک‌صدا فریاد بزنند. این آموزش‌ها حدودا نیم ساعت زمان می‌برد. حالا همه چیز برای شروع ضبط برنامه آماده است.

دکور برنامه «خندوانه» در این فصل(فصل هشتم) رنگی‌تر و شادتر از قبل است. روی زمین پر از خرده‌ ورقه‌هایی نقره‌ای رنگ است. انگار که اینجا قبلا جشنی بزرگ برپا شده باشد. اما این‌ها هم جزو دکور ثابت این فصل هستند تا حس جشن و شادی به تماشاگران و مهمان برنامه منتقل شود.

رامبد جوان وارد صحنه می‌شود و پس از احوالپرسی با تماشاگران، شروع ضبط برنامه را اعلام می‌کند. همه چیز هماهنگ است. مردم به موقع واکنش نشان می‌دهند و مجری تپقی نمی‌زند بنابراین دلیلی برای کات دادن و توقف ضبط نیست. دقایقی بعد، پس از اینکه جوان معرفی‌نامه کوتاهی از مهمان ارائه می‌دهد، نوید محمودی ـ کارگردان و نویسنده سینما و تلویزیون ایران ـ وارد صحنه می‌شود.

در پشت صحنه محمد بحرانی (صداپیشه جناب خان) با کاغذ و قلمی در دست، رامبد جوان و مهمانش را در قاب مانیتوری که مقابلش قرار دارد می‌بیند و در حال نکته‌برداری درباره مهمان برنامه است تا جناب خان حرف‌های جالب‌تری برای گفتن داشته باشد.جوان دقایقی بعد از گفت‌وگو با نوید محمودی، مخاطب را به دیدن میان برنامه دعوت کرده و در اینجا بخش اول به پایان می‌رسد.

میان ضبط بخش اول و دوم فاصله زیادی نیست. عروسک‌گردان‌ها پشت دوربین مشغول گرم کردن دست‌های خود برای حرکت دادن عروسک جناب خان هستند. جناب خان می‌آید و با عروسک گردان‌هایش در صحنه جانمایی می‌شود. حالا ضبط بخش دوم با حضور جناب خان آغاز شده است.

طبق آنچه که خودتان همیشه در «خندوانه» دیده‌اید مقابل دوربین، جوان، مهمان و جناب خان مشغول گپ و گفتند و پشت دوربین عوامل برنامه که در یک مانیتور تصویر آن‌ها را می‌بینند به شوخی‌های جناب خان می‌خندند و معلوم است که خیلی از جمله‌ها و شوخی‌های جناب خان همان لحظه‌های آخرِ ضبط نوشته شده و عوامل خود برنامه را هم غافلگیر کرده است. آهنگ افغانی ضبط شده با صدای بحرانی و تعدادی همخوان، پخش می‌شود. آهنگی که برای نوید محمودی یادآور سرزمین رنج کشیده‌اش افغانستان است.

اینجا پشت دوربین در اتاق تدارکات یک جوان افغان که به گفته خودش در همین فصل هشتم با تیم «خندوانه» همراه شده و از این همکاری راضی است، ترانه افغانی را زمزمه می‌کند و چشمانش پر از اشک شده. اما پس از پایان آهنگ طولی نمی‌کشد که شوخی‌های جناب خان و کَل کَل‌هایش با رامبد جوان بار دیگر به فضای برنامه رنگ شادی و خنده می‌زند.

حوالی ساعت دو ظهر ضبط یک قسمت از برنامه «خندوانه» به پایان می‌رسد و چون در این قسمت مسابقه‌ای برگزار نمی‌شود، زمان برای ضبط بخش دیگر مربوط به قسمتی دیگر هم کافی است. مهمان این قسمت ارسلان قاسمی است که بعد از ظهر به برنامه می‌پیوندند.

تماشاگران و عوامل برنامه پس از صرف ناهار بار دیگر به صحنه بازگشته‌اند، اما این‌بار نه برای ضبط قسمتی جدید بلکه برای غافلگیری محمد بحرانی در روز تولدش. مانیتورها را خاموش می‌کنند تا بحرانی هنگام عبور تصویر کیک را در صحنه نبیند. عوامل همه در صحنه جمع می‌شوند. نوید محمودی هم به همراه رامبد جوان حضور دارد. بحرانی دقایقی بعد برای ضبط قسمت جدید وارد صحنه می‌شود اما با صدای تبریک رامبد جوان متوجه این غافلگیری دوستانه می‌شود. تولد بحرانی با حضور تماشاگران به همراه تمامی عوامل برنامه و نیز مهمان برگزار می‌شود.

در ادامه پس از اینکه بحرانی شمع‌های کیک تولدش را با دست خاموش می‌کند، ضمن تشکر از حاضران می‌گوید: سخت است در این روزها کار کمدی کردن. کار کمدی کردن به این معنی نیست که ما آدم‌های بی دردی هستیم. دلقک بودن خیلی سخت است. پشت صحنه پر از اشک و سختی است.

آن چیزی که در «خندوانه» نمی‌بینید / عکس

صداپیشه جناب خان اضافه می‌کند: من کِیف میکنم که دلقکم. امیدوارم تا زمانی که بمیرم بتوانم دلقک بمانم. با تلخی بیایم و بتوانم بخندانم. امیدوارم شرایط جوری شود که آدم‌ها راحت‌تر بخندند. زندگی همراه با عشقی را برایتان آرزو می‌کنم.

سپس فیلمی پخش می‌شود که در آن چند تن از دوستان و نزدیکان محمد بحرانی تولدش را با بیان جملاتی احساسی تبریک گفته‌اند. از جمله حاضران در این ویدیوها: هوتن شکیبا، محمد لقمانیان، حبیب رضایی، محسن کیایی و پدر و مادر و خواهر بحرانی هستند.

عوامل باری دیگر پراکنده می‌شوند تا پس از استراحتی کوتاه، ضبط بخشی از یک قسمت دیگر «خندوانه» را آغاز کنند.»

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها