{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

شفیعی کدکنی: هرگز به آقای شاملو بی‌اعتقاد نشده‌ام

شفیعی کدکنی: هرگز به آقای شاملو بی‌اعتقاد نشده‌ام
کدخبر : 9804

شاعر، پژوهشگر و استاد ادبیات دانشگاه می‌گوید: بنده هرگز به آقای شاملو بی‌اعتقاد نشده‌ام، او یکی از برجسته‌ترین استعدادهای عصر و نسل ِ خویش است.

به گزارش هنر ام‌روز، صفحه منتسب به محمدرضا شفیعی کدکنی با به اشتراک گذاشتن عکسی از کتاب «بام‌ بلند هم‌چراغی» (با آیدا درباره احمد شاملو)، بخشی از کتاب «با چراغ و آینه» محمدرضا شفیعی کدکنی با عنوان "نامه‌ای از توکیو درباره احمد شاملو" را بازنشر کرده است: قبل از همه باید بگویم که بنده هرگز به آقای شاملو بی‌اعتقاد نشده‌ام. آقای شاملو یکی از برجسته‌ترین استعدادهای عصر و نسل ِ خویش است که پنجاه‌وپنج تا شصت سال فعالیتِ شبانه‌روزی در قلمروِ فرهنگِ مملکت ما داشته است. تقریباً اولین نمونه‌هایِ شعرِ چاپ‌شدهٔ او تاریخِ سال تولد بنده و یکی‌ دوسالگی سرکار عالی را دارد.

کدام آدم باشرف و عاقلی می‌تواند منکر چنین استعداد و پشتکاری شود و اگر بشود آیا آبروی خودش را بر باد نداده است؟

شاملو «مختلف الاضلاعی» است که فقط «ضلع» شعری او را جوان‌ها می‌بینند و باز از «مختلف الاضلاعِ» شعر او هم فقط بی‌وزنی را و این ضلع، چون «امری عدمی» است دسترسی به آن برای همه آسان است. به همین دلیل هر جوانی با دفترچه‌ای چهل‌برگ و با مداد دلش می‌خواهد ا. بامداد شود چون شاملو وزن را کنار گذاشته است پس با کنار گذاشتنِ وزن می‌توان شاملو شد.

*توضیح عکس: احمد شاملو، احمد کریمی حکاک، محمدرضا شفیعی کدکنی، پس از جلسه در دانشگاه پرینستون، 1355، عکس: آیدا.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها