{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

تلویزیون برای آشتی با هنرمندان پادرمیانی کند

تلویزیون برای آشتی با هنرمندان پادرمیانی کند
کدخبر : 9955

تهیه کننده و کارگردان برنامه «چهل تیکه» با بیان اینکه برنامه اش به سبب ساختاری که دارد، نشان می دهد کدام هنرمندان فراموش و یا حیف شده اند، خواستار پادرمیانی از سوی تلویزیون برای رفع دلگیری ها و قهرهایی شد که سال هاست ادامه دارد.

به گزارش هنر ام‌روز، الهام حاتمی در گفت و گو با ایسنا درباره پیشنهادش به پیمان جبلی، رئیس صداوسیما در جهت بهبودی وضعیت برنامه سازی در تلویزیون، به بازگشت افراد باتجربه و هنرمندانی اشاره کرد که سالهاست از صداوسیما دلگیر اند و گفت: ما یک عالم پتانسیل درجه یک داریم که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم؛ افرادی که مسیرهایی را که ما می‌رویم، سال ها پیش آزموده اند، خطاهایشان را کرده‌اند و اکنون به نقطه ای رسیده اند که کاملا پخته و باتجربه شده اند. شاید بعضی از آنها الان نتوانند کار کنند اما می‌توانند یکسری افرادی مثل نسل جدید تهیه کنندگان و کارگردانان را نیز همراهی کنند. به نظرم این اقدام خیلی کمک کننده است، خیلی از این آدم‌ها پر از تجربه و شور زندگی اند اما کنار گذاشته شده‌اند.

وی ادامه داد: خیلی از این هنرمندان قابلیت آن را دارند که دوباره کار کنند. درست است که به نظر می رسد ممکن است بسیاری از آنها اطلاعاتشان کم باشد و به روز نباشند، اما من با خیلی از آنها در ارتباط بودم و به دلیل اینکه برنامه ای مثل «چهل تیکه» محلی است که می‌شود افراد را تشخیص داد که چه کسانی هستند که حیف شده اند، بنابراین بیشتر دلم می سوزد. چقدر خوب است که تلویزیون با سرمایه هایش آشتی کند. متاسفانه ما آدم های درجه یکی داریم که تلویزیون خانه شان بوده و آنها را از دست داده ایم.

این برنامه ساز همچنین به فعالیت پلتفرم ها اشاره کرد و گفت: همیشه شروع همه کارهای مهم با تلویزیون بوده؛ این در حالی است که الان ویدیوها یا همان پلتفرم ها از تلویزیون بهتر کار می کنند و دلیلش هم این است که سرمایه ها (هنرمندان فراموش شده) در آنجا حضور دارند؛ درواقع ویدیوها که خودشان چیزی نداشته اند، این سرمایه هایی بودند که تلویزیون آنها را ساخته و به نقطه رشد و بلوغ رسانده ولی الان در آنجا حضور دارند.

حاتمی در عین حال تاکید کرد: من خودم جزو افرادی هستم که تلویزیون را دوست دارم و واقعاً با چنگ و دندان برنامه ای مثل «چهل تیکه» را ساختم. در شرایطی که سازمان صداوسیما اوضاع خوبی نداشت، ما در همان دوران برنامه را ساختیم، بنابراین ما تلویزیون را دوست داریم.

به پادرمیانی تلویزیون برای آشتی نیاز داریم

حاتمی در ادامه صحبت هایش خواستار این شد تا تدبیری برای حل این مشکلات اندیشیده شود.

او اظهار کرد: به نظرم باید یک آشتی صورت بگیرد. فکر می کنم «چهل تیکه» می تواند مکانی برای آشتی باشد؛ برای آنهایی که ممنوعیت هایی دارند و مدتهاست نادیده گرفته شده‌اند. به عنوان مثال هوشنگ‌ توکلی، هنرمند پیشکسوت ما بعد از ۱۵ سال اولین مصاحبه اش را با برنامه «چهل تیکه» داشت. ما خیلی از آدم‌ها را داشتیم اما متاسفانه یکسری ها را نتوانستیم متقاعد کنیم، چون خیلی دلگیرند و به نظرم یک بزرگتری و پادرمیانی لازم است تا این دلگیری ها حل شود و همه به تلویزیون برگردند.

توقع مردم از «چهل تیکه» فقط خندیدن نیست

تهیه کننده و کارگردان «چهل تیکه» سپس درباره نوآوری های برنامه که مدتی است پخش فصل جدید آن در شبکه نسیم آغاز شده، توضیحاتی را ارائه داد.

وی خاطرنشان کرد: توقع مردم از «چهل تیکه» برنامه‌ای نیست که صرفاً جنبه سرگرمی داشته باشد و با تماشای آن بخندند. آدم‌هایی که «چهل تیکه» را دنبال می‌کنند خودشان اهل نوستالژی هستند و یا آن سن و سال را تجربه کرده‌اند. من بارها تاکید کرده ام که «چهل تیکه» سرزمین اشک ها و لبخندهاست و در آن اتفاقاتی می‌افتد که آدم ها ناگهان بدون آنکه انتظار و توقعی داشته باشیم، اشک می ریزند و گاهی می‌بینیم قهقهه می زنند. ما در «چهل تیکه» ابعاد مختلف شخصیتی و کاری یک آدم را نگاه می کنیم، ممکن است خیلی وقت ها آدم ها مصاحبه های زیادی داشته باشند اما در «چهل تیکه» گفت‌وگوهایمان متفاوت می‌شود چون ما گفت و گو را هدایت می کنیم. به نظرم «چهل تیکه» در فصل جدیدش به پختگی کامل رسیده است و تجربه های بیشتری کسب کرده است چون ما با آدم‌های مختلف گفت و گو کردیم و سعی کردیم فضای متفاوتی را ایجاد کنیم.

تلویزیون برای آشتی با هنرمندان پادرمیانی کند

حاتمی تاکید کرد: ما سوال زرد از کسی نمی پرسیم. احترام مهمان برایمان اولویت دارد. در وهله اول برای ما این مهم است که مهمانمان که کنارمان می‌نشیند حالش خوب باشد. قبل از اینکه مهمان روی صندلی بنشیند به او اعلام می کنیم که اگر از سوالی خوشش نیامد، مختار است جواب ندهد؛ بنابراین سعی می‌کنیم نخست فضا را برای مهمانانمان آرام و قابل اعتماد کنیم ولی در عین حال، مهمان هم در گفت و گو، آنچه که ما می‌خواهیم را به ما ارائه بدهد؛ یعنی خاطراتی را تعریف کنند که تا به حال جایی حرفی از آنها نزده اند. برخی مهمانان خودشان خاطره باز هستند و در گفت و گوها خیلی همراهی می‌کنند اما مهمانانی هم داریم که باید خیلی تلاش کنیم تا آنچه که دلمان می خواهد را از زبانشان بشنویم ولی به هر حال ما در این فصل گفتگوهایمان هم به پختگی بیشتری نسبت به فصل های گذشته رسیده است و همانطور که می‌بینید شکل ساختار، سوال ها و مدل گفتگوها هم تغییر کرده است. به هر حال آقای علیمردانی چند فصل از «چهل تیکه» را اجرا کرده و قطعاً کسی که روبه‌روی این همه پیشکسوت نشسته، خودش یک تجربه است و به پختگی کاملی رسیده است.

«چهل تیکه» بدون تماشاگر حسش فرق دارد

این تهیه کننده همچنین درباره دشواری‌های کاری در ایام کرونا و محدودیت های برنامه سازی توضیح داد: خدا را شکر در این مدت مشکلی نداشتیم. چون هم در فصل های قبلی و هم در فصل جدید پروتکل ها را رعایت کردیم. ان شاءالله که مشکلی پیش نیاید اما در این فصل، فضای بزرگتری انتخاب کردیم و هم اینکه به خاطر سلامتی خودمان و مردم عزیز از تماشاچی فاصله گرفتیم؛ درواقع این بار ما مسیری را طی کردیم که حداقل بتوانیم کرونا را دور بزنیم ولی قطعاً بدون تماشاچی کار کردن سخت است و مثل صحنه تئاتری می ماند که تماشاگر ندارد. اساساً احساسش فرق می‌کند چون حضور تماشاچی باعث می‌شود آدم‌ها بیشتر در تعامل باشند و انرژی بگیرند اما سعی کردیم نبود تماشاگر خیلی حس نشود، چون ما یک بخش ویدیووال داریم که پخش این بخش، خودش باعث می‌شود فضا تغییر کند.

حاتمی در پایان گفت و گوی خود با ایسنا به دشواری‌های ساخت برنامه های آرشیوی اشاره داشت و خاطرنشان کرد: کار آرشیوی ساختن واقعا دشوار است چون از جز به کل می رسیم. گاهی اوقات در مسیر گفت‌وگو دلتان می خواهد به گونه دیگری پیش بروید ولی آرشیو به شما اجازه نمی‌دهد و مجبورید مسیر را به گونه دیگری طی کنید که کار سختی است و حوصله می‌خواهد. به عنوان مثال وقتی در دقیقه ۹۰، مهمان برنامه به هر دلیلی کنسل می شود و نمی تواند حضور داشته باشد، ضبط ما هم یا کلا کنسل می شود و یا اینکه مجبور شدیم مهمان دیگری را جایگزین کنیم که قطعاً تغییر مهمان در برنامه های آرشیوی کار بسیار سختی است به دلیل اینکه هر مهمان یک چهارچوبی دارد و باید طبق آن، آرشیو تهیه شود.

به گزارش ایسنا، برنامه «چهل تیکه» با اجرای محمدرضا علیمردانی هرهفته چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ها ساعت ۲۱ از شبکه نسیم به روی آنتن می رود. فصل جدید این برنامه از ۲۶ آبان ماه شروع شده است.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها