{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

خندوانه پربیننده شد؟ خود رامبد هم باور نمی‌کند!

خندوانه پربیننده شد؟ خود رامبد هم باور نمی‌کند!
کدخبر : 9980

برنامه خندوانه، به کارگردانی رامبد جوان، امسال در لیست پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی قرار گرفته است. این آمار عحیب و رسمی باعث شده است که بسیاری از مخاطبان و منتقدین واکنش‌های تامل برانگیزی نشان بدهند. در ادامه به این انتقاد ودیدگاه‌ها خواهیم پرداخت.

به گزارش هنر ام‌روز، خندوانه با آمار جذب 35.6 درصدی مخاطب جزو پربیننده ترین برنامه های تلویزیون شد. این آمار که همراه با سقوط مخاطب برنامه های ورزشی همراه بود، باعث شد کسانی که مخاطب این برنامه بودند یا نقدهایی داشتند، مجددا سر بحث را بازکنند.

در این راستا روزنامه خراسان نوشت: صبح دیروز صداوسیما آمار پربیننده‌ترین سریال‌ها و برنامه‌هایش در بازه زمانی آبان را منتشر کرد. میزان مخاطبان سریال‌ها و برنامه‌های مختلف نشان می‌دهد، تلویزیون با تولیدات جدیدش در جذب مخاطب به موفقیت ویژه‌ای دست پیدا نکرده و جای خالی برندهای محبوب تلویزیون به چشم می‌آید.

تحلیل این آمارها را در ادامه می‌خوانید، با این توضیح که نتایج این نظرسنجی مختص میزان بینندگان برنامه‌های معاونت سیماست و از درصد مخاطبان بخش‌های خبری که زیرمجموعه معاونت سیاسی‌اند و همچنین تولیدات استان‌ها، خبری نیست.

«خندوانه» پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون

با توجه به آمار منتشرشده، تنها سه برنامه تلویزیون بیشتر از ۲۰ درصد مخاطب داشته‌اند. خندوانه با ۳۵.۶ درصد بیننده در صدر است و پخش زنده مسابقات فوتبال داخلی و مستند حیات وحش به ترتیب با ۳۱.۵ و ۲۶.۸ درصد مخاطب در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. مقایسه میزان بینندگان «خندوانه» با دیگر برندهای تلویزیون «عصر جدید» و «دورهمی» که در خرداد ۹۹ به ترتیب ۵۲.۳ و ۳۹.۸ درصد بیننده داشته‌اند، نشانگر اُفت مخاطبان «خندوانه» است. میزان مخاطبان فصل جدید برنامه در مقایسه با فصل هفتم و عدد ۳۶ درصد مخاطب در بهار امسال نیز نشان می‌دهد میزان مخاطبان آن نسبت به گذشته بیشتر نشده است. نکته مهم این که برنامه‌های جدید تلویزیون مانند «رخ به رخ»، «بسته پیشنهادی» و مسابقات «کهکشان» و فصل جدید «دست فرمون» نیز جزو چهار برنامه پربیننده سرگرمی‌محور نیستند و مشخص است که چندان مورد توجه مخاطبان قرار نگرفته‌اند.

خندوانه پربیننده شد؟ خود رامبد هم باور نمی‌کند!

نیما حسنی نسب ( منتقد و فعال سینما) نیز در انتقاد در صفحه اینستاگرامی خود چنین نوشته است: آمارهای صدرنشینی فقط با ۱۵هزار مخاطب(!)حکایت دیگری هم دارد: با دیدن ادعاهای پرت و تصمیم‌های غلط و رفتار و گفتار متناقض اغلب‌ چهره‌های رسانه‌های انحصاری می‌شود یقین کرد که برخلاف تصورات عده‌ای، «صله»بریتی امروزی مطلقاً باهوش و حواس‌جمع و البته پرطرفدار نیست.

رامبد جوان بعد از شکست مفتضحانه‌ی سریال «مردم معمولی» ادعا کرد برای کمک به کاهش استرس‌ها و فشارها و به انگیزه‌ی شادکردن مردم در روزهای سخت به ‌میدان آمده تا فصل جدید خندوانه (هشتمی!) را با قدرت بسازد. با خواندن این جملات، سوال ساده‌ای به‌سرعت در ذهن شکل می‌گیرد: در فصل گذشته مگر حال مردم بد نبود؟ مگر کابوس کرونا و بی‌کفایتی‌های برخی مسئولین دست در دست هم مزید بر علت نشده نبود برای تشدید رنج و بحران زندگی؟ پس چرا فصل قبل برای‌شان برنامه‌ی باکیفیت و پر انرژی نساخت؟! جوابِ رامبد جوان این است که خودم هم‌ به‌خاطر آن ‌وضعیت، حال و روز خوب و خوشی نداشتم.

سوال ساده‌ی بعدی: الان دقیقاً چه اتفاقی افتاده که حال سازنده‌ی خندوانه خوب شده و می‌گوید توپ و باانرژی برگشته و فریاد ما خیلی باحالیم (خیلی‌ی‌ی‌ی‌ی) و حالتون چه‌طوره؟ (عالی‌ی‌ی‌ی) دوباره برقرار شده؟ یا چه چیزی باعث می‌شود برای مقابله با گرانی برای مردم نسخه‌ی کم‌خوری بپیچد؟ این حرف‌ها فقط قرار است هم توجیه‌کننده‌ی فصل به‌شدت ضعیف و سخیف و پر انتقاد قبلی باشد و هم رپرتاژآگهی فصل تازه (که تا امروز از فصل قبلی هم داغان‌تر و بی‌ایده‌تر برگزار شده.)

موضوع ساده است؛ این جماعتْ شاید از سرِ لجاجت  منتقدان‌شان  رفتار و سبک زندگی و عقایدشان روز به روز چنان از واقعیت اجتماع و زندگی "مردم معمولی" دور و دورتر شده که دیگر معیار و‌ ملاکی برای سنجش و تشخیص حساسیت‌ها و احوال مخاطب ندارند. تناقض اصلی این‌جاست که آن‌ها در دل وضعیتی که به‌ظاهر ازش گله‌مند و شاکی هستند، سرخوش و شاد و فرسنگ‌ها دور از واقعیتِ تلخِ اطراف‌شان ۲۴ساعته وسط چیدمان‌های فِیک و دکورهای تصنعی و اکسسوار لاکچریِ نچسب تنفس می‌کنند، تبلیغات و شو و مسابقه‌هایی برای خندیدن (یا نخندیدن) به ریش ما و خودشان می‌گذارند و روز به روز بیش‌تر در «حصارِ انحصار» گرفتار می‌شوند؛ تصویر دقیق و کاملی از سیر صعودی تا سقوط.

کاربران و مخاطبان  این برنامه، در توییتر اینطور واکنش نشان داده اند:

شهریار نوشت: صدا و سیما بعضی از برنامه ها رو سریع بعد آپلود میکنه که از بازدیدش پول دربیاره، برنامه های پرمخاطب اینطوری پرمخاطب شدن!

یکی از کاربران دیگر که باور نمی کرد خندوانه در لیست برنامه های پرمخاطب دیده بشود نوشت:  با کدام نظرسنجی ها به این نتیجه رسیدند؟ من حتی بعید میدونم 5درصد از مردم حتی به این برنامه نگاه کنند.

کاربر دیگر گفته: من در برنامه خندوانه بوده ام قبلا، باید درباره این برنامه بگم که خندوانه بدون کسایی که در استدیو هستن هیچه! هیچکدوم از خنده ها واقعی نیست و چندین بار گفتن بخندین که ضبط کنیم.

پشت صحنه این برنامه ها از دورهمی های من دوستام بیشتر فحش توشه!

آرمین گفت: هیچی حالا، ما یه تلویزیون نداریم  اما خندوانه در حد چی بازدید داشت!

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها