{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

نامزدهای فهرست کوتاه جایزه هانس کریستین اندرسن ۲۰۲۲ اعلام شد

نامزدهای فهرست کوتاه جایزه هانس کریستین اندرسن ۲۰۲۲ اعلام شد
کدخبر : 12079

نامزدهای فهرست کوتاه جایزه هانس کریستین اندرسن ۲۰۲۲ از سوی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) معرفی شدند.

به گزارش هنرام‌روز و به نقل از ایرنا، دفتر بین‌الملی کتاب برای نسل جوان (IBBY) فهرستی کوتاه از نامزدهای جایزه جهانی اندرسن ۲۰۲۲ را اعلام کرد. نویسنده و تصویرگر برنده‌ جایزه اندرسن در نمایشگاه بلونیا ۲۰۲۲ (یکم تا چهارم فروردین ۱۴۰۱) معرفی خواهند شد.

نویسندگان منتخب

ماری اودِ موریل از فرانسه، ماریا کریستینا راموس از آرژانتین، فاطمه شرف‌الدین از لبنان، پیتر سوتینا از اسلوونی، آنیکا ثور از سوئد،  مارگارت وایلد از استرالیا

تصویرگران منتخب

بئاتریکس آلِماگنا، از ایتالیا، ریوجی آریی از ژاپن، ایونا چمیلوسکا از لهستان، گوستی از آرژانتین، سوزی لی از جمهوری کره، سیدنی اسمیت از کانادا

جایزه هانس کریستین اندرسن (نوبل ادبیات کودکان) هر دو سال یک‌بار از سوی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان(IBBY) به مجموعه‌ی آثار یک نویسنده و یک تصویرگر، برای یک‌عمر فعالیت حرفه‌ای در حوزه ادبیات کودک، اهدا می‌شود.

از معیارهای برجسته انتخاب؛ تداوم در تولید ادبیات کودک، خلق آثار بدیع، اصیل و هنرمندانه و داشتن سهمی پایدار در پیشبرد ادبیات کودک جهان است. 

شورای کتاب کودک در این دوره دو هنرمند برجسته؛ جمشید خانیان در بخش متن و پژمان رحیمی‌زاده در بخش تصویر را برای دریافت جایزه اندرسن معرفی کرده بود.

به گزارش ایرنا، جایزه هانس کریستین اندرسن یا نوبل کوچک معتبرترین جایزه ادبی و هنری در حوزه ادبیات کودکان است که از سوی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان به منظور بالا بردن سطح ادبی و هنری کتاب های کودکان هر دو سال یک بار، به مجموعه آثار یک نویسنده و یک تصویرگر داده می شود. اهدای این جایزه به مجموعه آثار یک نویسنده از سال ۱۹۵۶ و به مجموعه آثار یک تصویرگر از سال ۱۹۶۶ آغاز شده است. این جایزه شامل یک مدال طلا و یک دیپلم افتخار است که در مراسمی در کنگره دو سالانه IBBY، به برندگان اهدا می شود.

نامزدهای جایزه هانس کریستین اندرسن از سوی دفاتر ملی کاندید می‌شوند و هیات داورانی متشکل از کارشناسان برجسته ادبیات کودکان برندگان این جایزه را از میان نامزدهای معرفی‌شده برمی‌گزینند. از جمله معیارهای گزینش برندگان می‌توان به کیفیت بالای زیبایی شناختی آثار نویسنده و تصویرگر،‌ در نظر گرفتن مخاطب کودک، خلاقیت و نوآوری و اصالت و مهمتر از همه داشتن سهم جاودان در ادبیات کودکان جهان اشاره کرد.

تنها برنده ایرانی این جایزه جهانی فرشید مثقالی تصویرگر است که در سال ۱۹۷۴ موفق به دریافت این جایزه شد. هوشنگ مرادی کرمانی نیز در سال ۱۹۹۲ تحسین هیئت داوران این جایزه معتبر را برانگیخت.

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها