{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

سایه کرونا بر کتاب و ادبیات

کرونا؛ لغو نمایشگاه‌‌های کتاب تا گرفتن جان استاد ادبیات

کرونا؛ لغو نمایشگاه‌‌های کتاب تا گرفتن جان استاد ادبیات
کدخبر : 1750

در حوزه کتاب و ادبیات علاوه بر لغو و تعلیق چندین رویداد و نمایشگاه، یک استاد ادبیات نیز قربانی ویروس کرونا شد. مروری خواهیم داشت بر تغییرات برآمده از این ویروس در حوزه کتاب و ادبیات ایران و جهان.

هنر ام‌روز- فرزانه شهریاری: با گذشت نزدیک به سه هفته از اعلام پیدایش ویروس کرونا در ایران و گسترش آن در شهرهای مختلف،  نگرانی‌های عمومی حاصل از این بحران باعث شد تا بسیاری از رویدادهای حوزه کتاب و ادبیات در ایران و سایر کشورها نیز شبیه به دیگر اتفاقات فرهنگ و هنری و به منظور پیشگیری از شیوع وسیع‌تر این بیماری، به حالت تعلیق دربیایند و یا متحمل تغییراتی در زمان و نحوه برگزاری‌شان شوند. 

اما امروز، سه‌شنبه 13 اسفندماه، اعلام شد «حجت نورالدین صیحانی» ، استاد ادبیات در 57سالگی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت. «شمس لنگرودی» ، شاعر با تایید در این‌باره گفته است: دکتر حجت (نورالدین) صیحانی دچار ویروس کرونا شد و از دنیا رفت. اکنون برادر او هم به همین علت در بیمارستان بستری است. حجت (نورالدین) صیحانی در سال 1341 در لنگرود متولد شد. او دکترای آموزش زبان انگلیسی داشت و در دانشگاه لنگرود تدریس می‌کرد. از تالیف‌های حجت صیحانی می‌توان به «برگی برای ترجمه» اشاره کرد.

 اختتامیه «چهارمین جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان» به تعویق افتاد. مراسم پایانی این رویداد که قرار بود 21 اسفندماه برگزار شود، فعلا بخاطر حفظ سلامت مردم لغو شده است. افزایش سرانه مطالعه میان کودکان و نوجوانان از جمله اهداف برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی‌ست و در چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان دو هزار شهر و روستا با قریب به 25 هزار باشگاه کتابخوانی مشارکت داشتند. 

156472369

همایش «خسمه‌نگاری؛ بازنمود خمسه نظامی در هنر» به تعویق افتاد.این همایش  قرار بود در تاریخ 21اسفندماه و همزمان با روز بزرگداشت حکیم نظامی به همت معاونت پژوهشی فرهنگستان هنر برگزار شود.

1578898219-

تالارهای مطالعه سازمان اسناد و کتابخانه ملی از 4 تا 16 اسفندماه، برای حفظ سلامت اعضا و کارکنان کتابخانه ملی تعطیل شد.

unnamed (6)

 مراسم اختتامیه نخستین دوره‌ جایزه‌ی دوسالانه‌ «نقد زرین»، که قرار بود در روز 14اسفند 98در محل موسسه خانه کتاب برگزار شود به بهار سال آینده موکول شد. این جایزه را انجمن علمی نقد ادبی ایران با مشارکت موسسه‌ خانه‌ کتاب و شماری از دانشگاه‌ها، مراکز علمی و انجمن‌های مردم‌نهاد برگزار خواهند کرد.

61561634

 نشست‌های «انجمن نویسندگان کودک و نوجوان» برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، نشست‌های این انجمن تا 10 اسفندماه تعطیل شد.

unnamed (7)

«سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب» تهران بعد از ماه رمضان برگزار خواهد شد.شورای سیاست‎گذاری تاریخ 26 فروردین 99 را برای اجرای بهینه نمایشگاه کتاب مناسب ندانست و براساس مصوبه شورا، زمان برپایی سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران به بعد از ماه مبارک  موکول شد.

thumbs_b_c_aee0c0cb60be782bb79c599c76a54202

برگزار کنندگان جشنواره «لاک‌پشت پرنده» در اطلاعیه‌ای از به تعویق افتادن هشتمین دوره‌ اهدای نشان‌های طلایی و نقره‌ای این جشنواره خبر دادند. لاک‌پشت پرنده این روزها هشت ساله شده است و هشتمین دوره‌ اهدای نشان‌های طلایی و نقره‌ای لاک‌پشت پرنده قرار بود 12 اسفندماه برگزار شود، اما کرونا زمان آن را نیز تغییر داد.

5350817
 مراسم نکوداشت استاد دکتر «مهدی محقق» به زمان دیگری موکول شد. روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو-ایران اعلام کرد این مراسم که قرار بود در ساعت 15 روز یکشنبه (چهارم اسفندماه) برگزار شود،  لغو به زمان دیگری موکول شد.

 unnamed (8)

مراسم گرامی‌داشت بیش از دو دهه انتشار مجله «جهان کتاب» لغو شد. این مراسم قرار بود  چهارم اسفندماه در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شود.این نشریه در بیش از 24 نشر ایران و جهان منتشر کرده است.

4319307

نشست «بحران و برون‌رفت؛ چالش‌های امروز کتاب کودک و نوجوان» به زمان دیگری موکول شد. این نشست هم قرار بود ششم اسفندماه  و با موضوع نشر الکترونیک و نشر بین‌الملل در محل  انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان واقع در تهران برگزار شود، اما لغو شد.

c9e8d9069e929f4898939a62f1adcffd_M
آغاز نمایشگاه «کتاب کودک بولونیا» در ایتالیا 35 روز عقب افتاد. قرار بود این نمایشگاه از تاریخ 11تا 14 فروردین برگزار شود  اما به دلیل پیدایش و شیوع ویروس کرونا در ایتالیا نیز، زمان برگزاری آن به 15 تا 18اردیبهشت تغییر یافته است. نمایشگاه کتاب کودک بلونیا در بهار هر سال در شهر بولونیای ایتالیا در فضایی به مساحت بیست هزار متر مربع برگزار می شود. این نمایشگاه که از سال 1962برگزار می شود، بزرگترین رویداد جهان در زمینه کتاب و محصولات چند رسانه ای کودکان به شمار می آید.

unnamed (9)

نمایشگاه «بین‌المللی کتاب پاریس» که قرار بود از تاریخ 1 تا 4فروردین سال آینده برگزار شود، لغو شد. این نمایشگاه در دوره قبل 160هزار بازدیدکننده داشت و بر اساس ثبت‌نام‌های صورت‌گرفته، قرار بود 50کشور نیز در این دوره از نمایشگاه حضورداشته باشند. هند مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه بود. اما براساس مصوبه ابلاغی دولت برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا تمام اجتماعات بالای پنج‌هزار نفر در فرانسه لغو شده است.

unnamed (10)

و تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی «کتاب تایپه» که پیش تر در این گزارش درباره‌اش گفته‌ایم.

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها