{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

نام‌گذاری پنج خیابان و کوچه به نام پنج زن فعال عرصه ادب و سیاست ایران

نام‌گذاری پنج خیابان و کوچه به نام پنج زن فعال عرصه ادب و سیاست ایران
کدخبر : 4637

خبرگزاری‌های ایران از نام‌گذاری پنج خیابان و کوچه در تهران به نام‌ زنان مشهور در عرصه ادب و فرهنگ و سیاست ایران خبر دادند.

هنرام‌روز: کمیسیون نامگذاری و تغییر نام اماکن و معابر عمومی شهر تهران با تغییر نام پنج کوچه و خیابان در پایتخت به نام خانم‌ها میمنت میرصادقی، توران میرهادی، نیمتاج سلماسی، ژاله آموزگار و مریم بهروزی موافقت کرده‌اند.

بر این اساس، خیابان محیط واقع در حدفاصل خیابان شهیدالفت تا خیابان یاس به نام میمنت میرصادقی نام‌گذاری می‌شود. میرصادقی با تخلص "آزاده" متولد سال ۱۳۱۶ در استان فارس، شاعر و ادیب ایرانی است و بیشتر شعر نو نیمایی و تعداد کمتری غزل سروده است.

خیابان عنصری واقع در خیابان ابوریحان تا خیابان شهید وحید نظری نیز به نام توران میرهادی نام‌گذاری خواهد شد. میرهادی (خُمارلو) متولد سال ۱۳۰۶، استاد ادبیات کودک، نویسنده و کارشناس آموزش و پرورش و پایه گذار مجتمع آموزشی تجربی فرهاد است.

کوچه لادن واقع در خیابان شهید اعجازی نیز به نام ژاله آموزگار تغییر نام می‌دهد. آموزگار دکترای زبان‌های باستانی ایرانی و "ادبیات مزدیسنی" خود را از دانشگاه سوربن پاریس دریافت کرده است. آموزگار بیش از ۳۰ سال در دانشگاه تهران تدریس کرده و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی ‌است.

خیابان حدفاصل سیدجمال اسدآبادی تا شهید گمنام نیز به نام نیمتاج سلماسی، غزل‌سرای ایرانی تغییر خواهد کرد. دو غزل قوی اجتماعی- سیاسی از سلماسی به جا مانده که جنبه انتقادی نسبت به مشکلات اجتماعی دوره مشروطه دارد و درونمایه‌های وطن پرستی و آزادی‌خواهی در آن موج می‌زند.

خیابان بهار شمالی واقع در حدفاصل خیابان روشنایی تا بزرگراه صدر پنجمین معبری است که در تهران تغییر نام می‌دهد و این بار به‌نام مریم بهروزی، فعال و زندانی سیاسی دوران پهلوی و نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی تغییر خواهد کرد. بهروزی سال‌هاست که به تدریس علوم حوزوی و دانشگاهی در دانشگاه‌های ایران اشتغال داشت.

زاله اموزگار در واکنش به شنیدن این خبر در گفتگو با ایسنا می‌گوید: به هر حال من بسیاربسیار ممنون هستم. من اصلا خبر نداشتم، خود آن‌ها این تصمیم را گرفتند، و من از این تصمیم‌شان بسیاربسیار متشکرم. اما خودم را در این حد نمی‌دانم. من یک آدم کاملا معمولی هستم؛ کار خارق‌العاده‌ای نکرده‌ام. همیشه یک معلم بودم و علاقه‌مند. و کارهای کوچکی که انجام داده‌ام، بالاخره هر کسی می‌توانست انجام دهد.

به هر حال این نظر من است، ولی گاهی خدا به آدم نظر لطفی دارد و من همه این‌ها را بر این می‌گذارم.

این عضو وابسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی در چون به غیر از من کسانی دیگر هم بوده‌اند، فکر می‌کنم حرکت جالبی است، لااقل برای این‌که به خانم‌ها هم شانی بدهند. همیشه این کار مردانه بوده، شاید حتی در کشورهای دیگر هم همین‌طور بوده است. بها دادن به خانم‌هایی که در هر زمینه‌ای کسی بودند و کاری کردند، حرکت بسیار خوبی است.

ژاله آموزگار درباره تغییر نام خیابان «عنصری» در منطقه ۱۱ تهران به نام «استاد توران میرهادی» نیز می‌گوید: خانم توران میرهادی را خیلی خوب می‌شناسم و بسیار برای‌شان احترام قائل هستم. خدمتی که ایشان انجام دادند، خدمت فرهنگی بزرگی است. با دیگر افراد این فهرست کمتر آشنایی دارم اما برای خانم میرهادی بسیار احترام قائل  هستم و واقعا حق‌شان بود.

او در پایان نیز بیان می‌کند: من هیچ آدم فوق‌العاده‌ای نیستم و فقط در یک مسیر خوب قرار گرفتم. 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها