{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

معرفی کتاب "من خانه‌م"

پاره نامه‌هایی از عباس کیارستمی به همسرش

پاره نامه‌هایی از عباس کیارستمی به همسرش
کدخبر : 5007

مجموعه‌ای از نامه‌های عباس کیارستمی به همسر و فرزندانش با دستخط خود هنرمند در کتابی با عنوان "من خانه‌م" به کوشش بهمن کیارستمی جمع آوری شده‌است.

عبّاس کیارستمی (زاده ۱ تیر ۱۳۱۹ تهران – درگذشته ۱۴ تیر ۱۳۹۵ پاریس) کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تدوین‌گر، عکاس، تهیه‌کننده، گرافیست و کارگردان هنری بین‌المللی، همچنین نویسنده و نقاش ایرانی بود.

وی فیلم‌سازی تأثیرگذار در سینمای جهان به‌شمار می‌آید و آثار وی با استقبال فراوان ناقدان، داوران، کارگردانان، فستیوال‌ها و بنیادهای فرهنگی و هنری جهان روبه‌رو شده‌است.

وی در سال ۱۳۴۷ با پروین امیرقلی ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دو فرزند به نام‌های احمد و بهمن بود. گرچه، این ازدواج پس از ۱۳ سال پایان یافت و آن‌ها در سال ۱۳۶۰ از یکدیگر جدا شدند.

کتاب "من خانه‌م" مجموعه ۲۴ نامه است که عباس کیارستمی در بهار و تابستان سال ۱۳۵۶ به همسرش که برای یاد گیری زبان انگلیسی به لندن رفته، نوشته است. موضوع بیشتر نامه‌ها خانه است. خانه‌ای که خود کیارستمی مشغول ساختنش بوده و از روند و مشکلات ساخت این خانه در نامه‌هایش به پروین گلایه می‌کند. 

در مقدمه این کتاب که توسط بهمن کیارستمی نوشته شده، آمده است: "سال ۱۳۵۶، یعنی یک سال پیش از تولد من، برای خانواده ما سال مهمی بوده‌است. پدرم بعد از چندسال کارمندی درکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فیلم بلند موفقی خارج از کانون ساخته به نام (گزارش) و دارد مستند نان و آب داری درباره بازسازی تالار جهان‌نمای کاخ صاحبقرانیه می‌سازد و پول کاخ را می‌زند به خانه خودش. با دوستش کمال رمضانی زمینی پانصد متری در چیذر خریده تا در دو قطعه دویست و پنجاه متری یک ساختمان دو طبقه بسازند و بعد از اخذ پایان کار به دو بنای قرینه با یک حیاط مشترک تقسیمش کنند و هر دو صاحب خانه شوند. بهار ۱۳۵۶ زن و بچه‌اش را فرستاده لندن تا زبان انگلیسی یاد بگیرند و خودش سخت مشغول کار بنایی و نجاری است، اما کفگیر در مرحله سفت‌کاری به ته دیگ خورده و حالا نازک‌کاری خانه با سختی و بی‌پولی پیش می‌رود. با این‌حال، پشتش به حمایت رفقا و صاحب‌کار گرم است و تلاش می‌کند تا پیش از زمستان خانه را به مرحله‌ای برساند که لااقل یک اتاقش قابل سکونت شود، گرچه در زمستان ۵۷ اوضاع آنطور که پیش‌بینی می‌کرد نیست. درِ حرفه‌شان تخته شده و صاحب کار و کاخ بدون آن‌که فیلم را تحویل بگیرند رفته‌اند، آقای رمضانی عازم ینگه دنیاست و او مانده با خانه ناتمام، پسر هفت ساله و زن باردارش."

علاوه بر نامه‌های وی به پروین، چند نامه دیگر از جمله نامه‌ای به دکتر اخوت، روانکاو و مشاور خانوادگی کیارستمی و تعدادی یادداشت برای فرزندانش، احمد و بهمن در این کتاب یافت می‌شود. 

این کتاب در تیرماه سال ۱۳۹۹ برای اولین بار به چاپ رسید اما تنها مدت کوتاهی از چاپ آن گذشته بود که بنابر شکایت فرزند بزرگ کیارستمی، احمد، مبنی بر عدم اطلاع مادرش از چاپ این نامه‌ها و همچنین نقض حریم شخصی او از بازار جمع‌آوری شد.

در اولین اپیزود پادکست رادیونامه با عنوان "نامه‌های عاشقانه"، می‌توانید یکی از نامه‌های عاشقانه عباس کیارستمی به پروین امیرقلی را بشنوید.

برای شنیدن این اپیزود اینجا کلیلک کنید.

 


 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها