{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

نامه‌های احمد شاملو به ع. پاشایی

معرفی کتاب تهران، خیابان آشیخ هادی

معرفی کتاب تهران، خیابان آشیخ هادی
کدخبر : 5033
خبرنگار:

کتاب تهران، خیابان آشیخ هادی مجموعه نامه‌های احمد شاملو به ع. پاشایی است که بیشتر به زندگی روزمره و دغدغه‌‌های وی می‌پردازد و وجه ادبی ندارد.

عسکری پاشایی معروف به ع. پاشایی نویسنده، مترجم و شاعر ایرانی است که از دوستان نزدیک احمد شاملو بود و طبق وصیت خود شاملو سرپرستی آثار او را به همراه آیدا سرکیسیان، همسر شاملو بر عهده گرفت.

آشنایی پاشایی با شعر شاملو به سال ۱۳۳۷ و زمانی که پاشایی یک نسخه از کتاب "هوای تازه" را خرید، شروع شد و به گفته خود پاشایی از آن روز به بعد بود که او شاملو خوان حرفه‌ای شده و از سال ۱۳۴۱ که به دبیری فلسفه و ادبیات دبیرستان درآمد، همواره به تدریس شعر شاملو می‌پرداخت.

اما ملاقات و دوستی این دو نفر به تابستان ۱۳۴۷ بر می‌گردد. به زمانی که شاملو برای ساخت مستندی درباره آداب و رسوم مردم نواحی مختلف به مازندران رفته و به دنبال پاشایی که پیش از آن، با او نامه‌نگاری می‌کرد، می‌رود.

این آشنایی سبب شد تا شاملو از پاشایی در تنظیم و ساماندهی "کتاب کوچه" که دائرةالمعارف فرهنگ عامیانه مردم ایران است، کمک بگیرد. در خلال نامه‌های این کتاب، شاملو از مشکلات و مسائلی که در تهیه کتاب کوچه با آن برخورد کرده و کمک‌‌هایی که از پاشایی در این راستا می‌گیرد، صحبت‌ کرده است.

اولین نسخه این کتاب در تابستان سال ۱۳۹۳ توسط نشر چشمه منتشر شده است.

یکی از نامه‌های این کتاب در اپیزود پنجم پادکست رادیونامه با عنوان "نامه‌های فرنگ" خوانده شده‌است.

برای شنیدن این اپیزود اینجا کلیک کنید.

دستخظ احمد شاملو

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها