{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

نامه‌های گوهرمراد به طاهره

معرفی کتاب طاهره طاهره عزیزم

معرفی کتاب طاهره طاهره عزیزم
کدخبر : 5137

کتاب "طاهره طاهره عزیزم" مجموعه نامه‌های عاشقانه غلامحسین ساعدی به طاهره کوزه‌گرانی بوده که توسط خواهرزاده طاهره و چند سال پس از مرگ وی منتشر شده‌است.

غلامحسین ساعدی، با نام مستعار گوهر مراد متولد ۱۳۱۴ در تبریز و پزشک و نمایشنامه نویس معروف ایرانی بود که براساس یکی از شاهکارهایش یعنی "عزاداران بیل" فیلمی به نام "گاو" توسط داریوش مهرجویی ساخته شد. 

نامه‌های کتاب "طاهره طاهره عزیزم" روایتگر بخشی بسیار خصوصی از زندگی ساعدی است که از بزرگان و تاثیرگذاران ادبیات فارسی به شمار می‌رود؛ بنابراین بخشی از تاریخ ادبیات معاصر ایران را نیز حکایت می‌کند اگرچه عشق این دو نفر عشقی بی وصال بود و هرگز به یکدیگر نرسیدند.

این نامه‌ها در فاصله زمانی ۱۳ ساله از سال ۱۳۳۲ تا اواسط سال ۱۳۴۵ توسط ساعدی نوشته شده‌اند و   بسیاری از نامه‌ ها بدون جواب ماندند اما نشانه‌ هایی هست که طاهره هم گاهی پاسخ عاشقش را می‌ داده است.

مهرداد کامروز، خواهرزاده ی طاهره کوزه گرانی، در جایی گفته است که خاله‌‌اش سال‌‌ها در مورد ساعدی سکوت کرد و هیچگاه هم ازدواج نکرد.

 او یکی از علل بی‌ ثمری عشق ساعدی و طاهره را تفاوت موجود میان خانواده مرفه و طرفدار استبداد کوزه‌ گرانی و خانواده متوسط و طرفدار مشروطه ی ساعدی دانسته‌است.

این کتاب که در سال ۸۹ و حدود ۶ سال پس از مرگ طاهره کوزه گرانی توسط نشر مشکی به چاپ رسید، شامل ۴۱ نامه ی ساعدی به معشوق است.

یکی از نامه‌های این کتاب در اپیزود اول پادکست رادیونامه با عنوان "نامه‌های عاشقانه" خوانده شده‌است.

برای شنیدن این اپیزود اینجا کلیک کنید.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها