{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

حماسه ایرانی گوراوغلو و قیرام بر دیواری در شهر مینیاپولیس نقاشی شد

حماسه ایرانی گوراوغلو و قیرام بر دیواری در شهر مینیاپولیس نقاشی شد
کدخبر : 5376

علی بایزیدی نویسنده، شاعر و پژوهشگر گرگانی از نقاشی تصویری از کتاب «حماسه گوراوغلو و قیراتم» نوشته «سیدحسین میرکاظمی» بر دیواری در شهر مینیاپولیس خبر داد. این هنرمند در راستای گسترش و اعتلای فرهنگ کتاب‌خوانی در میان کودکان و نوجوانان بر روی یکی از دیوارهای شهر مینیاپولیس، اقدام به نقاشی فهرستی از کتاب‌های داستانی از نویسندگان مختلف از سراسر دنیا کرده است.

هنرام‌روز: علی بایزیدی در گفتگو با خبرنگار سایت ایبنا گفت: متأسفانه تصویر و نامی از این بانوی نقاش و نیز انگیزه‌اش از انتخاب کتاب‌ها و نقاشی نمایی از آن‌ها را ندارم؛ اما وقتی متوجه شدم تصویری از کتاب  داستان‌نویس معاصر گرگانی نیز بر روی دیوار نقش بسته است، احساس کردم این رویداد می‌تواند جالب‌ توجه مخاطبان فرهیخته خبرگزاری کتاب بوده و شایسته است خبرش از طریق این مرجع، رسانه‌ای شود. اگر تا چند صباحی پیش، ارتباط نام ایران با شهر مشهور مینیاپولیس آمریکا تنها معطوف به بخش کوچک موزه هنرهای اسلامی مؤسسه هنر مینیاپولیس می‌شد - جایی که آثاری از شهر کاشان در آن دیده می­ شود - حالا ارتباط تازه‌­تری نیز به این ماجرا اضافه‌ شده است.

بایزیدی با اشاره به اینکه مینیاپولیس، پایتخت آسیاب‌های آبی دنیا، مرکز شهرستان هنپین و بزرگترین شهر ایالت مینه‌سوتا و شهری تاریخی در دو سوی رودخانه­ معروف و پر آب می‌. سی‌. سی‌. پی بود و نامش هم به معنای «شهر آب» است، افزود: این بانوی نقاش آمریکایی گویا دیوارها را واسطه­ و ابزار انتقال پیام فرهنگی و مبشر فرهنگ کتابخوانی قرار داده که معتقدم کاری بسیار قابل‌تأمل و درنگ به نظر می‌رسد؛ اما نکته­ جالب‌ توجه و مهم آن برای ایرانیان، به­ ویژه اهالی گرگان و گلستان، حضور کتابی از سیدحسین میرکاظمی، داستان‌نویس مشهور معاصر، در ردیف این کتاب‌های نمادین کودک و نوجوان است. گوراغلو یا کوراغلو از داستان­‌های افسانه‌­ای و حماسی مردمان ترک، ترکمن و آذری است و به معنای عام­ کورزاده یا به معنای درست­‌تر، پهلوان‌­زاده است.

کتاب حماسه «گوراغلو و قیراتم» اثر سید حسین میر کاظمی با مضمونی از داستان‌های افسانه­‌ای ترکمن، در سال 1372 با تیراژ 5000 جلد توسط انتشارات روزبهان در تهران با نقاشی جمشید راستی، روانه­ بازار کتاب شده بود.

از دیگر کتاب‌هایی که نقاشی آن روی این دیوار به چشم می‌خورد، «جایی که خرچنگ‌ها آواز می‌خوانند» اثر دکتر دلیا آونز آمریکایی است که در سال 2018 منتشر شده است. این کتاب در ایران توسط محمدامین جندقیان بیدگلی و به همت انتشارات روزگار ترجمه و منتشر شده است. همچنین در این دیوار، نمایه‌ای از کتاب «زنگ در به صدا درآمد» اثر پت هاچینز (2017-1942) بریتانیایی دیده می‌شود که در سال 1986 انتشار یافته است.

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها