{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

ایا کافکا در کرانه از همه نظر برترین کتاب هاروکی موراکامی به شمار می رود؟

ایا کافکا در کرانه از همه نظر برترین کتاب هاروکی موراکامی به شمار می رود؟
کدخبر : 7315

از علاقه مندان به این نویسنده دعوت میکنیم تا آخر این مقاله همراه ما باشند ، قصد داریم تا برترین کتاب‌های وی را آنالیز کنیم و به طور مختصر بخشی از زندگینا‌مه‌ی این نویسنده به همراه آثارشان را شرح دهیم ، امیدواریم که از مطالعه‌ی این مقاله لذت و استفاده‌ی ممکن را ببرید.

بخشی از زندگی هاروکی موراکامی

هاروکی موراکامی متولد ۱۹۴۹ در شهر توکیو ژاپن میباشد.

او از همان ابتدا به درس خواندن علاقه ی بسیار زیادی داشت و به مدرسه رفت، ولی به دلیل آن که در آن در همان سال‌ها ژاپن هنوز از بار تلفات سنگین جنگ جهانی دوم آزاد نشده بود در دوران کودکی اش وضعیت خوبی نداشت. هر طور که بود هاروکی موراکامی دوران کودکی خویش را در مدرسه به پایان رساند و در سال ۱۹۶۸ موفق شد به دانشگاه هنرهای نمایشی واسد راه پیدا کند. جایی که می توانست به خوبی هنرش را به خوبی به نمایش بگذارد.

وی به شدت شیفته‌ی فرهنگ غرب و همچنین موسیقی و ادبیات روسیه بود. او با خواندن طیف گسترده‌ای از آثار نویسندگان اروپایی و آمریکایی مانند فرانتس کافکا، گوستاو فلوبر، چارلز دیکنز، کورت وونه‌گات، فیودور داستایوفسکی، ریچارد براتیگان و جک کرواک بزرگ شد. تأثیرات غربی است که موراکامی است که او را از بیشتر دیگر نویسندگان ژاپنی متمایز می‌کند.

او در سال ۱۹۶۸ به دانشگاه هنرهای نمایشی واسدا رفت و در سال ۱۹۷۱ با همسرش یوکو ازدواج کرد. شغل همسرش از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۱ در یک فروشگاه صفحه‌های موسیقی بود.

موراکامی یک قهوه‌فروشی و بارِ جاز در کوکوبونجی توکیو باز کرد که با همسرش آنجا را اداره می‌کردند. همچنین آن‌ها تصمیم گرفتند بچه‌دار نشوند.

در سال ۱۹۸۱ بار جازش را فروخت و نویسندگی را به طور حرفه‌ای آغاز کرد. در سال ۱۹۸۲، رمان تعقیب گوسفند وحشی از او منتشر شد که در همان سال جایزهٔ ادبی نوما را دریافت کرد. در اکتبر ۱۹۸۴ به شهر کوچک فوجیتساوا در نزدیکی کیوتو نقل مکان کرد و در سال ۱۹۸۵ به سنداگایا رفت. در سال ۱۹۸۵، کتاب سرزمین عجایب و پایان جهان را منتشر کرد که موفق به دریافت جایزهٔ جونیچی شد. رمان «چوب نروژی» یا «جنگل نروژی» در سال ۱۹۸۷ از موراکامی منتشر شد.

در سال ۱۹۹۱ به پرینستون نقل مکان کرد و در دانشگاه پرینستون به تدریس پرداخت. همچنین او در سال ۱۹۹۶ جایزه یومیوری را گرفت و در سال ۱۹۹۷ رمان زیرزمینی را منتشر کرد. او در سال ۲۰۰۱ به ژاپن بازگشت.

او یک دونده‌ی ماراتن بود و همچنین به این ورزش علاقه‌ی زیادی داشت ، ۳ ژوئن ۱۹۹۶، وی اولین اولتراماراتن خود را که یک مسابقهٔ ۱۰۰ کیلومتری در اطراف دریاچهٔ ساروما در هوکایدو ژاپن انجام داد. همچنین رابطه‌اش با دویدن را در کتاب خاطراتی به نام وقتی از دویدن حرف می‌زنم از چه حرف می‌زنم در سال ۲۰۰۸ بازگو کرده‌است.

رمان های هاروکی موراکامی

رمان‌های این نویسنده عبارتند از :

  • به آواز باد گوش بسپار
  • پین‌بال
  • تعقیب گوسفند وحشی
  • سرزمین عجایب بیرحم و ته دنیا
  • جنگل نروژی
  • برقص، برقص، برقص
  • جنوب مرز
  • غرب خورشید
  • سرگذشت پرنده کوکی
  • دلدار اسپوتنیک
  • کافکا در کرانه
  • پس از تاریکی
  • سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش

معرفی رمان کافکا در کرانه؟

رمان کافکا در کرانه که به کافکا در ساحل نیز معروف است از بهترین کتاب‌های معاصر ادبیات ژاپن به شمار می‌رود.

رپ

پس از این انتشار رمان، نشر ژاپنی رمان از خوانندگان خود خواست سؤالات‌شان را درباره معنای کتاب در وب‌سایت بیان کنند. موراکامی خود شخصاً به ۱۲۰۰ سوال از ۸۰۰۰ سؤال مطرح‌شده پاسخ داد.

در یک مصاحبه ای که یک وب سایت انگلیسی منتشرکرده است ، موراکامی می‌گوید که: «راز فهم رمان در چندباره خواندن آن نهفته است. کتاب شامل چندین معما می‌شود اما راه‌حلی تدارک دیده نشده؛ در عوض چندی از معماها ترکیب شده‌اند و از طریق تعامل با احتمال‌ها شکل می‌گیرند. پاسخ‌ها برای هر خواننده متفاوت خواهد بود. راه دیگر در نظر گرفتن عملکرد معماها به‌عنوان بخشی از پاسخ است. توضیحش مشکل است اما بالأخره این همان رمانی است که شروع به نوشتنش کردم.»

در این رمان هاروکی موراکامی نوشتن را به خواب دیدن تشبیه می‌کند و این اثر، تشبیه وی را به واقعیت تبدیل کرده است.

تخیل در این کتاب حرف اول را می‌زند.

رمان ۷۹ درصد آرا را از وبسایت آی‌ دریم ‌بوکس بر اساس ۳۱ نقد از منقدان حوزه‌ی کتاب دریافت کرد. جان آپدایک امتناع از مطالعه این کتاب را غیرممکن و خود کتاب را «ورزدهنده ذهن» خوانده ‌است.

همچنین رمان در مجموع نقدهای مثبتی دریافت کرد و تحسین شد. از افتخارات دیگر که کتاب دریافت کرد به قرار گرفتن در میان ده کتاب سال نیویورک تایمز و کتاب فانتزی سال شدن اشاره کرد.

داستان این کتاب به قدری جذاب و محو کننده است که هیچگاه از دستانتان پایین نمی‌آید.

ممکن است در ابتدا خواندن آثار هاروکی موراکامی برایتان سخت باشد به همین دلیل گزینه عالی برای شروع کردن مجموع آثار این نویسنده میتواند کتاب کوتاهِ کتابخانه عجیب باشد.

دراین داستان کوتاه مجموعه ای از نقاشی های سورئال درلابلای داستان گنجانده شده است که لمس داستان را راحت تر میکند.

کتابخانه ی عجیب داستان سفر معنوی و سورئال پسرکی ست که در دنیایی جدا از دنیای ما گم و غرق می شود، میتوان با تصاویر مصور کتاب به راحتی با داستان ارتباط برقرار کرد و در سفر معنوی او همراه شد.

جمع بندی اثار هاروکی موراکامی

خواندن کتاب های موراکامی را با حوصله و تفکر شروع کنید زیرا که با دانستن جزئیات بیشتر، لذت بیشتری از آن خواهید برد.

رپ33

ترجمه های بسیاری در سطح دنیا به زبان های مختلفی از آثار او انجام شده است که دلیل آن جایزه های مختلف ادبی که او برده است میتواند باشد.اما قطعا تمام آثارش ارزش هر کدام از جوایز را داشته و اعتبار زیادی را دارد و قطعا برای خواننده لذت بخش خواهد بود.

تا قبل از به خلق ادبیات کلاسیک، داستان‌ها شامل اسطوره‌ها و افسانه‌ها  بودند. اسطوره‌ها داستان‌هایی درباره شخصیت‌های الهی و نیمه الهی و افسانه‌ها داستان‌هایی درباره شخصیت‌های تاریخی و نیمه تاریخی بودند.

این کتاب در اصل انقلابی در ادبیات جهان شد.

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها