{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

افتتاح یک نمایشگاه ساز در کاخ سعدآباد

افتتاح یک نمایشگاه ساز در کاخ سعدآباد
کدخبر : 16957

سازخانه با نمایش سازهای تنبک، سه‌تار، قیچک، رباب آلتو و یک ساز ابداعی به نام قیچک وارون روز پنجشنبه ۲۸ دی‌ماه در گالری «سعدآباد» افتتاح شد.

به گزارش هنرامروز به نقل از ایسنا، ایرج طباطبایی درباره این سازخانه گفت: «در موسیقی و سازسازی همواره تا حد ممکن از تکرار پرهیز کرده‌ام، چون در ساخت ساز یک سری مختصات فنی و استانداردها را بایستی در نظر گرفت ولی از لحاظ فرم همیشه دوست داشتم سازهایم مشابه یکدیگر نباشند و یک بخشی از ساز در عین تناسب و زیبایی با دیگری تفاوت داشته است. در طول ۲۴ سال تجربه سازسازی، در پی تنوع در الگوی سازها به ویژه تنبک بوده و هستم. این نمایشگاه نمونه و دستاورد قسمتی از فعالیت‌هایم در این سال‌هاست که به آن‌ها دسترسی داشتم.»

طباطبایی نوازنده تنبک و سازنده ساز، دارنده درجه یک هنری و سرپرست کارگاه سازسازی پژوهشکده هنرهای سنتی میراث فرهنگی، سازسازی را از سال ۱۳۷۷ در سازمان میراث فرهنگی زیر نظر استادانی همچون بیاض امیرعطایی، حسین قلمی و محمود قربانعلی فرا گرفته است. 

ساخت قیچک، تنبک، سه تار، رباب، قیچک وارون (با اقتباس از ساز قیچک) در اندازه‌های آلتو و باس و سوپرانو و همچنین پژوهش در مورد سازهای موسیقی سنتی از دیگر فعالیت‌های این هنرمند است. 

62888872

وی آشنایی با موسیقی به ویژه ساز تنبک را مرهون پدر است. طباطبایی نوازندگی تمبک را از سال ۱۳۶۱ نزد استاد محمود فرهمند، بهمن رجبی و استاد محمد اخوان دنبال کرد و در طول فعالیت‌های حرفه‌ای خود با استادان برجسته موسیقی کشور از جمله جواد ضرابیان، حسین علیزاده، ملیحه سعیدی، رضا شفیعیان، جواد بطحایی، مصطفی پیوست، فریدون ناصری، اسماعیل تهرانی و... همکاری داشته است.

طباطبایی همچنین کنسرت‌هایی را به همراه گروه‌های مختلف موسیقی در کشورهای ژاپن، آذربایجان و اتریش برگزار کرده است. او سابقه تدریس تنبک در هنرستان موسیقی ملی، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، نیاوران و آموزشگاه‌های موسیقی را دارد. 

این نوازنده تاکنون آلبوم‌های موسیقی «از فراغ تا صبح» شامل دونوازی تمبک و سنتور، «طلوع غم»، «همکاری با ارکستر»، «قصه آفاق» شامل دونوازی با تار و با حضور خواننده و همچنین آلبوم «غم تنهایی» شامل دونوازی تمبک و سنتور را روانه بازار کرده است.

طباطبایی همچنین در سازمان میراث فرهنگی به هنرجویان سازسازی در کارگاه هنرهای سنتی آموزش می‌دهد و در سال ۱۳۹۵ نیز در همین سازمان نخستین نمایشگاه ساز خود را با  نمایش ساز تنبک برگزار کرد.

نمایشگاه سازخانه  ۲۸ دی ماه آغاز شد و به مدت یک هفته از ساعت ۱۰ تا ۱۷ در گالری کاخ سعدآباد برای بازدید علاقه‌مندان ادامه دارد.

 


 

منبع: ايسنا
ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها