{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

موسیقی فقط برای تشدید عواطف نیست

موسیقی فقط برای تشدید عواطف نیست
کدخبر : 16963

سعید ذهنی (آهنگساز و مدرس موسیقی) که در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، کارگاه آموزشی در زمینه موسیقی تئاتر و کارکردهای موسیقی در تئاتر برگزار می‌کند، استفاده از موسیقی برای تشدید عواطف را دم‌ دستی‌ترین کارکرد آن دانست.

به گزارش هنرامروز به نقل از ایسنا، سعید ذهنی با بیان اینکه موسیقی دراماتیک علاقه‌مندان زیادی دارد و لازم است که شناخت بیشتری از عملکرد و توانایی موسیقی در آثار نمایشی به‌ دست بیاورند، گفت: آنچه به عنوان موسیقی تئاتر در اجراهای نمایشی می‌بینیم، بیشتر برای تشدید عواطف است. ایجاد فضای غم، شادی، ترس و یا هر حسی که باید به تماشاگر منتقل شود با موسیقی تشدید می‌شود. این‌ها دم‌دستی‌ترین کارکرد موسیقی هستند.

این آهنگساز باسابقه تئاتر که روز هفتم بهمن ماه کارگاهی آموزشی در جشنواره تئاتر فجر دارد، ادامه داد: در این کارگاه آموزشی، ویژگی‌های دیگر موسیقی تئاتر را مرور خواهیم کرد. همچنین استفاده از موسیقی برای ساخت و معرفی شخصیت‌ها، اختصاص یک ملودی یا یک ساز به یک شخصیت، موسیقی و جغرافیا، موسیقی و تاریخ، موارد دیگری هستند که در یک اثر دراماتیک مورد توجه قرار می‌گیرند و نقش و کارکرد تاثیرگذاری بر فیلم یا تئاتر پیدا می‌کنند.

ذهنی با بیان این نکته که شناخت موسیقی به تنهایی برای آهنگسازی اثر نمایشی کافی نیست، افزود: فارغ‌التحصیلان موسیقی شناخت کامل روی موسیقی و سازها دارند اما برای اینکه بتوانند به عنوان یک آهنگساز موفق در عرصه‌های فیلم و تئاتر فعالیت کنند، نیاز به شناخت درام، شخصیت‌ها و دیدگاه‌های یک اثر نمایشی و حتی زمینه‌های تاریخی و جغرافیایی و روان‌شناختی آن اثر دارند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: متاسفانه در دانشگاه گرایش تخصصی در این زمینه وجود ندارد و هنرمندان موسیقی پس از کسب دانش آکادمیک، نیازمند مطالعات و آموزش‌های مجزایی در این خصوص هستند. پس از ۳۰ ، ۴۰ سال تدریس جای خالی این مباحث را مطرح می‌کنم، چراکه مباحثی همچون وضعیت موسیقی زنده، پلی‌بک، انتخاب موسیقی و ... در آثار نمایشی، نیازمند دانش و تجربه مجزایی است و جشنواره تئاتر فجر فرصت مناسبی برای بیان این سرفصل‌ها ایجاد کرده است.

کارگاه آموزشی «کارکردهای موسیقی در تئاتر» روز شنبه هفتم بهمن ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار می‌شود.

 

منبع: ايسنا
ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها