{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

تابلوی مونالیزا در طول تاریخ بارها مورد حمله قرار گرفته است؟

تابلوی مونالیزا در طول تاریخ بارها مورد حمله قرار گرفته است؟
کدخبر : 14458

تابلوی مونالیزا که در بین سال‌های ۱۵۰۳ تا ۱۵۱۹ خلق شده، در سال ۱۹۱۱ توسط یکی از کارمندان موزه به سرقت رفت و به‌این‌شکل آوازه‌ای این اثر به گوش جهانیان رسید. اصطلاح تخریب‌گری (Vandalism)، تخریب و آسیب‌رسانی مغرضانه اشیاء و آثار باارزش فرهنگی و یا اموال عمومی و خصوصی است.

به گزارش هنر ام‌روز، مونالیزا میز، ۵ بار در طول تاریخ مورد حمله/تخریب/وندالیزم قرار گرفته:

1. مونالیزای آغشته به اسید (۱۹۵۶): اولین حمله به مونالیزا در سال ۱۹۵۶ این اثر در شهر مونتابن (Montauban) در جنوب فرانسه برای نمایشگاهی به نمایش درآمده بود که یک خرابکار/وندال به سمت آن اسید پرتاب کرد و به قسمت‌های پایینی آن برخورد کرد. مرمت آن سال‌ها به‌طول انجامید.

stream

2. جدال با سنگ (۳۰ دسامبر ۱۹۵۶): در آخرین روزهای ۱۹۵۶، مونالیزا با دومین حمله‌ی خود مواجه شد. یک مرد بی‌خانمان بولیویایی به نام اوگو اونزاگا ویلگاس سنگی را به سمت آن پرتاب کرد که باعث شد بخشی از رنگ در قسمت آرنج فیگور کنده شود. غرض اوگو برای تخریب این اثر «ظاهرا» به زندان افتادن بود؛ تا غذایی گرم وسرپناهی برای خواب داشته باشد. پس از این حادثه، مونالیزا با محفظه ای شیشه‌ای محافظت شد.

stream (1)

3. اسپری نقاشی (آوریل ۱۹۷۴): سومین‌ تخریب در سال ۱۹۷۴ و هنگامی که این اثر موقتی به موزه ملی توکیو امانت داده شده بود و توسط زنی که از ویلچر استفاده می‌کرد اتفاق افتاد. هدف این زن، اعتراض به موزه برای فراهم نکردن دسترسی مناسب برای افراد ناتوان بود. او سعی داشت اثر را با اسپری قرمز رنگ تخریب کند اما محفظه شیشه‌ای مانع این کار شد.

stream (2)

4. پرتاب ماگ (آگوست ۲۰۰۹): در آگوست ۲۰۰۹، زن خشمگین روس‌تباری، ماگ سرامیکی را به سمت تابلو مونالیزا پرتاب کرد. ماگ با اصابت به محفظه شیشه‌ای ضدگلوله شکسته شد و آسیبی به آن وارد نکرد. هدف این زن در اعتراض به دریافت نکردن ملیت فرانسوی بود.

285477778_683212789443469_6971580153449364724_n

5. کیکی برای مونالیزا! (۲۹ می ۲۰۲۲): جدیدترین تلاش برای تخریب مونالیزا چندروز پیش اتفاق افتاد. مرد ۳۶ ساله‌ای که ظاهرا معترض به گرمایش زمین بود، لباسی زنانه پوشیده بود و برروی ویلچر، به اثر نزدیک شد. چون نتوانست به محفظه‌ی ضدگلوله را آسیبی برساند، برروی شیشه کیک مالید و گل رز به همه‌جا پرتاب کرد.
درحالی‌که دستگیر شده بود، می‌گفت: «کسانی هستند که زمین را نابود می کنند، به آن فکر کنید. همه هنرمندان به شما می‌گویند در مورد زمین فکر کنید، همه هنرمندان به زمین فکر می‌کنند، به همین دلیل من این کار را کردم. به سیاره فکر کن.»

stream (4)

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها