{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

عباس نقاش که بود؟

عباس نقاش که بود؟
کدخبر : 16923

عباس نقـاش، پسر اصغر نقاش، از هنرمندان مطرح نگارگر در شیراز بود که طرح‌های گل و مرغ و ترنج او همچنان معروف است. آثار این هنرمند فقید سال‌هاست که بر سقف و در و دیوار مساجد و بقاع متبرک استان هنرپرور فارس می‌درخشد.

به گزارش هنرامروز به نقل از ایسنا، امروز زادروز اسـتاد عباس نقـاش از هنرمندان برجستـه و پیشکسوت نقاشی سنتی دیواری و گل و مرغ است که حدود ۱۰۰ سال قبل در شیراز به دنیا آمد.

او در خانواده‌ای متدین و هنرمند پرورش یافت. عباس از همان کودکی علاقه بسیار به هنر و خصوصا ً هنر نقاشی داشت پس حرفه پدر را برگزید و پا به پای پدر این حرفه را دنبال کرد. استاد عباس نقاش، هنر نقاشی دیواری را هم در محضر استاد محمدجعفر ترنج کار آموخت.

۴۵ سال کار کردن در کنار پدر و محمدجعفر نقاش سبب شد که در سال ۱۳۵۰ اولین کار حرفه‌ای او سقف حسینه قوام را زینت بخشد.

62737453 (1)

62737454

پس از آن سقف و دیوارهای اماکن تاریخی همچون باغ عفیف آباد، باغ ارم، حمام آقا بابا خان، شاهزاده حسین و بسیاری دیگر از اماکن و ابنیه ـ عمومی یا شخصی ـ فضایی شد برای هنر نمایی این استاد تا با ظرافت قلم و رنگ های گوناگون نقوش زیبای ترنج، اسلیمی، ختایی و گل و مرغ را زنده نگهدارد. برخی اماکن مذهبی کشورهای عربی همچون امارات هم به قلم او زینت شده است.

62737455

 

62737451

او که یکی از آخرین بازماندگان هنر نقاشی اسلیمی در شیراز به شمار می‌آید، در طول زندگی پربارش، شاگردان زیادی را تربیت کرد که از میان آن‌ها می‌توان اسدالله نقاش، اکبر نقاش، محمدعلی پرواز، غلامرضا زرین چنگ و دو فرزند پسرش علیرضا و محمدجواد را نام برد.

آثار بدیع و ماندگاری را در دوران فعالیت هنری خود به جای گذاشت. از جمله آثار به جا مانده از او می‌توان به تعمیر، نوسازی و خلق آثار نقاشی در اماکنی همچون باغ عفیف آباد، سقف‌ها و دیوارهای اندرون نارنجستان قوام، حسینیه قوام، سقف و دیواره داخلی حرم سید علاءالدین حسین، نقاشی تمامی دیوارهای داخلی حرم امام زاده شاهزاده حسین، تعمیر کاشی کاری‌های مسجد نصیرالملک، تعداد بسیاری از مساجد و حسینیه‌ها از جمله مسجد رمضان خان شیراز، بیت العباس، حسینیه هجرت و خانه‌های اشرافی در شیراز و بسیاری از شهرستان‌های استان فارس همچنین اماکن مذهبی کشورهای عربی همچون امارات اشاره کرد.

62737462

 استاد عباس نقاش در تاریخ ۱۶ مهر ماه سال ۱۳۹۴ پس از یک دوره بیماری در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها