{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

پاسخ موزه هنرهای معاصر تهران به جای خالی مجسمه «ماهی نارنجی» اثر الکساندر کالدر

پاسخ موزه هنرهای معاصر تهران به جای خالی مجسمه «ماهی نارنجی» اثر الکساندر کالدر
کدخبر : 6156

بعد از مرمت موزه هنرهای تهران و بازگشایی ان مخاطبان موزه با جای خالی مجسمه «ماهی نارنجی» که پیش از این بالای «ماده و فکر» یا حوض روغن نگهداری می‌شد مواجه شدند. حالا موزه با انتشار پستی در اینستاگرامش اعلام کرده که تبخیر روغن از حوض روغن موجب اسیب رسیدن به این اثر هنری شده و قرار گیری ان در ارتفاع بالا مراقبت مستمر از این اثر هنری ارزشمند را سخت می‌کند و کارشناسان در روند مرمت موزه به این نتیجه رسیدند که عدم نصب ان در محلی که پیش از این قرار داشت برای سلامتی این اثر ضروری است.

هنرام‌روز: در ادامه متن منتشر شده توسط موزه را می‌خوانید:

«نگهداری آثار هنری را هم‌پایه و حتی مهم‌تر از خرید می‌دانند. شاهد بوده‌ایم که آثار هنری ارزشمندی به دلیل نگهداری نامناسب آسیب‌های جدی دیده‌اند و یا حتی از بین رفته‌اند. #ماهی_نارنجی سال‌ها بر روی اثر #ماده_و_فکر مشهور به حوض روغن از #نوریوکی_هاراگوچی قرار داشت. همسایگی این دو اثر طی ده‌ها، موجب شده بود جزیی از شخصیت بنای موزه شود و برخی به اشتباه ارتباطی مفهومی نیز بین حوض و ماهی برقرار کنند.

روغن نیز چون سایر مایعات، فرایند تبخیر را تجربه می‌کند و همواره طی سالیان متمادی «ماده و فکر» با کاهش حجم روغن روبرو بوده است. در مرمتی که در سال ۱۳۹۶ انجام شد، #هاراگوچی ۱۲۰۰ لیتر روغن به حوض افزود و پس از مرمت موزه و بازگشایی، ۱۶۰ لیتر دیگر نیز مجددا اضافه شد. حال این پرسش ایجاد می‌شود که روغن تبخیر شده چه می‌شود؟ طبیعی است که بیشتر تأثیر و آسیب از تبخیر روغن، متوجه اثر کالدر است و زدودن این آسیب‌ها، به دو دلیل فرایند ساده‌ای نیست: نخست دانش فنی مرمت اثر است که مستلزم ارتباط با بنیاد #کالدر و حضور کارشناسان آن‌ها است که در شرایط فعلی، فرایندی دشوار است و دیگر این که محل نصب اثر به گونه‌ای است که مراقبت مستمر از آن به سختی امکان‌پذیر است و دسترسی به آن به توجه به ارتفاع سقف در آن محل و وجود #حوض_روغن، نیازمند نصب داربست بر روی آن است.

پس از پائین آمدن «ماهی نارنجی» در پروسه‌ی مرمت و نوسازی در سال ۱۳۹۷ و بررسی آن، کارشناسان موزه به این نتیجه رسیدند که در جهت حفظ سلامت اثر، عدم نصب در محل سابق ضروری است.

علاقمندان از این پس مانند سایر آثار گنجینه، این اثر را در نمایشگاه‌های دوره‌ای مشاهده خواهند کرد.»

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها