{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

خالق موسیقی‌های ماندگار فیلم‌های هندی درگذشت

خالق موسیقی‌های ماندگار فیلم‌های هندی درگذشت
کدخبر : 3826

بهاتیا در سال ۱۹۸۸ برنده جایزه فیلم ملی هند برای بهترین موسیقی فیلم تلویزیونی "تماس" ساخته "گوویند نیهالانی" شد.

به گزارش هنر ام‌روز به نقل از خبرگزاری ایران آرت، وانراج بهاتیا آهنگساز پیشکسوت که گونه موسیقی متن جنبش سینمای موج نوی هند را در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ ارائه کرد، در بمبئی درگذشت. 

بهاتیا در بمبئی متولد شد. وی در سال ۱۹۲۷ در آکادمی سلطنتی موسیقی در لندن و در کنسرواتوار پاریس در دهه ۱۹۵۰ تحصیل کرد.

بهاتیا پس از بازگشت به هند، از دهه ۱۹۶۰ فعالیت موفقیت آمیزی را به عنوان آهنگساز برای آگهی های بازرگانی داشت. وی در این مدت برای چندین فیلم مستند نیز آهنگ سازی کرد.

باتیا به عنوان آهنگساز برای فیلم های سینمایی چون "آنکور" (۱۹۷۴) به کارگردانی "شیام بنگال"، پیشگام جنبش سینمایی موج نو هند، که جایگزینی مستقل برای جریان اصلی سینمای تجاری بود، فعالیت کرد.

به گزارش فارس، این زوج یک همکاری مثمر ثمر ایجاد کردند و در مجموع بر روی ۱۶ فیلم از جمله "نیشانت" (۱۹۷۵) ، "مانتان" (۱۹۷۶) ، "بهومیکا" (۱۹۷۷) ، "کندورا" (۱۹۷۸) ، "جنون" (۱۹۷۸)،"کالیوگ" (۱۹۸۱)، "مندی" (۱۹۸۳) و "تریکال" (۱۹۸۵) با هم کار کردند.

از دیگر فیلم های برجسته جنبش موج نو که موسیقی هایشان توسط بهاتیا ساخته شده است می توان به "۳۶ کوروینگهی" (۱۹۸۱) ساخته "آپارنا سن"، "جان بهی دو یارو" (۱۹۸۳) به کارگردانی "کندان شاه"، "هیپ هیپ هیپ هری" ساخته "پراکاش جها" (۱۹۸۴) ، "موهان جوشی" به کارگردانی "سعید میرزا" (۱۹۸۴) ، "ترنگ" ساخته "کومار شاهانی" (۱۹۸۴) ، "خاموش" (۱۹۸۵) ساخته "ویدو وینود چوپرا" و "پستونجی" به کارگردانی "ویجایا مهتا" (۱۹۸۸) اشاره کرد. 

بهاتیا در سال ۱۹۸۸ برنده جایزه بهترین فیلم ملی هند برای بهترین موسیقی فیلم تلویزیونی "تماس" ساخته "گوویند نیهالانی" شد.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها