{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

وارثان پیت موندریان برای پس گرفتن تابلویی ۱۰۰ میلیون دلاری این هنرمند از موزه هنر فیلادفیا شکایت کردند

وارثان پیت موندریان برای پس گرفتن تابلویی ۱۰۰ میلیون دلاری این هنرمند از موزه هنر فیلادفیا شکایت کردند
کدخبر : 9835
خبرنگار:

وارثان نقاش هلندی پیت موندریان مدعی هستند که تابلوی حدودا ۱۰۰ ساله این هنرمند که در موزه هنر فیلادلفیا نگهداری می‌شود توسط نازی ها دزدیده شده و برای پس گرفتن ان از موزه شکایت کردند. این تابلو که ترکیب بندی با رنگ ابی نام دارد توسط دادگاه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار قیمت گذاری شده. سخنگوی موزه در پاسخ به انتشار این خبر اعلام کرد ما در برابر این ادعای بی اساس می‌ایستیم.

هنرام‌روز: بنابر گزارش Philadelphia Inquirer این تابلو در سال ۱۹۵۲ توسط مجموعه‌دار مشهور آثار هنری A.E. Gallatin به موزه فیلادلفیا اهدا شد و از ان زمان تا کنون در معرض دید عموم قرار گرفته‌است. گالاتین این اثر هنری را سال ۱۹۳۹ از گالری Buchholz در نیویورک که عموما اثار هنری غارت شده توسط نازی‌ها را می‌فروخت خریداری کرد. 

موزه هنر فیلادلفیا در بیانیه‌ای که به نشریه ارت نت نیوز داد، این پرونده را بی ارزش توصیف کرد و اعلام کرد که هم هنرمند و هم وارثانش پس از جنگ از محل نگهداری این اثر هنری اگاه بودند اما اقدامی برای پس گرفتن ان انجام ندادند. با این اوصاف وکیل وراث موندریان در تاریخ ۱۰ دسامبر شکایت برای بازپسگیری این اثر هنری را به دادگاه ارائه داد. 

1952-61-87v2-CX-1024x1022

یکی از وراث موندریان در این باره می‌گوید این اثر بزرگ از موندریان توسط نازی ها غارت شد و ما از اینکه مجبوریم برای احقاق حقوقمان دست به اقدام قانونی بزنیم متاسفیم.

در ادامه یکی از نمایندگان موزه فیلادلفیا که پیش از این در زمینه پس دادن اثار هنری غارت شده توسط نازیها به صاحبان اصلی همکاری داشته، می‌گوید این مورد متفاوت است زیرا ادعای مشروعی برای مالکیت این اثر از طرف وراث وجود ندارد. 

گالاتین هم که این اثر را به موزه اهدا کرد از دوستان موندریان بود و پیش از این اعلام کرده بود که موندریان از اینکه تابلو در این مجموعه خصوصی نگهداری می‌شود خبر داشت و حتی داوطلب شد تا برای مرمت قسمتی از ان همکاری کند. تابلوی مذکور در سال ۱۹۳۷ در نمایشگاه هنر منحط به نمایش درامد و پس از ان مالکیت تابلو به کارل بوخهولتز دلال اثار هنری المانی که هیتلر او را برای فروش اثار هنری مصادره شده انتخاب کرده‌بود، منتقل شد. سپس بوخهولتز این تابلو را برای شریک تجاری‌اش کرت والنتین در نیویورک ارسال کرد. گالاتین هم این تابلو را در سال ۱۹۳۹ از والنتین خرید. 

پیت موندریان از ترس ظهور فاشیسم در سراسر اروپا، در سال ۱۹۳۸ از پاریس به لندن و سپس در سال ۱۹۴۰ از لندن به نیویورک گریخت. هولتزمن، نقاش انتزاعی برای مهاجرت موندریان به امریکا به او کمک کرد و این دو با هم دوست شدند. موندریان پس از مرگش در سال ۱۹۴۴ تمام دارایی‌های خود را به هولتزمن واگذار کرد.  

وارثان تابلو به این پرسش که چرا پیشتر هیچ اقدامی برای بازپسگیری تابلو انجام ندادند هیچ پاسخی ندادند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها