{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

آزادانه زندگی کن یا بمیر

آزادانه زندگی کن یا بمیر
کدخبر : 2228
خبرنگار:

گالری وایت کیوب در برموندزی لندن این روزها میزبان نمایشگاهی از آثار «دان وو» هنرمند دانمارکی ویتنامی است و روز پایانی نمایشگاه همزمان با پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دوم نوامبر است.

هنرام‌روز: در این نمایشگاه اثری از مجموعه «آزادانه زندگی کن یا بمیر» موجود است که در آن پرچم رسمی آمریکا از سال 1777 با قطعه‌های چوبی هیزم و 13 ستاره‌ از جنس استیل در ابعاد بزرگ بازسازی شده‌است. فضای گالری باید با بخاری‌های هیزم سوز گرم شوند و هر روز چند قطعه از چوب‌های اثر هنری وان هوو به داخل بخاری‌ها ریخته می‌شود تا در نهایت در روز پایانی نمایشگاه که یک روز مانده به پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است تقریبا  تمامی چوب‌ها مصرف شده‌است و دیگری پرچمی وجود ندارد و نمایشگاه به پایان می‌رسد. 13 ستاره فولادی داخل این اثر نیز نشانی از 13 کشور مستعمره آمریکا هستند که طی سوختن قطعه چوب‌ها تک تک روی زمین می‌افتند. این اثر با بیانی شاعرانه کنایه‌ای به ظهور و سقوط امپراطوری‌ها و تغییر در زندگی دارد. از خاکستر و محو شدن یک اثر هنری اثر هنری دیگر پدید می‌آید و سوختن هیزم‌های یک اثر ادامه نمایشگاه را ممکن می‌کند. « آنچه ساخته شده است قابل تخریب است و از خاکستر آن آغاز جدیدی ممکن می‌شود.»

دان وو هنرمندی است که در کودکی به همراه خانواده‌اش از ویتنام گریخت و در دانمارک ساکن شد. تطبیق با زندگی و فرهنگ اروپا و اتفاقاتی که باعث فرار آن‌ها از ویتنام شد پایه و اساس آثار این هنرمند را تشکیل می‌دهد. او عموما در آثارش بین وقایع شخصی و انسانی با مناسبت‌های فرهنگی وسیاسی پیوند ایجاد می‌کند و از طریق اشیایی که  خاصیتی نمادین دارند تغییر معنای هر شی در صورتی که در زمینه ‌ای جدید قراربگیرد را بررسی می‌کند. مثل هویت افراد و تغییری که در اثر مهاجرت بر زندگی آن‌ها رخ می‌دهد. آثار معمایی و شاعرانه این هنرمند به دنبال نتیجه گیری و تعلیم و تربیت نیست بلکه ساختار قدرت‌های سیاسی و شکنندگی افراد را بررسی می‌کند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها