{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

موزه لوور به آسیب زدن به اثر بزرگ "تای سومبلی" بر سقف سالن مجسمه‌های یونان و روم باستان متهم شد

موزه لوور به آسیب زدن به اثر بزرگ "تای سومبلی" بر سقف سالن مجسمه‌های یونان و روم باستان متهم شد
کدخبر : 2640
خبرنگار:

بنیاد تای سومبلی در پی بازسازی سالنی که مجسمه‌های یونان و روم باستان با عنوان Salle des Bronzes درموزه لوور پاریس در آن نگهداری می‌شود و نقاشی از سای تومبلی از سال 2010 بر آن نقش بسته‌است با ارسال نامه‌ای به ژان لوک مارتینز مدیر موزه لورر ادعا کرد که با رنگ آمیزی جدید دیوارها و تغییر نورپردازی منظر این نقاشی را به طور کلی تغییر کرده‌است و موجب آسیب به این اثر هنری شده و حقوق معنوی خالق اثر نقض شده‌است.

هنرام‌روز: در این نامه که اوایل ماه جاری به لوور ارسال شد آمده تغییرات این سالن که حدود 1000 اثر هنری از یونان و روم باستان را در خود جای داده است در پی بازسازی باعث تغییر چشمگیر در نقاشی سای تومبلی بر سقف نیز شده‌است. کف مرمرین اتاق به پارکت تغییر کرده و دیوارها که پیش از آن سفید بودند، با رنگ قرمز رنگ آمیزی شدند. انتظار می‌رود این سالن تا ماه می بازگشایی شود.

نقاشی سای تومبلی بر سقف این اتاق با ابعاد 3750 فوت مربع در سال 2010 رونمایی شد و ادای احترامی به مجسمه سازان یونان و روم باستان است و رنگ آبی آن یادآور دریای اژه. این اثر یکی از معدود آثار هنری معاصر بود که به صورت دائمی در موزه لوور نصب و اجرا شد.  

376890-16x9-xlarge

نیکولا دل روسسیو، رئیس بنیاد سای تومبلی، در بیانیه ای گفت: " فرم‌های موجود دراین نقاشی در سالن لوور ادای احترام به ابدیت در هنر، مکان و زمان است." او به نشریه اینترنتی آرت نیوز گفت رنگ قرمز دیوارها هارمونی و تعادلی که سای تومبلی در هنگام خلق اثر مد نظر داشته است را از بین می‌برد. این بنیاد در نامه‌اش به مدیر موزه لوور گفته که نتیجه بازسازی و تغییر رنگ اتاق موجب آسیب جدی به اثر سای تومبلی و نقض حقوق معنوی و اخلاقی هنرمند است و درخواست کرده که این سالن تا پیش از بازگشایی به حال اولیه خود بازگردد. این بنیاد همچنین از وزیر فرهنگ فرانسه خواست تا در صورت عدم تغییر رنگ سالن در این موضوع مداخله کند. 

در بیانیه‌ای که در این باره از طرف موزه لوور منتشر شد و در اختیار نشریه آرت نیوز قرار گرفت نیز اعلام شد: "رنگ آمیزی و تغییر رنگ دیوارهای سالن‌های موزه لوور امری غیر معمول نیست و نقاشی سای تومبلی هیچ تغییری نکرده. سای تومبلی نیز در زمانی که این اثر را طراحی و اجرا کرد در جریان بود که این سالن پیش از این چند بار تغییر کرده و اصلاح شده‌است و در تواقفنامه موزه اشاره‌ای به عدم تغییر در اتاق‌های موزه وجود ندارد."

موزه لوور از ماه اکتبر به همراه موزه های دیگر فرانسه به دلیل همه گیری ویروس کرونا تعطیل شد و هنوز تاریخ دقیق بازگشایی آن مشخص نیست. بسیاری از مدیران موزه های فرانسه خواستار اجازه برای بازگشایی موسسات فرهنگی و هنری شدند.

سای تومبلی1928 تا 2011 نقاش، مجسمه‌ساز و عکاس آمریکایی است. او از مهم‌ترین نقاشان پیشروی انتزاعی قرن بیستم است. تومبلی در طول سال‌ها مدام در تیررس نقد منفی منتقدین قرارداشت که هنر او را درخور یافتن جایگاهی در هنر پیشروی انتزاعی نمی‌دانستند. اما با گذشت زمان و مهاجرت به ایتالیا و ازدواج، آثارش در موزه‌ها و گالری‌های معتبر دنیا به نمایش درآمد و نقاشی‌هایش در حراجی‌های هنری میلیون‌ها دلار به فروش رسید و محبوبیتی زیاد بین مخاطبین و منتقدان پیدا کرد.

3157ce10914860eb965b4a51a5eb955b

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها