"روح روشن"، اولین نمایشگاه تابستانه گالری لندن
داستان فراموش شده از اولین هنرمندان زن بریتانیا
گالری ملی لندن اولین نمایشگاه تابستاناش را به داستانهای فراموش شده از اولین زنان هنرمند و پیشرو بریتانیا، اختصاص دادهاست. این هنرمندان زن در شرایطی به آفرینش هنری میپرداختند که حتی حق امضا اثر خود با نام واقعیشان را نداشتند. چرا که سفارش دهندگان نقاشیهای پرتره بیشتر تمایل داشتند که امضا نقاشان مشهورو مرد بر سفارش آنها باشد. این فضا جایی برای شناختن و دیدهشدن نقاشان زن توسط مخاطبین باقی نمیگذاشت. این نمایشگاه راوی داستان تلاش وموفقیت زنان است، هنگامی هیچ حقوقی برایشان تعریف نشدهبود.
به گزارش اقتصاد هنر آنلاین، در قرن 17 که انگلستان دستخوش تحولات سیاسی و اقتصادی بود و جنگهای داخلی شرایط سخت اجتماعی و اقتصادی برای مردم ایجاد میکرد، راه نجاتی برای بقای اقتصادی نقاش انگلیسی وجود داشت؛ که غرور مردم انگلیس بود. مردم انگلستان علاقهی زیادی برای سفارش نقاشی پرتره خود داشتند. در خانه اکثر مردم نقاشیهایی از پرتره افراد خانواده دیده میشد. اما اکثر این نقاشیها به غلط امضا شدهاند زیرا سفارش دهندگان برای بالا بردن ارزش تابلو نقاشی خود، تمایل داشتند اثر به یکی از نقاشان معروف و مرد نسبت داده شود. امضا یک زن نه تنها ارزشی برای کار محسوب نمیشد که باعث کم شدن ارزش اثر هم بود. با این وجود هنرمندان زن به تلاش خود ادامه دادند. در آثار آنها مهارت و تجربه گرایی دیدهمیشود.
"روح روشن"، به آثار و زندگی سه زن نقاش و پرکار انگلستان میپردازد. این هنرمندان در شرایط سختی به کار و زندگی خود ادامه دادند. چرا که نقاش بودن و زن بودن در انگلیس قرن 17 اصلا کار آسانی نبود.
پیش از این, داستان های "کارلایل" (Carlile)، "بیل" (Beale) و"کیلیگری" (Killigrew) در تاریخ هنر بریتانیا ، موضوع آشنایی نبود؛ چرا که بسیاری از آثارشان به هنرمندان مرد مانند "سرپیترلی" (Lely) نسبت دادهشده بود و نام و آثار آنها در تاریخ هنری که مردانه نگارش شدهبود، جایی نداشت.
اما در حال حاضر هر سه هنرمند به خوبی شناخته شدهاند: کارلایل، به عنوان اولین هنرمند حرفه ای زن انگلیسی، بیل به عنوان موفق ترین و کلیگری به خاطر مرگ در اثر آبله در سن بیست و پنجسالگی، به عنوان غم انگیز ترین. نمایشگاه روح روشن ابعاد تاریکی از زندگی حرفهای این نقاشان را روشن میکند و تعدادی از آثار از دست رفتهی آنها را نشان میدهند.
نام این نمایشگاه بر اساس مرثیه ای که "جان درایدن" شاعر، بعد از مرگ کلیگری سرود، انتخاب شده است. "هنوز با شعلهای روشنتر می درخشد، و روح درخشان او بر روی هر دو سو می چرخد."
آثار ارائه شده در این نمایشگاه از موزهها و مجموعههای خصوصی امانت گرفته شده است. این نمایشگاه به تلاش مورخ تاریخ هنر دکتر "بندور گروسنر" گردآوری شده است و تاریخ 24 ژوئن افتتاح شد و تا 6 جولای ادامه دارد.