نماد محبت و امنیت!
چهره جنجالی هنر معاصر "جف کونز" پس از آفرینش چند سری اشیاء لوکس به عنوان نوعی هنر پاپ که مصنوعات محیط زندگی نوین را ارائه میکند، برآن شد تا اثری عظیم و تماشایی خلق کند که آوازهای جهانی برای وی رقم زند. مجسمه ۱۲.۴متری ''پاپی'' یادمانی است برای گرامیداشت احساسات انسانی در تندیسی که اعتماد، امنیت و خوشبینی در فرهنگ عامیانه را تداعی میکند. این اثر هیجان انگیز دو نماد ابراز عشق و محبت خالص یعنی سگ و گل، را با یکدیگر همراه میسازد تا چیدمانی شگفتانگیز برای فریفتن عموم پدید آید. پاپی یک سازه فولادی ۵ طبقه است در هیبت یک سگ عروسکی از نژاد ترییر که پوششی گیاهی سرشار از انواع گلهای رنگارنگ دارد. یک شبکه لولهکشی مکانیکی ۲۴ساعته گیاهان را آبیاری میکند، ضمن آنکه گلها دوبار در سال در فصول بهار و پائیز تعویض میشوند.
به گزارش هنر امروز، مجسمه پاپی ابتدا در سال ۱۹۹۲ برای نصب در حیاط یک قصر قرن هجدهم در آلمان ساخته شد، با الهام از مجسمههای گیاهی فیگوراتیو در باغهای اشرافی این زمان. سپس در ۱۹۹۵ به سیدنی استرالیا رفته و در جلوی موزه هنرهای معاصر این شهر به نمایش گذاشته شد. در ۱۹۹۷ بنیاد گوگنهایم این اثر را خریداری و آن را بطور دائمی در محوطه پلازای موزه گوگنهایم بیلبائو در اسپانیا در معرض نمایش قرار داد. در تابستان سال ۲۰۰۰ مجسمه بطور موقت به نیویورک رفته و پس از مدتی نمایش در مرکز راکفلر مجدداً به بیلیائو بازگشت تا برای همیشه همچون یک سگ نگهبان تنومند و باوقار در جلوی موزه همگان را به بازدید جلب کند. پاپی علاوه بر این ۴ کشور، در سال ۲۰۰۲ پیشنهادی نیز برای سفر به تهران و نصب در باغ مجسمه موزه هنرهای معاصر داشته است.
این اثر غیرمتعارف، یک چیدمان زنده و پیوسته درحال تغییر است، برخلاف همه آثار هنری که وضعیتی ثابت و مرده دارند. این یک کیفیت بیهمتاست که آن را به یکی از محبوبترین آفرینشهای هنر معاصر مبدل ساخته است. این چیدمان، ناظر بر یک خصلت رسانهایست که با فرهنگ تودهها ارتباط برقرار میکند، درست در نقطه مقابل هنر مدرن که زبان بصری پیچیدهای را برای مخاطب خاص بهکار میگرفت. با همه شکوه و فریبندگی، مجسمه غولپیکر پاپی لحنی کنایهای و نگاهی طنزآلود نسبت به پنداشتهای عوام دارد.
جف کونز سلطان هنر کیچ و خالق اشیائی آشناست که در فرآیند ارائه هنری از آنها آشنایی زدایی شده تا به آیکونهای فرهنگ مادی انسان معاصر بدل شوند. وی با یک ایده ساده، اشیاء مرده و خاموش، همانند عروسک پاپی، را جان میبخشد و آنها را در مقام فتیشهای عصر جدید به آثاری حیرتانگیز تبدیل میکند. این آثار نمونههایی مثالزدنی از جاهطلبیهای هنر معاصر در رقابت با عرصههای پرنفوذ دیگری چون تبلیغات، رسانهها، سینما و انواع حوزههای سرگرمی هستند.
منبع: کانال تلگرامی علیرضا سمیع آذر