{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

سی و دومین دوره از جشنواره بین المللی فیلم مستند آمستردام پایان یافت

فیلم‌های ایرانی در جشنواره ایدفا

فیلم‌های ایرانی در جشنواره ایدفا
کدخبر : 1113

سی و دومین دوره از جشنواره فیلم "ایدفا" (جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام) در حالی پایان یافت که آثار فیلم سازان ایرانی سهم قابل توجهی از فیلم‌های این دوره از جشنواره را به خود اختصاص داده بودند. این جشنواره سالیانه در شهر آمستردام هلند برگزار می‌شود. گفته می‌شود بعد از فیلم‌های ساخته شده توسط فیلمسازان هلندی که تعداد قابل توجهی از آثار رقابتی این جشنواره را شامل می‌شدند، ایران جزو کشورهایی بود که بیشترین تعداد فیلم‌ها را در ایدفای امسال داشتند.

به گزارش هنر‌ام‌روز، مستند "سایه‌های بی‌خورشید" به کارگردانی "مهرداد اسکویی" در این جشنواره حضور داشت. اولین نمایش جهانی این فیلم در افتتاحیه سی و دومین جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام (ایدفا) به‌عنوان مهم‌ترین رویداد سینمای مستند بود. این مستند همچنین در بخش رقابتی مستندهای بلند این دوره از جشنواره، شرکت داشت.

اسکویی پیش از این برنده جایزه از جشنواره ایدفا شده بود اما انتخاب فیلم به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره افتخاری بزرگ برای این فیلم و سینمای ایران محسوب می‌شود. "سایه‌های بی خورشید" برنده جایزه بهترین کارگردانی در بخش فیلم‌های بلند شد.

فیلم مستند "خلاف جهت عقربه‌های ساعت" به کارگردانی "جلال وفایی" در بخش رقابتی مستندهای نیمه بلند ایدفا ۲۰۱۹ حضور داشت. این فیلم اولین تجربه کارگردان آن محسوب می‎‌شود و موفق به کسب جایزه بهترین فیلم نیمه بلند این دوره از ایدفا شد.

در بخش مستند کودک و نوجوان فیلم "آشو" به کارگردانی "جعفر نجفی" به نمایش درآمد. این فیلم همچنین در بخش رقابتی فیلم‌های کوتاه  هم شرکت داشت و برنده بهترین فیلم بخش کودک شد.

سه مستند ایرانی "فقدان" به کارگردانی "فاطمه ذوالفقاری"، "تارهای ممنوعه" به کارگردانی "حسن نوری" (محصول مشترک ایران و افغانستان) و "کاغذپاره‌ها" استاپ موشنی  به کارگردانی "بهزاد نعلبندی" هم در این جشنواره شرکت داشتند.

مستند "متولد اوین" به کارگردانی "مریم زارع" که به‌عنوان محصول آلمان و اتریش در این جشنواره شرکت داشت هم در بخش‌هایی از آن به زبان فارسی صحبت و موضوعی درباره ایران را روایت می‌کرد.

فیلم "حلقه های ممنوعه" به کارگردانی "آریل نصر"، نیز محصول کشور کانادا بود، اما به زبان فارسی در این جشنواره حضور داشت.

فیلم "مسافران نیمه شب" به کارگردانی "حسن فاضلی" و"عشق کودک" به کارگردانی "اوا مولواد" ساخته فیلمسازان افغان نیز به زبان فارسی در این جشنواره به نمایش درآمدند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها