{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

نمایش نخستین فیلم بهرام بیضایی

رگبار در خانه سینما

رگبار در خانه سینما
کدخبر : 1463

کانون فیلم خانه سینما در برنامه آینده خود نسخه ترمیم شده فیلم "رگبار" اثر "بهرام بیضایی" را نمایش خواهد داد.

به گزارش هنر ام‌روز، برنامه نمایش فیلم "رگبار" یکشنبه ۲۲ دی ساعت ۱۸ و با مشارکت انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران برگزار خواهد شد و پس از نمایش هم "مصطفی جلالی فخر، جابر قاسمعلی و ناصر صفاریان" در نشستی درباره فیلم صحبت خواهند کرد.

"رگبار" نخستین فیلم "بهرام بیضایی" و محصول ۱۳۵۱ است. از جمله عوامل این فیلم می توان به "باربد طاهری" فیلمبردار، "مهدی رجاییان" تدوین و "شیدا قرچه داغی" موسیقی اشاره کرد. همچنین از جمله بازیگران فیلم هم می توان به "پروانه معصومی، پرویز فنی زاده، منوچهر فرید، محمدعلی کشاورز، جمشید لایق، حسین کسبیان، رقیه چهره آزاد و پروین سلیمانی" اشاره کرد.

این فیلم برگزیده پنجمین دوره جشنواره سینمایی "سپاس تهران" (۱۳۵۱) در سه بخش بهترین فیلم (باربد طاهری)، بهترین فیلم‌نامه (بهرام بیضایی) و نقش اول مرد (پرویز فنی‌زاده) و برگزیده و دریافت‌کننده لوح "بز بالدار" جایزه ویژه هیئت داوران در اولین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم تهران(۱۳۵۱) در بخش بهترین فیلم است.

سال ۲۰۱۱ نسخه‌ای از آن با پشتیبانی "مارتین اسکورسیزی" و با هزینه موسسه فیلم دوحه در قطر، در آرشیو سینمایی بولونیا و آزمایشگاه آن مرمت شد و از خطر نابودی و فراموشی نجات یافت. بنیاد فیلم اسکورسیزی، حتی نگاتیو اصلی فیلم "رگبار" را هم در اختیار نداشت و کار مرمت فیلم را بر روی تنها نسخه پوزتیو ۳۵ میلی‌متری آن که در اختیار بهرام بیضایی بود انجام داد.

اسکورسیزی در بیست‌وهفتمین دوره جشنواره "سینمای بازیافته" بولونیای ایتالیا، بعد از نمایش نسخه مرمت‌شده "رگبار" گفته بود: "بسیار مفتخرم که بنیاد سینمای جهان این فیلم خردمندانه و زیبا را ترمیم کرده که اولین فیلم بلند بهرام بیضایی است".

*

حضور در این برنامه آزاد و رایگان است و علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان بهار جنوبی، پایین تر از سمیه، خیابان سمنان، شماره ۲۹، خانه سینما مراجعه کنند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها