{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

شرکت‌های پخش؛ منفعت‌طلب یا حامی؟

شرکت‌های پخش؛ منفعت‌طلب یا حامی؟
کدخبر : 1523

شرکت‌های پخش یکی از عوامل مهمی است که یک فیلم پس از طی کردن مراحل مختلف به دست مخاطب برسد. این شرکت‌ها به عنوان واسطه‌گر هم شناخته می‌شوند.

هنر ام‌روز-زهرا ره‌گشای: بعد از انجام مراحل تولید یک فیلم سینمایی، آن فیلم برای مراجع ذی‌صلاح فرستاده می‌شود تا آن‌ها پس از تماشای فیلم در یک محفل خصوصی اصلاحیه‌های لازم را برای فیلم انجام دهند و سپس بر آن مهر تایید بزنند. بعد از آن نوبت به پخش فیلم می‌رسد که در این صورت تهیه‌کننده باید با شرکت‌های پخش وارد مذاکره شود.

وظیفه شرکت پخش این است که با صاحبان چند سالن سینما برای اجاره و فروش فیلم به آن‌ها، به توافق برسد و قراردادی را امضا کند. در این قرارداد میزان اجاره فیلم ، مدت اکران آن و تقسیم هزینه‌های آگهی و تبلیغ فیلم درج می‌شود. هم‌چنین شرکت‌های پخش با انجام تبلیغات وظیفه معروف و مشهور کردن فیلم‌ها را برعهده دارند؛ این تبلیغات شامل طراحی و چاپ پوستر ، چاپ آگهی در روزنامه‌ها و مجلات ، پخش تیزرهای تبلیغاتی از تلویزیون و... است.

در گزارش شرکت‌های پخش؛ تبعیض در سالن‌های سینما که در روزهای گذشته منتشر شده است، با مدیران سینماهای شهرستان درباره وضعیت سینماها صحبت کردیم که اکثریت بر این باور بودند که اصلی‌ترین مشکل‌ آن‌ها شرکت‌های پخش فیلم هستند. مدیران سینماهای شهرستان اذعان داشتند که دریافت وثیقه مالی و عدم ارسال فیلم‌های به‌روز و اجبار در فیلم‌های پرفروش تهران به شهرستان‌ها دو مشکل مهمی است که با شرکت‌های پخش دارند. در این گزارش از دو شرکت پخش فیلم "فیلمیران" و "نیکان فیلم" که فعال‌ترین شرکت‌ها به شمار می‌آیند، درباره شرایط ارسال فیلم به شهرستان‌ها پرسیدیم.

وثیقه مالی

"سعید خانی" مدیر شرکت پخش فیلم "نیکان فیلم" درباره شرایط ارسال فیلم به شهرستان‌ها و گرفتن وثیقه مالی از آن‌ها گفت: برخی سینماهای شهرستان خودشان مشکل دارند زیرا حساب و کتابشان درست نیست. آمار درست فروش را در سینما تیکت لحاظ نمی‌کنند. اگر از آن‌ها وصیغه‌ای دریافت می‌کنیم یا فیلمی به آن‌ها ارائه نمی‌دهیم به‌خاطر همین وضعیت حساب و کتاب است.

خانی در ادامه افزود: از آن طرف هم خیلی از سینماها بودند که پول ما را ندادند و باهم به مشکل خوردیم. جز این ما با تمام سینماها کار می‌کنیم.

"محسن غفاری" از شرکت "فیلمیران" درباره دریافت وثیقه مالی از مدیران سینماهای شهرستان گفت: اصلا وثیقه مالی گرفته نمی‌شود. بعضی از سینماها شرایط پرداختی‌شان خوب نیست. یک روز اکران می‌کنند یک روز نه. که در نهایت به ضرر خودشان است. شرایط اکران برای شهرستان‌ها سخت‌تر است. به این دلیل که این سینماها محدودتر هستند. مثلا فیلمی را اکران می‌کنند که نمی‌فروشد و فشارش را بر شرکت‌های پخش می‌آورند. با سینماهای شهرستان مانند سینماهای تهران برخورد می‌شود؛ البته شرایط تهران کمی سخت‌تر است. چون حواله دارد. در شهرستان‌ها بین سینما‌دار و شرکت پخش قراردادی تنظیم می‌شود.

اجبار در ارسال

مدیر شرکت پخش "نیکان فیلم" درباره ارائه نشدن فیلم‌های به روز به سینماهای شهرستان گفت:

ما تنها مشکل‌مان با سینماهای شهرستان بدحسابی آن‌ها و اختلافات مالی است. اگر این اصل رعایت شود فیلم‌های به روز به آن‌ها می‌دهیم.

"سعید خانی" درباره اجبار ارائه فیلم‌های پرفروش تهران به شهرستان‌ها گفت: مدیران سینما تقاضای فیلم‌های پرفروش تهران را دارند. هیچ اجباری از طرف شرکت پخش وجود ندارد.

"محسن غفاری" درباره این اجبار از سوی شرکت‌های پخش توضیح داد: اصلا چنین چیزی نیست. تمام فیلم‌هایی که در تهران اکران می‌شود در شهرستان‌ها هم می‌شود. پرفروش و کم فروش نداریم. وقتی فیلمی مجوز ساخت از ارشاد می‌گیرد و بعد در گردونه اکران قرار می‌گیرد و در نهایت باید از آن حمایت شود. حالا این فیلم به تناسب حال مردم یا می‌فروشد یا نمی‌فروشد. در فضای الان مردم بیشتر فیلم طنز می‌بینند. اتفاقا اگر همچین چیزی درست باشد به نفع سینماهای شهرستان است. چون این سینماها تک سالن هستند و هزینه دارد؛ به نفع‌شان است که فیلم‌های پرفروش را اکران کنند تا هزینه سالن‌شان درآید.

غفاری در ادامه افزود: در واقع انتخاب فیلم بستگی به خود فیلم دارد مثلا "مطرب" همه‌جا اکران شده است چون مخاطب خواهان آن است. کسی به زور مجبور نمی‌کند.

"محسن غفاری" درباره نحوه انتخاب فیلم‌ها نیز توضیحاتی داد: چهارشنبه به چهارشنبه فیلم‌های جدیدی معرفی می‌شود که ابتدا در تهران اکران می‌شود و بعد شهرستان. بعضی از سینماها خودشان تماس می‌گیرند که ما این فیلم را می‌خواهیم. که خب این به نفع ما است. به هرحال ما فیلم مجانی به آن‌ها نمی‌دهیم.

سینمادار وقتی به سینما تیکت به عنوان مرجع نگاه می‌کند متوجه می‌شود که چه فیلمی پرفروش است و ابتدا آن را از شرکت پخش تقاضا می‌کند. پس از آن باید به هرحال فیلم را عوض کند و می‌بیند که چه فیلمی مثلا بعد از مطرب پرفروش است که آن را پخش کند. درنهایت تمام فیلم‌ها را باید اکران کند. بعضی از سینماها هم هستند که دوست دارند فقط که با یک شرکت پخش همکاری کنند.

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها