رنجاندن سینماگران به دست توقیف و سانسور
کاهانی به نت فیلیکس میرود
"عبدالرضا کاهانی" کارگردان فیلم "ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا" تصمیم گرفته است که فیلم توقیفی خود را در شبکه نت فیلیکس پخش کند و زیر بار سانسور و توقیف نرود.
هنر امروز- فاطمه اسماعیلی: "کاش لااقل یکی از دخترهای فیلم میمرد و به سزای اعمالش میرسید. آیا آنها دربارهی دختران واقعی و خارج از دنیای فیلم نیز همین طرز تفکر را دارند؟" این جملات "عبدالرضا کاهانی" کارگردان سینما درباره فیلمش "ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا" است که این روزها دوباره خبرساز شده است و کاهانی پس از توقیف این فیلم و زیربار نرفتن برای سانسور و تغییر در آن، میخواهد آن را در شبکه اینترنتی نت فیلیکس منتشر کند. او در آخرین موضع خود در صفحه اینستاگرامش نوشته: "بسیاری از دوستان پیشنهاد میدهند فیلم ارادتمند را از طریق اینترنت در دسترس عموم قرار دهم. در جواب این پیشنهاد هیجانانگیز باید بگویم کاملا موافقم و حتی مدتهاست با شرکت نتفلیکس برای پخش گسترده فیلم مذاکره کردهام و حالا فقط منتظر جواب دیگر تهیهکننده فیلم هستم."
فیلم "ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا" در سال 1395 ساخته شده و قصه دخترانی یاغی است که با مردان روابط نامتعارفی دارند و به گفته خود کاهانی این اثر یک داستان واقعی است که در جامعه امروز ایران وجود دارد. در این فیلم "مهناز افشار، طناز طباطبایی و آیدا ماهیانی" به عنوان سه بازیگر محوری این فیلم به ایفای نقش پرداختهاند. کاهانی جنگ رسانهای طولانی را در چند سال اخیر با مسئولان سازمان سینمایی برای کوتاه آمدنشان و دریافت پروانه نمایش فیلمش پیگیری کرده اما تاکنون که جواب نداده است و او تصمیمش را گرفته که فیلمش را در شبکه اینترنتی نت فیلیکس به نمایش عموم بگذارد.
"این فیلم مطابق با فیلمنامه ساخته شده است" اصرار "عبدالرضا کاهانی" بر این تعبیر، بر این سیاست کاری استوار است که با توجه به ساخت این فیلم مطابق با فیلمنامهای که مورد تصویب شورای پروانه ساخت قرار گرفته، شورای پروانه نمایش باید به این فیلم پروانه نمایش دهد.
پیش از آخرین تصمیم عوامل فیلم برای نمایش آن در نت فیلیکس "سعید خانی" تهیه کننده فیلم "ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا" گفته بود: "بیش از یک سال و نیم میگذرد و در طی این مدت ما تلاش کردیم به قانون احترام بگذاریم. در ابتدا سازمان سینمایی نمایش فیلم را در داخل کشور ممنوع کرد. در حالی که این فیلم، یک فیلم اجتماعی متعهدانه بود اما به قانون احترام گذاشتیم و امیدوار بودیم مشکل فیلم حل بشود. در طی این مدت چند فستیوال خارجی خواهان نمایش فیلم بودند اما به احترام سازمان سینمایی فیلم را به این فستیوالها ندادیم. بخشی از سرمایه فیلم را با اکرانهای خارجی برگرداندیم و برنامه ریزیهایی برای اکران فیلم در کشورهای کانادا، آمریکا،انگلستان، استرالیا و ... داشتیم اما باز هم به جهت همراهی با سازمان سینمایی این کار را کنسل کردیم. ما حتی شرایط فروش فیلم به شبکه نتفلیکس را هم داشتیم اما باز هم با سازمان سینمایی همراهی کردیم و تلاش کردیم به قانون احترام بگذاریم. همه این تصمیمات را در حالی گرفتیم که پروانه ساخت داشتیم و فیلممان را قانونی ساخته بودیم. آیا با توجه به احترام ما به قانون سازمان سینمایی هم همراه ما خواهد بود؟"
از سوی دیگر، "حسین انتظامی" رئیس سازمان سینمایی در واکنش به حواشی توقیف فیلمهای "خانه پدری" و "مطرب" در توییتی نوشت: "یکی از گلوگاههای اصلی سینما نظام اکران است. در سازوکار موجود، علاوه بر دیوانسالاری منسوخ، ناکارآمد و زمینهساز فساد، بعضا به فیلمهای خوب ظلم میشود. از ذینفعان مشترک خواستهایم ایدههای خود را بدهند. پیشنویس نظامنامه جدید به زودی منتشر تا پس از نظرخواهی، نهایی و اجرا شود" و این در حالی است که زمان چندان طولانی از ابلاغ نظامنامه جدید اکران نمیگذرد و باید دید چه برنامهریزیهایی انجام خواهد گرفت.
"عبدالرضا کاهانی" که تا به حال 13 فیلم سینمایی را کارگردانی کرده است، در این چندسال اخیر برای اکران فیلمهایش همواره با مشکلاتی رو به رو بوده است و باید دید سرنوشت فیلم "ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا" و دیگر فیلمهای توقیفی چه میشود. چون انتشار فیلمهای توقیفی در شبکههای اینترنتی همچون نت فیلیکس فعلا از نظر قانونی مشکلی ندارند و نیازی به گرفتن مجوز برای پخش آنها نیست.
در ادامه گزیدهای از گفتوگوی "عبدالرضا کاهانی" با سایت cinephilo درباره فیلم "ارادتمند ؛ نازنین بهاره تینا" را میخوانیم:
- فیلم "ارادتمند" سندی از دختران یاغی حال حاضر ایران است. برشی از واقعیت که متأسفانه محدودیتهای فیلمسازی در ایران باعث خودسانسوری شده است.
-امثال نازنین، بهاره، تینا مصنوعی زندگی میکنند. بیخودی خوشحالاند و خندههایشان تصنعی است. وقتی روابط اقتصادی در جامعه فاسد باشد، آنها هم راههای دیگری برای موفقیت و پولدار شدن انتخاب میکنند.
-در ایران زندگی واقعی را بیشتر در اتوموبیلها، خانهها و محیطهای بسته میتوان دید. آدمها دنبال جایی هستند که کسی با آنها کاری نداشته باشد و معمولا خوشگذرانی در پستوها شکل میگیرد.
-من فیلسوف نیستم و ادعا نمیکنم از تماشاگران فیلمهایم بیشتر میدانم.
-اگر فیلم دروغین میساختم مجوز نمایش میگرفتم. سانسورچیها عاشق دروغ هستند.
-پس از آنکه در یک فستیوال خارجی جایزهام را به مردم ایران تقدیم کردم، دشمنیها با من آغاز شد. من فیلمساز دولتها نیستم.
ترجمه از "شاهین حسنی"