{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

شیر جدید به میدان حر آمد

شیر جدید به میدان حر آمد
کدخبر : 4648

حدود ۴۰ روز بعد از تخریب شیر ضلعِ جنوب شرقی میدان حر و پرسش هایی که نسبت به آغاز عملیات بازسازی آن مطرح شد، حالا مجسمه جایگزین آن، امروز دوشنبه ـ ۲۱ تیر ماه ـ سر جایش قرار گرفت.

هنرام‌روز: مجسمه شیر جدید میدان حر در مراسمی با حضور برزین ضرغامی (رییس سازمان زیباسازی شهر تهران) و حجت نظری (عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر تهران) رونمایی شد.

حجت نظری درباره نصب این مجسمه به ایسنا گفته است: «شیر جایگزین میدان حر با این شرط نصب شده که تا سه ماه آینده با قرار گرفتن در شرایط جوی و آب و هوایی منطقه، امتحان خود را از نظر مصالح مورد استفاده در ساختِ آن پس دهد تا در صورت نتیجه دادن، کار مرمت سه شیر دیگر میدان حر و پایه مجسمه اصلی میدان یعنی نبرد گرشاسب و اژدها آغاز شود.»

چهارم خردادماه بود که خبرهایی مبنی بر تخریب یکی از مجسمه‌های شیر میدان حر منتشر شد. مجسمه اصلی نصب شده در وسط میدان با نام «نبرد گرشاسپ با اژدها» اثر غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ، جزو مجسمه‌های ثبت شده در فهرست آثار ملی است؛ این اثر سالم است اما در خبرهای منتشر شده درباره علت تخریب شیرهای این اثر، این ادعا مطرح شد که مرمت هدف اصلی بوده است.

در همان زمان شاپور دیوسالار، معاون فرهنگی و طراحی شهری سازمان زیباسازی تهران درباره این مجسمه‌ها به ایسنا توضیح داد که دو مجسمه شیر، مانند مجسمه اصلی به ثبت آثار میراث ملی نرسیده است و اینکه دو مجسمه فرعی، توسط مرحوم غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ ساخته نشده است.

او یادآور شد که «شیرهای مجسمه اصلی که توسط استاد ارژنگ ساخته شده‌اند، از جنس مس بوده‌ و سال‌ها پیش در بحبوحه انقلاب آسیب دیده‌اند. اما جنس دو مجسمه‌ شیری که بعدها در پایین اثر اصلی «نبرد گرشاسپ با اژدها» نصب شده، از فایبرگلاس است که از متریال ناپایدار به شمار می‌رود و در گذر زمان به علت برودت آب و هوایی دچار فرسودگی و شکستگی شده‌اند و به همین جهت لازم بود که مرمت یا جایگزین شود.»

در ابتدا قرار بود که جایگزین شیر تخریب شده میدان «حر» تا اواسط خرداد ماه نصب و رونمایی شود، ولی در نهایت رونمایی تا امروز، ۲۱ تیرماه به تعویق افتاد. ابتلای قالب گیر کار به کرونا و محدودیت در تعداد افراد متخصص در قالب گیری چنین آثاری علت این تاخیر عنوان شده بود.

منبع: ایسنا

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها