{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

نمایشگاه عکاسان زن از جنگ تحمیلی

نمایشگاه عکاسان زن از جنگ تحمیلی
کدخبر : 6645

فاطمه سادات نواب صفوی و مریم کاظم‌زاده دو بانوی عکاس سال‌های جنگ تحمیلی؛ احساسات زنانه خود را از رفتارهای خشونت آمیز دشمنان و شجاعت رزمندگان وطن در عکس‌هایشان ثبت کردند.

به گزارش هنر ام‌روز به نقل از خبرگزاری ایرنا، این نمایشگاه به مناسبت هفته دفاع مقدس و چهل و یکمین سالگرد آن برگزار می‌گردد که شامل ۱۰ قطعه عکس از دوران هشت سال دفاع مقدس است. عکس‌های نمایشگاه توسط دو بانوی عکاس سال‌های جنگ تحمیلی فاطمه سادات نواب صفوی و مریم کاظم‌زاده ثبت شده‌اند.

در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ رژیم بعثی عراق با تصمیم و طرح قبلی و با هدف برانداختن نظام نوپای جمهوری اسلامی جنگی تمام عیار را علیه ایران اسلامی آغاز کرد. صدام حسین رئیس جمهور عراق با ظاهر شدن در برابر دوربین‌های تلویزیون عراق با پاره کردن قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر، آغاز تجاوز رژیم بعثی به خاک ایران را اعلام کرد.

جنگی نابرابر در شرایطی به ایران تحمیل شد که از جانب استکبار جهانی بویژه آمریکا تحت فشار شدیدی قرار داشت و در داخل کشور نیز جناح ‌های وابسته به غرب و شرق، با ایجاد هیاهوی تبلیغاتی و ایجاد درگیری های نظامی در صدد تضعیف نظام بودند و نیروهای نظامی نیز به خاطر تبعات قهری انقلاب، هنوز مراحل بازسازی و ساماندهی را به طور کامل پشت سر ننهاده بودند.

فاطمه سادات نواب صفوی فرزند ارشد شهید سید مجتبی نواب صفوی متولد ۱۳۲۹ و مریم کاظم زاده متولد ۱۳۳۵ در شیراز به عنوان عکاسان هنرمند این نمایشگاه در زمان حضور در جبهه در محدوده سنی سی‌سالگی بودند که با وجود نوع مسئولیت و اعزامشان به مناطق جنگی و عملیاتی، از تاثیر رسانه عکس غفلت نکرده و با دوربین عکاسی همراهشان صحنه‌هایی فاخر و لحظه‌های تاثیرگذاری از مهم‌ترین رویدادهای معاصر کشور را به ثبت رسانده و مستند کردند.

نمایشگاه عکاسان زن از جنگ تحمیلی

فاطمه‌سادات نواب‌صفوی، فرزند شهید سیدمجتبی نواب ‌صفوی از مبارزان جمعیت فدائیان اسلام، است که در عملیات آزادسازی خرمشهر در سال ۶۱ به عنوان تنها زن رزمنده دوشادوش مردان به مبارزه پرداخت.

نمایشگاه عکاسان زن از جنگ تحمیلی
عکس از فاطمه‌سادات نواب‌صفوی

همسر وی در منطقه کردستان به شهادت رسید و فاطمه با روحیه مبارزه طلبی که داشت در کنار رزمندگان انقلاب به مبارزه با رژیم غاصب بعثی پرداخت و در عملیات آزاد سازی خرمشهر به عنوان تنها زن مبارز، شرکت کرد.

مریم کاظم زاده نیز بعد از ورود به ایران ابتدا در روزنامه انقلاب اسلامی به عنوان خبرنگار و عکاس مشغول به کار شد و پس از آن در زمان آغاز درگیری در کرستان، وارد این منطقه شد و همراه با شهید چمران به مناطق مختلف می رفت و عکس و خبر تهیه می کرد.

نمایشگاه عکاسان زن از جنگ تحمیلی


وی تا سال ۶۲ در کردستان ماند و پس از آن به دلیل اینکه منطقه برای حضور خواهران مناسب نبود به اصرار فرماندهان به تهران برگشت، و برای ادامه تحصیل به هند رفت. اما در آنجا هم طاقت نیاورد و ایران بازگشت.
در  سال ۶۳ به عنوان گزارشگر در مجله زن روز و بعد از مدتی به توصیه شهید شاه چراغی در بخش گزارش اجتماعی کیهان مشغول به کار شد. از آنجا هم هر وقت شرایط برای خواهران، مساعد بود، همراه دیگر همکاران خواهر برای تهیه خبر و گزارش به مناطق جنوب می رفت. 

نمایشگاه عکاسان زن از جنگ تحمیلی
عکس از مریم کاظم زاده
نمایشگاه عکاسان زن از جنگ تحمیلی
عکس از مریم کاظم زاده

نمایشگاه مجازی عکس «حماسه دفاع» تا تاریخ ۹ مهرماه به صورت روزانه یک قطعه عکس در صفحه اینستاگرام موزه عکسخانه شهر بارگذاری خواهد شد. علاقه‌مندان برای بازدید می‌توانند به صفحه مجازی موزه مراجعه کنند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها