{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

به مناسبت دویست و پنجاهمین زادروز نابغه موسیقی جهان

2020 سال بتهوون

2020 سال بتهوون
کدخبر : 1350

به مناسبت دویست و پنجاهمین زادروز "لودویگ فان بتهوون" موسیقی‌دان آلمانی قرار است در سال 2020 جشن‌های متفاوتی برای او گرفته شود.

به گزارش هنر ام‌روز از شهر بن آلمان زادگاه "لودویگ فان بتهوون"، تا نیویورک؛ از سائو پائولوی برزیل تا مسکو؛ از بغداد تا استکهلم و دهلی نو و شانگهای و رایکیاویک و کیپ‌ تاون: آهنگسازان و دیگر اهالی موسیقی برجسته بین‌المللی در حال برنامه‌ریزی برگزاری جشن تولدی بی‌مانند برای یکی از تاثیرگذارترین آهنگسازان جهان هستند.

کسی از روز تولد "لودویگ فان بتهوون" اطلاع ندارد اما روز ۱۷ دسامبر ۱۷۷۰ به عنوان روز غسل تعمید او ثبت شده و گفته می‌شود که احتمالا یک روز پیش از آن به دنیا آمده است.

زادروز این نابغه دنیای موسیقی نه در یک روز بلکه در سراسر سال۲۰۲۰ میلادی با اجرای کنسرت‌های گوناگون، نمایش‌ها و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف جشن گرفته می‌شود.

بن‌ شهر زادگاه او در دو نوبت، از ۱۳ تا ۲۲ مارس و از چهارم تا ۲۷ سپتامبر شاهد برگزاری کنسرت‌ها و نمایشگاه‌های گوناگونی است و در این راستا از جمله میزبان ارکستر ملی لیون فرانسه، ارکستر سمفونی میلان ایتالیا، ارکستر سمفونی جوان روسیه و شمار زیادی از خوانندگان و نوازندگان برجسته اروپایی خواهد بود.

در شهر بن، انجمنی به نام "جامعه برگزاری جشن بتهوون" ایجاد شده که در طول سال ۲۰۲۰ بیش از ۳۰۰ پروژه موسیقیایی را از نظر مالی حمایت می‌کند و خود نیز چند پروژه هنری را  در این راستا برنامه‌ریزی کرده است.

اثری که بیشترین اجرا را خواهد داشت

از جمله این پروژه‌ها می‌توان به همکاری "جامعه سلطنتی فیلارمونی بریتانیا" و جشنواره پرفورمانس شانگهای برای اجرای سمفونی شماره ۹ بتهوون در شهر بن اشاره کرد.

با نگاهی به برنامه‌های گوناگون "سال بتهوون" می‌توان دریافت که از میان آثار موسیقیایی آهنگساز برجسته آلمانی سمفونی ۹ بیشتر از همه اجرا خواهد داشت.

ارکسترهای مطرح پاریس، شیکاگو، توکیو، سائو پائولو و هنگ کنگ، سالزبورگ و وین هم این شاهکار موسیقیایی را اجرا خواهند کرد.

illus07

 

"جشن تولدی غول‌آسا برای بتهوون"

بی علت نیست که رونامه فرانسوی فیگارو عنوان "جشن تولدی غول‌آسا برای بتهوون" را برای گزارش خود در باره "سال بتهوون" انتخاب کرده است.

فیگارو به رانندگان هشدار می‌دهد که در زمان اجرای کنسرت‌هایی که برای این مناسبت در نظر گرفته شده‌اند، برخی نقاط شهرها با ترافیک سنگین مواجه خواهند شد.

دلیل این هشدار آمادگی رهبران ارکستر و نوازندگان نامدار برای شرکت در مراسم بزرگداشت تولد بتهوون است، هنرمندانی که دوستداران موسیقی کلاسیک از شهرها و کشورهای دور دست برای دیدن یا شنیدن آثار آنان رنج سفرهای دور و دراز را هم به جان می‌خرند.

برنامه‌های جذاب

از جمله برنامه‌های جذاب "سال بتهوون" اجرای سمفونی ۹ به همراه آثار دیگر آهنگسازان برجسته در استکلهم است که با عنوان "بتهوون و بانوان" اجرا می‌شوند. این عنوان بیانگر حضور بیش از پیش نوازندگان و خوانندگان زن در اجراهاست.

یکی دیگر از برنامه‌های جذاب با عنوان "همه با هم" معرفی شده است. مارین آلسوپ، رهبر ارکستر آمریکایی، سمفونی ۹ را در پنج قاره اجرا می‌کند: در ایالات متحده، برزیل، بریتانیا، اتریش، استرالیا و آفریقای جنوبی.

خانم آلسوپ مدیر هنری ارکستر سمفونی بالتیمور و ارکستر سمفونی دولتی سائو پائولو است.

جذاب‌ترین بخش اجراهای آلسوپ، اجرای کًر بخش پایانی سمفونی است که به زبان همان محلی که کنسرت اجرا شده، خوانده می‌شود.

در سیدنی نوازندگان بومی استرالیا هنگام اجرای سمفونی ۹ قطعه‌ای از آهنگ‌های سنتی خود را هم اجرا می‌کنند.

"مهدیس کاشانی" آهنگساز ایرانی هم چند قطعه اجرا می‌کند که با الهام از سلسله نغمه‌های بتهوون با عنوان "برای عاشقی در دوردست"ساخته است. 

"لودویگ فان بتهوون" که در سن ۴۸ سالگی کاملا ناشنوا شده بود، حدود ۲۴۰ اثر آفرید که ۹ سمفونی، یک اپرا، کنسرتوهای پیانو و کنسرت‌های گوناگون برای سازهای زهی را دربرمی‌گیرد.

 

 

منبع: دویچه وله
ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها