{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

اجرای موسیقی خوشامدگویی برای نخست وزیر عراق

اجرای موسیقی خوشامدگویی برای نخست وزیر عراق
کدخبر : 1942

۳۱ تیرمصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق برای چند دیدار دیپلماتیک به ایران آمد. فارغ از دلایل سیاسی سفر او به ایران موسیقی نظامی که در مراسم خوشامدگویی حسن روحانی به این نخست وزیر در ساختمان اجلاس سران اجرا شد، کیفیتی در خور یک مراسم خوشامدگویی دیپلماتیک را نداشت.

هنرام‌روز: در تمام کشورها معمولا گروه اصلی نوازندگان موسیقی نظامی از بین بهترین نوازندگان در این رشته انتخاب می‌شوند و برای  مراسم خوشامد گویی در دیدارهای سیاسی و مناسبت‌های خاص برنامه اجرا می‌کنند. در ایران شریف لطفی، در سال ۱۳۷۳ رشته موسیقی نظامی را در دانشگاه  راه اندازی کرد.

موسیقی نظامی نوعی از موسیقی است که برای تحریک حس میهن پرستی و غرور ملی ساخته و در جشن‌ها و مراسم ملی و مناسبت‌های سیاسی نواخته می‌شود و به‌طور معمول  سازهای بادی چوبی، بادی برنجی (ترومپت، ترومبون) و کوبه‌ای هستند.

سابقه موسیقی نظامی در ایران

روح‌الله خالقی در کتاب سرگذشت موسیقی ایران درباره موسیقی نظامی در کشورمان به سابقه بسیار قدیم آن  اشاره کرده. از دیرباز سرودهای جنگی موجب نشاط سربازان و رسیدن آن‌ها به فتح و پیروزی بوده است و سازهایی مثل کوس، دُهل، کَرنا، شیپور، سُرنا و... ابزار موسیقی جنگی بودند. موسیقی نظامی در ایران تا دوره ناصرالدین شاه که سازهای بادی اروپایی به ایران آمد، با همان ابزاری که در نقاره‌خانه به کار می‌رفت، نواخته می‌شد.

در زمان ناصرالدین شاه، سال‌ها بعد از افتتاح مدرسه دارالفنون شعبه‌ای در این مدرسه به نام شعبه‌ی موزیک تاسیس شد و یک متخصص فرانسوی به نام لومِر برای تعلیمات فنی این کار استخدام شد و به ایران آمد. از این به بعد کلمه‌ی موزیک به دسته‌های موسیقی نظامی اطلاق شد و جای نقاره خانه را گرفت.

از مدرسه‌ی موزیک سه دوره و روی هم رفته ۱۰ نفر دپیلمه بیرون آمده که به جز یک نفر بقیه افسر و رییس دسته‌های موزیک شدند. این مدرسه تا سال ۱۳۰۷ به همین نام بود و بعد از آن تشکیلاتش تغییر کرد و تبدیل به مدرسه موسیقی دولتی شد.   

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها