{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

به بهانه 8 مارس روز جهانی زنان

معرفی موزه‌هایی به یاد زنان هنرمند و نویسنده

معرفی موزه‌هایی به یاد زنان هنرمند و نویسنده
کدخبر : 1764

یکی از جاذبه‌های گردشگری، برای عاشقان ادبیات و هنر (گردشگران ادبی) بازدید از خانه موزه‌های نویسندگان و نقاشان است.به مناسبت 8 مارس روز جهانی زنان خانه موزه چند زن نویسنده و نقاش را معرفی می‌کنیم .

هنرام‌روز-مه‌سیما شکریان: خانه موزه‌ها معمولا محل زندگی نویسنده یا نقاش است و با بازدید از این مکان‌ها می‌توانید به محل خیال پردازی‌ها و تلاش‌های هنرمند یا نویسنده مورد علاقه‌تان قدم بگذارید. در ایران هم چند خانه موزه و موزه مخصوص هنرمندان و نویسندگان زن وجود دارد. خانه سیمین و جلال که محل زندگی سیمین دانشور و جلال آل احمد (نویسنده ) بوده‌است، در تهران تبدیل به موزه شده‌است.

در ادامه به معرفی چند موزه و خانه موزه متعلق به هنرمندان و نویسندگان زن می‌پردازیم.

خانه موزه ایران درودی (نقاش)

ایران درودی نقاش پر سابقه ایرانی آرزو داشت تا موزه‌ای به نام خودش داشته باشد. او در این باره گفته‌است تعدادی از آثارش را به موزه اهدا کرده و می‌خواهد فعالیت‌های موزه‌اش تنها به نمایش آثار خودش محدود نباشد بلکه با انجام فعالیت‌هایی پل ارتباطی بین هنرمندان ایران وجهان باشد.

مجوز این آماده سازی وساخت این موزه صادر شد اما تاریخ افتتاح رسمی موزه نا معلوم است.

dsfr_6982_1544803446

موزه منیره شاهرودی فرمانفرمایان (هنرمند)

منیره شاهرودی فرمانفرمایان اولین زن هنرمندی است که در ایران صاحب موزه شده‌است. دانشگاه تهران تالاری را در مجموعه موزه نگارستان تهران به نمایش دائمی 51 اثر از این هنرمند اختصاص داده‌است. این هنرمند یکی از شناخته‌ شده ترین هنرمندان زن ایرانی در ایران و جهان است. منیره شاهرودی فرمانفرمایان فروردین 1398 در سن 96 سالگی یک سال پس از افتتاح موزه‌اش درگذشت.

cc9ebf21-dc69-4d99-823c-95a95d1e5ef1

موزه مکرمه قنبری (نقاش خودآموخته)

مکرمه قنبری نقاش ایرانی سواد خواندن و نوشتن و تحصیلات دانشگاهی در زمینه هنر نداشت. این هنرمند نقاشی را در سن 67 سالگی آغاز کرد. مکرمه قنبری  به دلیل رنگ و فرم ویژه آثارش به عنون بانوی نقاش سال 2001 در دوازدهمین کنفرانس ایران شناسی در دانشگاه بین المللی سوئد معرفی شد. نمایشگاه‌هایی از آثار مکرمه قنبری در ایران و خارج از ایران برگزار شد و مورد توجه علاقه مندان به هنر قرار گرفت.

خانه مکرمه قنبری در روستای هریکنده بابل در استان مازندران تبدیل به موزه‌ای برای بازدید علاقه مندان شده‌است.

unnamed (3)

خانه موزه آن فرانک (نویسنده نوجوان)

این موزه خانه آن فرانک و مخفی گاه او و خانواده‌اش در طول جنگ جهانی بود. این موزه در آمستردام محل نگارش خاطرات آن فرانک نوجوان و یهودی بود که به خاطر تعقیب نیروهای نازی مخفی شده‌بودند. سرانجام بعد از دوسال زندگی مخفیانه و سخت آن فرانک و خانوداه‌اش در دخمه یا موزه فعلی، این محل شناسایی شد  و آن فرانک تنها دو ماه قبل از پایان جنگ جهانی در اردوگاه یهودیان در سن 16 سالگی از دنیا رفت. اما کتاب این نویسنده با عنوان خاطرات مخفی گاه یا خاطرات یک دختر جوان به 51 زبان ترجمه شد. محل زندگی این نویسنده نوجوان در آمستردام یکی از موزه‌های پر بازدید این شهر است.

۳.-خانه-آنه-فرانک

خانه آنااخماتووا (شاعر روس)

آپارتمان آخماتووا که بخشی از قصر شرمتوف محسوب می‌شود، در سالروز تولد صد سالگی این شاعر تبدیل به موزه شد و در بزرگداشت یاد او حفظ شده و یکی از تاثیرگذارترین موزه‌های سن پترزبورگ است.

آنا آخماتووا در روسیه، نه تنها به‌عنوان یکی از شاعران بزرگ قرن بیستم شناخته می‌شود، بلکه با عنوان نخستین بازگوکننده رنج‌ها و سختی‌های دوره وحشت استالینی و جنگ جهانی دوم نیز شهرت دارد. این هنرمند همچنین زندگی نامه شخصی و مقالاتی را تالیف کرده‌است.

f2c1556d-ae77-4846-808b-8056b107fd1f

خانه ویرجینیا وولف (نویسنده انگلیسی)

در ساسکس شرقی انگلیس، خانه‌ای کهنسال و دلپذیر از اوایل بهار تا اوایل پاییز پذیرای دوستداران ویرجینیا وولف است. بازدیدکننده‌ها از گوشه و کنار دنیا می‌آیند تا در محل زندگی نویسنده به سوی فانوس دریایی و اتاقی از آن خود قدم بردارند. این خانه موزه از  یک خانه، باغ و یک کلبه کوچک که اتاق کار این نویسنده بوده تشکیل شده‌است. ویرجینیا وولف و همسرش این خانه را در سال 1919 خریدند و در آن ساکن شدند. در گوشه و کنار این موزه علاوه بر وسایل شخصی و کتاب‌های ویرجینا وولف و همسرش و میز کار این نویسنده نقاشی‌هایی از خواهر ویرجینیا وولف نیز نگهداری می‌شود.

b11daec2-95c6-4874-9eee-9347b6e6f604

خانه موزه آگاتا کریستی (نویسنده انگلیسی داستان‌های جنایی)

آگاتا کریستی، ملکه داستان‌های جنایی در تورکی انگلیس متولد و بزرگ شد. او به خوبی با عمارت گرین‌وی آشنایی داشت و عمارت گرین‌وی را خانه‌ای سفید با سبک معماری جرجی و متعلق به 1780، همراه با جنگل‌هایی که به سمت رود دارت سرازیر می‌شدند و بوته‌هایی انبوه از گل‌ها دارد، توصیف می‌کرد.

این عمارت خانه رویایی آگاتا کریستی بود. او سرانجام در سال 1938 خانه گرین‌وی را خریداری کرد و تا پایان عمرش در سال 1976، به عنوان پناهگاه، در تعطیلات از آن استفاده کرد. همچنین او از خانه گرین‌وی در صحنه‌سازی تعدادی از ماجراهای جنایی‌اش بهره برد.

Agatha-Christie-surrounde-009

موزه کته کل ویتس (نقاش و چاپگر آلمانی)

در سال 1986 موزه‌ای در شهر برلین به نام هنرمند نقاش و چاپگر آلمانی، در شهری که این هنرمند 50 سال در آن کار و زندگی می‌کرد تاسیس شد. این موزه نمایشگاهی دائمی از آثار طراحی و چاپ این هنرمند دارد و یک مجموعه دار و فروشنده آثار هنری به نام هانس پلس لوسدن این ساختمان و آثار را برای این موزه اهدا کرده‌است.

خانه‌ای در موریتسبورگ که کته کل ویتس ماه‎‌های آخر عمرش در آن اقامت داشت نیز تبدیل به موزه شده‌است. این خانه موزه نیز شامل یک نمایشگاه دائمی از آثار این هنرمند و گالری برای نمایش موقت  آثار چاپ دستی هنرمندان دیگر و کارگاه چاپ دستی برای هنرجویان است. گفته می‌شود موزه‌ای دیگر به نام این زن هنرمند در شهر کلن وجود دارد.

کته کلویتس نقاش و چاپگر آلمانی در آثارش راوی رنج مشقت زندگی کارگردان و مخصوصا زنان کارگر و فرزاندان آنان بود.

Käthe-Kollwitz-Museum_dpa

خانه موزه فریدا کالو یا خانه آبی (نقاش مکزیکی)

خانه آبی در یکی از قدیمی ترین و زیباترین محله های مکزیکوسیتی قرار دارد و در سال 1958 ،چهار سال پس از درگذشت فریدا کالو به موزه تبدیل شد. این ساختمان  یکی از محبوب ترین موزه های پایتخت مکزیک است.

خانه آبی محل زندگی یکی از معروفترین نقاشان زن آمریکای جنوبی است و تعدادی از آثار این هنرمند و وسایل شخصی این هنرمند را در خود نگهداری می‌کند.

60

موزه جورجیا اوکیف (نقاش آمریکایی)

موزه جورجیا اوکیف ، در سانتافه  نیومکزیکو ، در سال 1997، یازده سال پس از مرگ این هنرمند افتتاح شد. بازدید از موزه  تنها به بازدید از آثار این هنرمند محدود نمی‌شود، بلکه بازدیدکنندگان می‌توانند نور و منظره‌ای که الهام بخش اوکیف برای خلق آثارش بود را ببینند.  در این موزه آثاری از این هنرمند نگهداری می‌شود و مجموعه موزه اوکیف شامل کتابخانه، آتلیه اوکیف و محلی برای برگزاری نمایشگاه‌هایی از این هنرمند و دیگر هنرمندان متاثر از اوست. این هنرمند یکی از پیشگامان سبک نقاشی آبستره در آمریکا بود و بیشتر به واسطه نقاشی‌های بزرگش از گل‌ها شناخته شده‌است.

14e7583b-316b-4f85-acec-7c0baf717ca2

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها