{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

درباره ناجی علی کاریکاتوریست فلسطینی که ترورو شد

درباره ناجی علی کاریکاتوریست فلسطینی که ترورو شد
کدخبر : 2326
خبرنگار:

در تاریخ ۲۹ آگوست ۱۹۸۷ ناجی علی کاریکاتوریست فلسطینی در لندن ترور شد و گفته می‌شود در پی ترور این هنرمند هیچ کس مجرم شناخته نشد. در سال ۱۹۹۱ کارگردان مصری عاطف طیب فیلمی با عنوان "ناجی علی" که روایت زندگی این کاریکاتوریست که نمادی از مبارزات فرهنگی مردم فلسطین بود را ساخت.

هنرام‌روز: ناجی علی را همه به واسطه شخصیت حنظله می‌شناسند. «حنظله» به معنای سیب ترش کودک ۱۰ ساله فلسطینی است که در ارودگاه آوارگان فلسطینی زندگی می‌کند ومجبور می‌شود این کشور را ترک کند. او سال‌هاست که ۱۰ ساله باقی مانده‌است چرا که تنها در کشور خودش می‌توانست رشد کند و مجبور به ترک آن شد. حنظله اولین بار در سال ۱۹۶۹ در روزنامه ظاهر شد ونماد مصور مردم فلسطین و نشانگر سرنوشت تلخ و اندوهبار آوارگان فلسطینی است و این روزها شاید نماد تمام کودکان آواره از جنگ در جهان باشد. ناجی علی در مورد این شخصیت گفته بود: «من در کاراکتر حنظله بچگی‌های خودم را نشان داده‌ام. او همان سنی را دارد که من وقتی فلسطین را ترک کردم، داشتم و همان حسی را که من داشتم. با این که ۳۵ سال از آن تاریخ می‌گذرد، اما من همه جزئیات آن روز را دقیقاً به خاطر دارم. کاراکتر حنظله شکل و شمایل مقدسی دارد که از روح من، وقتی کسل می‌شوم یا وظیفه‌ام را از یاد می‌برم، محافظت می‌کند. این بچه به من یادآوری می‌کند که از کجا آمده‌ام و نمی‌گذارد اشتباه کنم».

ناجی سلیم علی کاریکاتوریست فلسطینی است که در سال ۱۹۳۸ به دنیا آمد و در زمان اشغال فلسطین ده سال داشت. او در ده سالگی به همراه خانواده‌اش به لبنان مهاجرت کرده و از سال ۱۹۵۹ روزنامه‌نگاری را آغاز کرد و به دلیل کاریکاتورهای انتقادی خود به یکی از معروف‌ترین شخصیت‌های فرهنگی و هنری فلسطین تبدیل شد.

لینک تماشای فیلم ناجی علی

WhatsApp Image 2020-11-28 at 4.26.06 PM

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها