{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

آیکون زنانه ضدجنگ!

آیکون زنانه ضدجنگ!
کدخبر : 4197

رژ لب سوار بر کاترپیلار نخستین نمونه از مجسمه‌های غول‌پیکر هنرمند پاپ امریکایی کلاس اولدنبرگ است که ابتدا به شکل یک استوانه چوبی به ارتفاع ۶ متر ساخته شده و به روی چرخ زنجیره‌ای کاترپیلار در محوطه دانشگاه ییل نیویورک به نمایش درآمد.

به گزارش هنر ام‌روز، در آن زمان اولدنبرگ یک فعال سیاسی مخالف جنگ ویتنام بود و همین باعث ‌شد این شیء اغواگری زنانه به روی چیزی شبیه تانک نظامی، خودبخود کنایه‌هایی ضدجنگ پیدا کند. ارجاع دو سویه اثر به هیجان زنانه و تهاجم مردانه به تدریج آن را به یک نماد مخالفت با تجاوز نظامی امریکا تبدیل کرد، تا اینکه مقامات ذیربط دستور خروج آن از دانشگاه را صادر کردند. اما در پی اعتراض دانشجویان مجسمه به مکان دیگری در پردیس دانشگاه منتقل گردید. بعدها مجسمه در تظاهرات دانشجویان معترض حمل و عملاً به یک آیکون ضد‌جنگ بدل شد.
این اولین مجسمه پاپ برای مکان‌های عمومی و محصول همبستگی هنرمند با جنبش صلح بود. مدتی بعد نمونه مستحکم‌تری از آن با ورق آلومنیوم ساخته و به رنگ طلایی نقاشی شد. استقبال از این اثر باعث شد اولدنبرگ اشیاء دیگری از محیط زندگی همانند گیره لباس، سه‌راهی، شلنگ آب، چرخ دوچرخه، دوربین و قلم‌مو را در مقیاسی عظیم بازآفرینی و به عنوان مجسمه پاپ در مکان‌های عمومی ارائه کند.

57197cfa-7a97-4573-b51b-ef8d6cbd8522

553e5072-2587-4e13-81c6-e2f1af1ae2b9

منبع: کانال تلگرامی علیرضا سمیع‌آذر

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها