مجموعه شخصی آثارهنری معمارهرم لوور و همسرش، در حراجی کریستیز
نقش مثبت تفکر خلاق
"آی.ام. پی" یکی از پرکارترین و برجستهترین معماران قرن بیستم میلادی است. او طراحی "هرم موزه لوور" را در کارنامه دارد. موزه لوور که قدمت بخشی از آن به قرن 12 میلادی بازمیگردد، یکی از جنجالیترین پروژههای "آی. ام. پی" بود. این معمار و همسرش "آیلین پی" به قدرت هنر و فرهنگ در تغییر جامعه اعتقاد داشتند و مجموعهای از آثار هنری را جمع آوری کردهبودند.
به گزارش اقتصاد هنرآنلاین و به نقل از سایت حراجی "کریستیز"، در ماه نوامبر و دسامبر، مجموعه هنری منحصربه فردی که توسط این معمار و همسرش مونتاژ و جمعآوری شده برای حراج کریستی در نیویورک، هنگ کنگ و پاریس ارائه خواهندشد. این مجموعه آثاری هنری از هنرمندان "امپرسیونیست" و "مدرن" و همچنین نقاشیها و مجسمههای هنرمندان پس از جنگ جهانی و معاصر در خود جای دادهاست. این مجموعه از لحاظ تاریخی دارای اهمیت و به شدت شخصی است و نتیجه اعتقاد مشترک این زوج به نقش مثبت تفکر خلاق و هنرمندانه در عصر مدرن است.
اعتقاد او به قدرت هنرو زیبایی برای تحول روی افراد و جوامع را می توان در مؤسسات فرهنگی و آموزشی بی شماری که احیا کرده است را مشاهده کرد. این معمار چند ماه قبل در سن 102 سالگی درگذشت و تعهد همیشگی او به تحصیل و فرهنگ و هنر و خلاقیت در آثار به جای مانده از او مشهود است.
گفتهمیشود، پس از انتخاب "آی ام پی" به عنوان طراح نوسازی موزه لوور توسط "فرانسوا میتران" رئیس جمهور وقت فرانسه، او کار خود را با چهار ماه مطالعه تاریخ "موزه لوور" و فرانسه آغاز کرد. این معمار چینی-آمریکایی یک هرم شیشهای ۷۰ فوتی (بالغ بر ۲۱ متر) با "طراحی آیندهنگر" به عنوان ورودی موزه لوور پاریس طراحی کرد که تضاد چشمگیری با ساختمان اصلی و کلاسیک موزه داشت و با انتقادهایی همراه شد، تا جایی که یک روزنامه فرانسوی این هرم شیشهای را بخشی از پارک سرگرمی "دیزنیلند" معرفی کرد.
"آی ام پی" اذعان کرده که موزه لوور بدون شک دشوارترین پروژه معماری او بوده است و زمانی که در سال 1993 مراحل بازسازی آن به اتمام رسید، عنوان کرد هدفش ساخت فضایی مدرن بوده است که از ارزش بخش قدیمی موزه نکاهد.
از دیگر پروژههای برجسته معماری "آی. ام. پی" میتوان به کتابخانه "جان اف کندی" در ایالت ماساچوست آمریکا، "مرکزملی مطالعات اتمسفری در کلرادو"، "بال شرقی گالری ملی هنر در واشنگتن"، "ساختمان شهرداری دالاس" و "تالار مشاهیر راک اند رول" در کلیولند اشاره کرد.
زمانی که "آی. ام. پی" در سال 1983 موفق به کسب جایزه معماری "پریتزکر" شد، جایزه نقدی 100 هزار دلاری خود را صرف ایجاد برنامهای برای تحصیل معماران جویاینام چینی در آمریکا اختصاص داد.
گرچه وی در سال 1990 به صورت رسمی بازنشسته شد، اما تا پایان 80 سالگی همچنان در پروژههای معماری مشارکت داشت که از آن جمله میتوان به موزه "لوکزامبورگ"، "موزه هنرهای اسلامی دوحه در قطر" و خانه اجدادی خودش در چین اشاره کرد.