{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

زنان کارگردان صدرنشین نظرسنجی 2019 بی‌بی‌سی

زنان کارگردان صدرنشین نظرسنجی 2019 بی‌بی‌سی
کدخبر : 1139
مترجم: مه‌سیما شکریان

"الیزابت جین کمپیون"، "آنیس واردا"، "شانتال آکرمن" و "آوا دوورنای" برندگان نظرسنجی سالانه بی‌بی‌سی برای انتخاب بهترین فیلم ساز شدند. این نظرسنجی در این دوره بر فیلم‌سازان زن متمرکز بود. در سال‌های گذشته نتایج این نظرسنجی معمولا عدم توجه و نادیده گرفتن هنر زنان را نشان می‌داد، اما امسال نتایجی متفاوتی را دربرداشت و عدم تعادل جنسیتی آن برطرف شده بود. 368 نفر از 84 کشور، که در زمینه نقد فیلم، کارگردانی و فعالیت‌های هنری و سینمایی مشغول هستند، شرکت کنندگان این نظر سنجی بوده‌اند.

به گزارش هنر‌ام‌روز و براساس گزارشی از آرت نت نیوز، "انیس واردا " در نتیجه این نظرسنجی به عنوان محبوب‌ترین کارگردان معرفی شد. "انیس واردا" کارگردان بلژیکی‌زادهٔ فرانسوی بود. او از کارگردانان اصلی موج نوی سینمای فرانسه و یکی از بازماندگان این مکتب به‌شمار می‌آمد. آثار او از جمله فیلم‌ها و عکس‌هایش با شیوهٔ تجربی متمایز، عمدتاً بر مستندهای واقع‌گرا، مسائل فمینیستی و موضوعات اجتماعی متمرکز هستند. از فیلم‌های این کارگردان می‌توان از "چهره‌ها،روستاها" (2017) و "اشاره کوتاه" (1995) را نام برد.

دیگر فیلم ساز انتخاب شده در این نظر سنجی "شانتل آکرمن" است. "شانتال آکرمن" کارگردان فیلم، هنرپیشه، هنرمند، فیلم‌نامه‌نویس، و سینماشناس لهستانی‌تبار اهل بلژیک بود. آکرمن یکی از برجسته‌ترین فیلمسازان تجربی و آوانگارد سینمای اروپا و جهان بود که تأثیر بسیاری بر سینماگران تجربی، آوانگارد، فمینیست و مینیمالیست جهان گذاشت. از فیلم‌های این کارگردان می‌توان از "فیلم خانگی نه!" (2015) و "خبرهایی از خانه" (1977) را نام برد.

نفر بعدی این لیست "آوا دوورنای" است. این کارگردان در سال 2016 فیلم مستندی درباره سیستم دادگستری ایالات متحده را کارگردانی کرد و با این فیلم شناخته شد. از فیلم‌های دیگر این کارگردان می‌توان از "چین خوردگیدر زمان" (2018) و "وقتی آن‌ها ما را می‌بینند" (2019) نام برد.

اما نفر اول این لیست "الیزابت جین کمپیون" فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان و تهیه‌کننده نیوزیلندی است. او نخستین و تنها زن فیلم‌ساز برنده جایزه اصلی جشنواره فیلم کن است و یکی از چهار زنی است که همراه با سوفیا کوپولا، لینا ورتمولر و کاترین بیگلو و گرتا گرویگ نامزد اسکار بهترین کارگردانی شده‌است. این فیلم ساز تحصیل در رشته هنر را با کالج هنرهای تجسمی آغاز کرد. او از "فریدا کالو" هنرمند مکزیکی تاثیر زیادی گرفت و بعد از گذراندن تحصیلاتش در زمینه تجسمی وارد کار حرفه‌ای در عرصه فیلمسازی و نویسندگی فیلم نامه شد. این کارگران ساخت فیلم‌های مثل "پیانو" (1993) را در کارنامه کاری خود دارد.   

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها