{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

نمایشِ مستند «سایه‌های بی خورشید» در آمریکا و کانادا

نمایشِ مستند «سایه‌های بی خورشید» در آمریکا و کانادا
کدخبر : 1966
خبرنگار:

مستند «سایه‌های بی‌خورشید»، Sunless Shadow اثر مهرداد اسکویی چند نمایش در ایالت‌های مختلف آمریکا و همچنین کانادا خواهد داشت.

هنرام‌روز: این مستند که پیشتر در نوزدهمین جشنواره سالانه مستند موزه هنر مدرن نیویورک (MoMA) به نمایش در آمده بود، بعنوان بخشی از برنامه مجازی مرور آثار مهرداد اسکویی از تاریخ ۵ تا ۲۱ اوت (۱۵ تا ۳۱ مرداد) در موزه تصاویر متحرک در نیویورک نیز به روی پرده می‌رود.

ساخته اسکویی همچنین در سینماهای چندین ایالت آمریکا از جمله کالیفرنیا (لس آنجلس و سانفرانسیسکو)، ایلینوی (شیکاگو)، واشنگتن (سیاتل)، نیومکزیکو، میزوری، اورگن، فلوریدا، آریزونا، آیووا، نیویورک و همچنین ونکوور و مونترال کانادا برنامه نمایش دارد.

 مستند بلند سینمایی «سایه‌هاى بى‌خورشید» در نخستین نمایش جهانی خود در افتتاحیه سی و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند «آمستردام» (ایدفا) IDFA در کشور هلند به نمایش در آمد و برای نخستین بار، توانست جایزه بهترین کارگردانی فیلم‌های مستند بلند این رویداد معتبر سینمایی را برای سینمای ایران به ارمغان آورد.

23D36A93-F1F7-43F0-8254-7B2DECE2D229

این مستند تحسین شده سینمایی در ادامه حضورهای بین‌المللی خود در چندین جشنواره جهانی به نمایش درآمد، از جمله؛ نوزدهمین دوره جشنواره جهانی مستند «داک پوینت» DOC POINT تالین در کشور استونی، نوزدهمین دوره جشنواره جهانی مستند «داک پوینت» DOC POINT هلسینکی در کشور فنلاند، هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی مستند «بیگ‌اسکای» در ایالت مونتانا در کشور آمریکا، نوزدهمین دوره جشنواره مستند موزه هنر مدرن نیویورک MoMA، نیویورک در آمریکا و همچنین در شصتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «کراکوف» در شهر ورشو در کشور لهستان.

«یوهان بلومکویست» Johan Blomqvist منتقد سینمایی در مورد فیلم «سایه‌هاى بى‌خورشید» در گاتالوگ جشنواره فیلم «گوتبورگ» نوشته است: «شهادت‌های باورنکردنی زنان جوان قاتل، خارق‌العاده و قویترین مستند اعترافی از زمان فیلم مستند «عمل کشتن» The Act of Killing ساخته «جاشوا اوپنهایمر» Joshua Oppenheimer تا به حال است، که تصویری از موقعیت زنان آسیب‌دیده در ایران ارائه می‌دهد.  

مهرداد اسکویی، توانسته است اعتماد به نفسی به این دختران بدهد تا شهادت صادقانه و بی پیرایه آنها را به دست آورد. همچنین به این دختران این فرصت داده می‌شود که از طریق دوربین، مردانی را که حق زندگی کردن‌شان گرفته شده و یا در بعضی موارد، مادران و هم دستانِ شان را که به سخت‌ترین مجازات‌های قانونی محکوم شده‌اند، مورد خطاب قرار بدهند.

«سایه های بی خورشید» روایت زنان و دخترانی است که به سبب قتل یا معاونت در قتل یکی از مردان خانواده یا خویشاوندان سواستفاده‌گر خود به کانون اصلاح و تربیت فرستاده شده‌اند.»

8C40FFCF-21E7-4D7A-B57E-A067F566A611

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها