{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

نمایشگاه حماسه ایران در موزه ویکتوریا و البرت انگلستان

نمایشگاه حماسه ایران در موزه ویکتوریا و البرت انگلستان
کدخبر : 2372
خبرنگار:

موزه ویکتوریا و البرت انگلستان با نمایش ۳۵۰ شی و اثر هنری میزبان نمایشگاهی از ۵۰۰۰ سال تاریخ ایران خواهد شد. این برای اولین بار طول ۹۰ سال گذشته است که نمایشگاهی در انگلیس به طور کامل بر هنر ایران تمرکز دارد.

هنرام‌روز: در شرایطی که محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا مجددا در انگلیس موجب تعطیلی‌های گسترده شده‌است موزه ویکتوریا و البرت با خوشبینی اطلاعاتی را در باره نمایشگاه «حماسه ایران» که شامل ۱۰ بخش است و بر نمایش فرهنگ و هنر ایران تمرکز دارد و از ۱۳ فوریه تا ۳۰ اوت برگزار خواهد شد را منتشر کرده‌است.

اثار این نمایشگاه از مجموعه‌های امریکا، روسیه، فرانسه، بلژیک و انگلیس امانت گرفته شده‌است و قرار است چیدمان ان درست شبیه به یک شهر باشد، شهری با دروازه، باغ، قصر و یک کتابخانه.

این نمایشگاه با نمایش اثاری مربوط به ۳۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح اغاز می‌شود و اثاری پیش از رسیدن به تمدن‌های اولیه پارسی، تشکیل امپراتوری ایران، حکومت ساسانیان و ظهور دین زرتشتی، تصویری متنوع از جغرافیای ایران را ارائه می‌دهد.

WhatsApp Image 2020-12-16 at 1.12.15 PM

جان کورتیس ، مدیر هماهنگی نمایشگاه می گوید: "بازدیدکنندگان از کیفیت و تنوع اشیا و اثار ایران باستان متحیر خواهند شد و این اثار نشان می دهند که این کشور تمدنی پیشرفته و مرفه مانند بین النهرین و مصر  داشته‌است." این مشخص است که تمدن پارسی در سال ۵۵۰ قبل از میلاد تاسیس شد و میراث بسیار غنی از دوره های اولیه تاریخ ایران موجود است.

بخش دیگر نمایشگاه بر اثار ایران در دوره اسلامی و پس از فتح اعراب و حدودا اواسط قرن هفتم اختصاص یافته‌است که شامل قرآن و تذهیب نسخه‌های خطی مثل طالع‌بینی اسکندر سلطان است. طالع‌بینی اسکندر سلطان یک نسخه خطی قرن پانزدهمی از طالع‌بینی یکی از پادشاهان تیموری است که از مجموعه ولکام لندن به امانت گرفته شده است.

WhatsApp Image 2020-12-16 at 1.12.15 PM (1)

یکی از چشمگیرترین و جالب‌ترین بخش‌های این نمایشگاه، بخش Royal Patronage است که به ظهور دوباره پادشاهی از قرن ۱۳ به بعد در ایران اختصاص دارد. در این بخش، سه نقاشی ده متری از ساختمانهای کاشی‌کاری شده شهر اصفهان از سقف آویزان می‌شوند تا در همراهی با یک نمای مبتنی بر واقعیت افزوده، ظاهر یک گنبد کامل را بازسازی کنند.

WhatsApp Image 2020-12-16 at 1.12.13 PM

ادبیات بخش مهمی از این نمایشگاه است و بخشی از نمایشگاه به نسخه‌های خطی از کتاب‌های ایرانی چون شاهنامه فردوسی اختصاص یافته‌است. این نسخه‌های نادر از مجموعه ساریخانی مستقر در اکسفورد شایر و کتابخانه بریتانیا وام گرفته شده‌اند.

بخش اخر این نمایشگاه نیز اثار هنری ایران از دهه ۱۹۴۰ تا به امروز را نمایش می‌دهد، که اتفاقات مهمی چون انقلاب ایران و جنگ ایران و عراق و تنش‌های بین المللی بر ان تاثیر گذار بوده‌است. در این بخش اثاری از هنرمندانی چون پرویز تناولی ، منیر فرمانفرمائیان و شیرین نشاط در معرض دید قرار گرفته‌است.

«هنر معاصر ایران پویا و مهیج است. اثار غنی و متنوع با تاکید بر مفاهیمی چون جنسیت، سیاست و مذهب احتمالا بازدیدکنندگان را غافلگیر می‌کند و شاید اثباتی برای این موضوع است که چرا میراث فرهنگ و هنر ایران همچنان مورد توجه جهان است.

WhatsApp Image 2020-12-16 at 1.12.14 PM

این نمایشگاه از ۱۳ فوریه (۲۵ بهمن ۹۹) تا ۳۰ اوت ۲۰۲۱ (۸ شهریور ۱۴۰۰) در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن برپا می‌شود.

منبع: آرت نیوز پیپر

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها