{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

نگین ضیایی کارگردان نمایش «مِرفی» به هنرام‌روز گفت:

هر یک‌دفعه تعطیلی تئاتر مساوی‌ست با تکرار بخشی از هزینه‌ها

هر یک‌دفعه تعطیلی تئاتر مساوی‌ست با تکرار بخشی از هزینه‌ها
کدخبر : 3105

اجرای نمایش «مِرفی» اولین اثری که قرار است امسال در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه برود به علت تعطیلی سالن‌های تئاتر برای چهارمین‌دفعه لغو شد. «نگین ضیایی» کارگردان این اثر می‌گوید هر یک دفعه که تئاتر تعطیل می‌شود بخش زیادی از این هزینه‌ها برای ازسرگیری اجراها مجددا تکرار می‌شود و از نگاه من گروه‌های متضرر شده در این ایام می‌بایست مطالبه خسارت کنند.

هنرام‌روز-فرزانه شهریاری: نمایش «مِرفی» کاری از گروه تئاتر «واسومانی» که در بیست و دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران شرکت کرد  و در شهر نوشهر نیز به روی صحنه رفته است قرار بود مهرماه سال گذشته در تالار سایه به صحنه برود و با وجود اینکه دکور نمایش در سالن سوار شد به دلیل شرایط بحران کرونا اجرای کار میسر نشد.

 این اثر به نویسندگی «سپیده ضیایی» و کارگردانی «نگین ضیایی» نمایشی اقتباسی از رمان «مرفی» اثر ساموئل بکت است. خط داستانی در این رمان پررنگ است و کاراکترها خارج از جهان ابزورد هستند البته رگه‌هایی هم از ابزورد در رمان دیده می‌شود اما اگر مخاطبان این رمان را نخوانده باشند، باور نمی‌کنند که آن را نویسنده «در انتظار گودو» نوشته است.

داستان نمایش درباره مرفی است که برای پیدا کردن کار از خانه خارج و ناپدید شده است و حالا همه به دنبال او می‌گردند اما در نمایش اشاره‌ای به دلیل بیرون رفتن او نمی‌شود و قصه از جایی شروع می‌شود که ۵ نفر به دنبال مرفی می‌گردند. نمایش «مرفی» با نقش آفرینی «ساجده حمیدی، شادی ضیایی، امین موحدی پور، حامد ادوای، نیما انصافیان و رضا مرشد» روی صحنه می‌رود.

کارگردان نمایش «مِرفی» در گفت‌وگو با هنرام‌روز مطرح کرد:

این دفعه چهارم است که نمایش ما به علت تعطیلی سالن‌ها لغو شده و خب همچنان امید داریم با پایین آمدن آمار مبتلایان به ویروس کرونا، همه مشاغل از جمله تئاتر به کار خود ادامه دهند. اما فارغ از تعطیلی تئاتر  درباره سیاست‌گذاری‌هایی که مانع از شیوع بیشتر این بیماری می‌شود؛ راه‌کارهایی به ذهن اغلب مردم رسیده و می‌رسد مثل اینکه سفرهای نوروزی باید ممنوع می‌شد و قطعا مدیران مربوطه هم پیش از ما به آن فکر کردند اما این که چرا عمل نکردند عجیب به نظر می‌رسد.

شغل دوم نیاز اهالی تئاتر 

وضعیت مالی هنرمندان تئاتر واقعا خوب نیست و نمی‌شود با درآمد از این حرفه به راحتی امرار معاش کرد و اغلب دارای شغل دوم هستند و این برای من هم صادق است درواقع از نگاه من اهالی این حرفه یا باید شغل دیگر هم داشته باشند و یا از سمت خانواده حمایت مالی شوند.

اما شرایط درحال حاضر به گونه‌ای سخت‌تر از قبل است و از نگاه من گروه‌های متضرر شده در این ایام می‌بایست مطالبه خسارت کنند. یعنی خانواده تئاتر (انجمن و مرکز هنرهای نمایشی) فکری دراین باره کنند تا بخشی از ضررها جبران شود. آماده شدن یک گروه برای اجرا شامل هزینه‌هایی است و هر یک دفعه که تئاتر تعطیل می‌شود  بخش زیادی از این هزینه‌ها مجدد تکرار می‌شود.

کالای فرهنگی در اولویت نیست

 از نظر من اساسا سال‌هاست که اکثر کالاهای فرهنگی در ایران در اولویت مردم نیست و طبیعتا این بحث ریشه‌ای است و به لحاظ جامعه‌شناسی نیاز به بررسی دارد تا ببینیم چگونه می‌شود این مشکل را طی سال‌ها بهبود بخشید تا در آینده تئاتر، کتاب، سینما و هر کالای فرهنگی دیگر تبدیل به کالای اساسی مردم شود.

مخاطب همیشگی تئاتر هنوز هم تئاتر می‌بیند

این روزها که اغلب بیشتر بلد شدیم چگونه با کرونا کنار بیایم و زندگی عادی‌مان را داشته باشیم پیشبینی‌ام برای استقبال مخاطبان از نمایش «مرفی» این است که نه می‌توانم بگویم مخاطب تئاتر از بین رفته و نه می‌توانم بگویم استقبال شبیه به قبل است. بنظرم افرادی که سالن‌های تئاتر را انتخاب می‌کنند بر اساس تجربه‌ زیستی که دارند در جریان هستند که پروتکل‌های بهداشتی هنگام تئاتر دیدن بیش از خرید رفتن در یک پاساژ رعایت می‌شود. اما از این زاویه هم می‌شود نگاه کرد که آدم‌ها چقدر احساس می‌کنند تماشای یک تئاتر در یک شرایط خاص شبیه به حالا،  برایشان ضروری است یا نیست... اما احساس می‌کنم تئاتربین‌های گذشته همچنان مخاطب تئاتر خواهند بود.
*
از اجراهای پیشین گروه تئاتر «واسومانی» می‌توان به نمایش «آپارتاید»، «واسومانی»، «آهسته گویی»، «بازیافتگی» و «کبوتری ناگهان» اشاره کرد.

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها