{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

خالق مجسمه‌های مسی درگذشت

خالق مجسمه‌های مسی درگذشت
کدخبر : 16974

ایرج تنظیفی، هنرمند پیشکسوت هنر نقاشی و مجسمه‌سازی معاصر ایران صبح جمعه، ۲۰ بهمن ماه درگذشت.

به گزارش هنرامروز به نقل از ایسنا، این هنرمند، هفته گذشته به دلیل بیماری قلبی در بیمارستان خاتم الانبیا بستری شده بود و پزشکان پس از بررسی و معاینه، انجام عمل قلب را برای بهبودی کامل وی ضروری تشخیص دادند.

ایرج تنظیفی متولد ۱۳۱۷ شهر گرگان است و تحصیلات خود را در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به انجام رسانده است.

62914299

تنظیفی در سال‌های دهه ۵۰ با برپایی نمایشگاه‌های متعدد نقاشی به عنوان یکی از هنرمندان مطرح کشور نام خود را شناساند و در این سال‌ها با شیوه نقاشی سورئالیستی فعالیتش را ادامه داد.

62914295

این هنرمند در سال‌های پایانی دهه ۵۰ با فراگیری صنعت مسگری ایرانی و توجه به ارزش‌های نهان آن، اقدام به خلق مجسمه‌های مدرن با استفاده از فرم‌های رایج در ابزارهای عامیانه ایرانی مانند لگن‌ها و مجمع‌های مسی کرد.

تنظیفی همچنین در دهه ۶۰ شمسی مروج نقاشی هایپررئالیستی در ایران شد. نقاشی هایپررئالیستی گونه‌ای از نقاشی است که به بازنمایی طبیعت به گونه‌ای دقیق‌تر از ثبت تصویر با دوربین عکاسی می‌پردازد. این گرایش هنری در تضاد کامل با هنر نقاشی آبستره قرار دارد که در دهه ۶۰ و ۷۰ شمسی گرایش رایج غالب هنرمندان کشور بود.

62914296

این هنرمند از دهه ۷۰ تاکنون علاوه بر هنر مجسمه‌سازی، به خلق مجموعه‌ای از آثار نقاشی با الهام از جنگ تحمیلی و تاثیرات روانی آن اقدام کرد.
این مجموعه با نام انسان جنگ، استخوان سنگ خلق شده است و تابلوهایی با تکنیک رنگ برجسته بر روی تخته هستند. 
ایرج تنظیفی علاوه بر درخشش در عرصه نقاشی و مجسمه سازی در زمینه تدریس و انتقال دانش هنری خود به نسل‌های بعدی نیز فعال بوده است و سال ها به عنوان استاد مدعو در دانشگاه‌های هنر و صنعت، دانشگاه آزاد اسلامی و آموزش ضمن خدمت معلمان نیز فعالیت کرده است.

62914298

62914297

62914265

 

منبع: ايسنا
ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها