{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

پیشنهاد گالری گردی آخر هفته

مستور و پدیدار، لایه نگاری زندگی روزمره

مستور و پدیدار، لایه نگاری زندگی روزمره
کدخبر : 1577

نمایشگاه "مستور و پدیدار" آثار "المیرا میرمیران" در پروژه‌های "آران" به نمایش درمی‌آیند. آثار این نمایشگاه به توصیف هنرمند "لایه‌‌های وجودی" نام دارند و با تکنیک چاپ دستی خلق شده‌اند و در بستری متفاوت ارائه می‌شوند.

هنر‌ام‌روز-مه‌سیما شکریان: این سومین نمایشگاه انفرادی "المیرا میرمیران" نقاش و هنرمند چاپ دستی است. اولین  آثار نمایشگاه "مستور وپدیدار" از سال 95 شکل گرفته‌اند و هنرمند می‌گوید از آن زمان تا کنون به صورت متمرکز روی این مجموعه کار کرده‌است. این آثار چاپ دستی روی کاغذ دست ساز به همراه کلاژی از مواد مختلف مثل فلز، پارچه و است که  روی لایه‌ای از شیشه کلاژ شده‌اند.

هنرمند می‌نویسد:

"لایه‌ای می‌سازم...وجودی برای خودش...لایه‌ای بیرون می‌آورم...وجود دیگری می‌سازم

لایه‌ای دیگر در کنار آنها...برای آشکار کردن...برای پنهان کردن...

می‌سازم تا حرکت کنم..."

همچنین در توصیف این نمایشگاه آمده :

" گوناگونی لایه‌ها و پدیداری وشفافیتشان، در آثار المیرا میرمیران مشهود هستند. تمامی این لایه‌ها در هم تنیده و متصل به هم هستند. هر اتفاقی که در یک لایه پدیدار می‌شود بر لایه دیگر تاثیر می‌گذارد و در تامل با یکدیگر نشانه‌هایی از دید و فراست هنرمند را آشکار می‌کنند. اشکال ارگانیک به نظر می‌آیند که بریده‌هایی نا منظم و غیر عمدی از کاغذ و پارچه باشند، ولی این تصویرهای متوازن نهایی اصلا تصادفی نیستند. تمامی این لایه‌ها باز شده و در کنار هم چیده می‌شوند تا به ثبات و تعادل برسند، تا جوابی باشند به آشوب و هرج و مرج زندگی روزمره ما ایرانیان.

مسیرهای ادواری و خطوط متناوب و با عمل محصور کردن در جعبه‌های شیشه‌ای، سیاله‌ای از افکار و احساسات هنرمند که نتیجه عکس العمل و پردازش ذهنی او هستند، ظاهر می‌شود. هنرمند دریافت و جذب می‌کند و در روندی که در التقاط عناصر فیزیکی با عکس العمل‌ها و تمایلات شخصی هنرمند شکل می‌گیرد، آنچه گردآوری شده مشهود می‌شود. واکنش‌ها و عکس العمل‌ها در هم تنیده می‌شوند تا خرد و فراست و آنچه که در عمق زندگی اصیل و ارزشمند است به نمایش گذاشته شود.

در این لایه نگاری زندگی روزمره در ابر شهری مثل تهران، تزلزل و ناپایداری به مسیرهای دلخواه هنرمند سوق داده می‌شوند که نهایتا پیشنهادی برای توازن و خردورزی باشند. شهود و تاثیر ضمیر باطنی جنبه‌های نمایان دیگری از ادراک هنرمند هستند.

تجمع ظاهرا بی‌زحمت و بی‌دغدغه تمامی این عناصر فیزیکی و ذهنی، تاکیدی است بر اتصال همه چیز. در کنه این آثار جستجو برای بهترین‌های زندگی، تلاش بدون وقفه برای یافتن آنچه که مهم است و نهایتا برای زیستن به گونه‌ای که بهتر از آنچه که هستیم باشیم، است."

نمایشگاه "مستور و پدیدار" از 4 بهمن تا 21 بهمن در پروژه‌های آران به آدرس خیابان نوفل لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک 5 (ورودی حیاط) قابل بازدید است.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها