{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

ده فیلم دیدنی از زندگی هنرمندانِ نقاش

ده فیلم دیدنی از زندگی هنرمندانِ نقاش
کدخبر : 1830

هنرمندان نقاش با وجود تاثیری که بر دنیای سینما و فیلم دارند، به اندازه سینماگران شناخته شده‌ نیستند. شاید به این دلیل که دیدن تابلوهای نقاشی به اندازه یک فیلم سرگرم کننده نیست. اما فیلم‌هایی در تاریخ سینما موجود است که به طور مستقیم به بازسازی یا روایت زندگی و سختی‌ها و زیبایی‌های راه هنر می‌پردازند. تعداد چنین فیلم‌هایی در مقایسه با فیلم‌های عاشقانه، پلیسی یا اکشن بسیار کم است اما این فیلم ‌ها باعث بیشتر شناخته شدن هنرمندان نقاش بین طرفداران سینما می‌شود. همچنین می‌توانند شکل جدیدی از زندگی یا سرگرمی را پیش روی مخاطبان قرار دهند و این شناخت ممکن است به ارزشمندتر شدن آثار یک نقاش و یا حتی افزایش قیمت آثار هنری اش منجر شود.

هنر‌ام‌روز-مه‌سیما شکریان: بعضی می‌گویند نقاشی مادرِ هنرهای تجسمی است. سینما گران برای ایجاد کادرهایی جذاب در فیلمهایشان نقاشی یاد می‌گیرند و اصول کادربندی و رنگ شناسی را در هنرهای تجسمی می‌آموزند. بعضی از آن‌ها پیش از روی آوردن به حرفه فیلم سازی در زمینه نقاشی تحصیل کرده‌اند. از بین سینماگرانِ نقاش می‌توان از دیوید لینچ و عباس کیارستمی نام برد. بعضی دیگر از کارگردانان از نقاشی‌ها الهام می‌گیرند و کادرهایی شبیه نقاشی‌های معروف را در فیلم‌های خود می‌سازند. شاید این تاثیر از نقاشی‌ها به طور مستقیم در فیلم ذکر نشوند اما هنرشناسان بادیدن فیلم یاد نقاشی‌ها می‌افتند. مثلا ادوارد هاپر نقاشی است که آثارش بارها در فیلم‌ها مورد الهام و ارجاع قرار گرفته‌است. و یا گفته می‌شود آندری تارکوفسکوفی به پیتر بروگل علاقه مند بود و در صحنه‌ای از فیلم آینه نقاشی شکارچیان در برف این نقاش رنسانس بازسازی کرد. مثال‌هایی این چنین در تاریخ سینما کم نیستند.

در کنار این فیلم‌های مستند از زندگی و کار نقاشان در دنیا کم نیستند. اما تماشای فیلم‌های مستند به خاطر نحوه ساختشان علاقه مندان خاص خود را دارد و چندان همه پسند نیست.

در این گزارش تعدادی از فیلم‌ها و مستندهای زندگی نقاشان آورده شده‌است. شاید با دیدن این فیلم علاقه و شناختی اولیه در مخاطبان به وجود بیاید و آن‌ها را به دیدن آثار نقاشی و یا بیشتر دانستن تاریخ هنر ترغیب کند و بعد از تمام شدن فیلم مودیلیانی دست به جستجوی نقاشی‌های پیکاسو و مودیلیانی و دیگر نقاشان هم عصرشان بزنید و در راستای این گشت و گذار هنری داستان دزدیده شدن تابلوی لبخند ژکوند را بخوانید. شاید از آشنایی با هنرمند روس آندری روبلوف، برنامه مسافرت به روسیه بعد از روزهای قرنطینه را بچینید و بخواهید تابلوهای او را از نزدیک ببینید و از تاریخ روسیه بیشتر بدانید یا با دیدن فیلم کمال الملک دقتتان به جزئیات بیشتر شود و سری به کاخ گلستان بزنید و این بار با دیدی جدید به این ساختمان و جزئیاتش نگاه کنید. شناختن هر هنرمند یا نویسنده مارا به هزارتویی هیجان انگیز از دانسته‌های جدید می‌برد. برای تماشای این فیلم‌ها می‌توانید روی عنوان هر فیلم کلیک کنید.

معرفی مستندهایی از هنرمندان ایرانی

 فی فی از خوشحالی زوزه می‌کشد 2013

کارگردان میترا فراهانی

این فیلم مستند به شرح زندگی بهمن محصص نقاش و مجسمه ساز و مترجم ایرانی از زبان خودش می‌پردازد. پایان این مستند با پایان زندگی محصص همراه است. بعد از پخش این فیلم آثار محصص در جهان مورد توجه افراد زیادی قرار گرفت.

پروانه

کارگردان بهمن کیارستمی

بهمن کیارستمی بهمن ماه 98 از نمایش فیلم مستند پروانه که روایت از زندگی پروانه اعتمادی هنرمند نوگرایی ایرانی است، خبر داد. این مستند بعد از سال‌ها تلاش این کارگردان ساخته شد، اما هنوز برای تماشا قابل دسترس نیست و به نظر می‌رسد روند پخش این فیلم هنوز کامل نشده‌است.

منیر

کارگردان بهمن کیارستمی

این فیلم مستند درباره منیره شاهرودی فرمانفرمایان است که به روایتی از زندگی از علاقه‌مندی‌ها و زندگی این نقاش است و در سایت هاشور قابل دیدن است.

این مستندها تنها مستندهایی که از هنرمندان ایرانی ساخته شده‌اند نیستند اما شاید مستندهایی از شناخته‌شده‌ترین هنرمندان تجسمی ایرانی باشند.

معرفی فیلم‌هایی از زندگی نقاشان

کمال‌الملک 1363

کارگردان علی حاتمی

این فیلم روایت داستان زندگی کمال الملک نقاش ایرانی می‌پردازد و در کنار آن مسائلی از قصر و دربار ناصرالدین شاه قاجار را نشان می‌دهد.

مودیلیانی 2004

کارگردان: میک دیویس

این فیلم داستان زندگی آمدئو مودیلیانی یهودی تبار ایتالیاتی را روایت می‌کند. او همدوره پیکاسو بود. موضوع اصلی فیلم عشق به هنر و سختی‌های زندگی یک هنرمند نقاش است و موسیقی متن زیبایی هم دارد.

فریدا 2002

کارگردان: جولی تایمور

این فیلم از داستان زندگی فریدا کالو نقاش زن مکزیکی ساخته شده‌است و شخصیت یک زن هنرمند و مستقل را تشریح می‌کند که تمام عمرش را با بیماری دست و پنجه نرم کرد.

آندری روبلوف 1966

کارگردان: آندری تارکوفسکی

آندری روبلوف یک نقاش مشهور روسی در قرن 15 میلادی بود.  آندری تارکوفسکی کارگردان روس در هشت قسمت به بخش‌هایی از زندگی ملتهب روبلوف و روسیه قرن پانزدهم پرداخته است.

شور زندگی 1956

کارگردان: وینسنت مینلی

این فیلم با بازی کرک داگلاس داستان زندگی ونسان ونگوگ در دوران مختلف زندگی‌اش، چگونگی تبدیل‌شدنش به یک نقاش و در آخر مرگش را روایت می‌کند. نسخه جدیدتر این فیلم زندگی نامه ئن گوگ نیز ساخته شده‌است.

کامیل کلودل 1988

کارگردان: برونو نویتن

این فیلم داستان زندگی یک مجسمه ساز زن در سال‌های 1900 میلادی را روایت می‌کند. این مجسمه ساز زیر سایه شهرت اگوست رودن مجسمه ساز و زمانی که هنرمندان زن چندان شانسی برای شناخته شدن نداشتند مخفی ماند.

اشباح گویا 2006

کارگردان: میلوش فورمن

در این فیلم زندگی نقاش معروف اسپانیایی فرانسیسکو گویا تنها بهانه‌ای برای تماشای بخشی از وحشتناک‌ترین مقاطع تاریخ اروپا در سرزمین انقلاب‌ها و جنگ‌ها یعنی اسپانیا است.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها