{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

به مناسبت سال مرگ چارلی چاپلین

چاپلین؛ آواره‌ای فقید

چاپلین؛ آواره‌ای فقید
کدخبر : 1316

42 سال پیش در چنین روزی بازیگر کمدی و صامت جهان، "چارلی چاپلین" در سن 88 سالگی چشم از جهان گشود.

هنرام‌روز-زهرا ره‌گشای: "سِر چارلز اسپنسر چاپلین" معروف به چارلی چاپلین و چارلی متولد 16 آوریل 1889، یکی از بزرگترین و مشهورترین بازیگران و کارگردانان سینما است که او را بیشتر با فیلم‌های کمدی و صامت می‌شناسیم.

چاپلین از آهنگسازان برجسته هالیوود نیز بوده است. او در طول سال‌های فعالیتش 25 فیلم را آهنگسازی کرده است.

 چارلی در دوران فعالیت هنری خود توانست سه‌بار تندیس اسکار دریافت کند؛ دریافت جایزه اسکار بهترین دستاورد هنری بریا فیلم سینمایی "سیرک" در سال 1929، برنده جایزه اسکار بریا یک عمر دستاورد هنری در سال 1972 و برنده جایزه اسکار بهترین موسیقی متن برای فیلم سینمایی "روشنی‌های صحنه در سال 1973. از دیگر دستاوردهای هنری چاپلین می‌توان به کسب افتخاری شیر طلایی از جشنواره ونیز در سال  1972 هم اشاره کرد.

"چارلی چاپلین" در طول فعالیت هنری خود با استودیو‌های "کی استون، اسنای، میوچوال، فرست نشنال، یونایتد آرتیستز و بریتانیایی" همکاری کرده است.

سه فیلم سینمایی "دیکتاتور بزرگ"، "عصر جدید" و "جویندگان طلا" از مشهورترین آثار چاپلین است. و سه فیلم سینمایی "پرفسور"، "زنی از دریا" و "عجیب‌الخلقه" از ساخته‌های ناتمام و اکران نشده چارلی است.

تاکنون 15 کتاب درباره "چارلی چاپلین" به نگارش درآمده است که هفت عدد از این کتاب‌ها از نویسندگان کشور خودمان هستند.

"چارلی چاپلین" که از  از محبوب‌ترین و بزرگترین هنرمندان قرن بیستم میلادی و تاریخ سینما است، در 25 دسامبر سال 1977 در سن 88 سالگی دار فانی را وداع گفت. گرچه هنوز مدرک معتبری از مکان و زمان تولد چارلی پیدا نشده است اما آرامگاه ابدی این بازیگر صامت در قاره اروپا کشور سوئیس است.

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها